Wallander: Sorgfågeln (2013)


Ett inlägg om en film.



Wallander SorgfågelnDe senaste Wallanderfilmerna på TV4 
har jag börjat titta på under sommarsöndagarna. Det var ett tag sen jag slutade glo på filmerna som jag tyckte spårade ur. Men de här sista jag har sett har varit annorlunda, inte så stereotypiska. I kväll såg jag Wallander: Sorgfågeln (2013).

En krögare i Ystad kidnappas och ingen förstår riktigt varför – det kommer nämligen inga krav på lösensumma. Fallet hamnar hos Kurt Wallander, men han är nu så skruttig att det blir allt svårare för honom att fungera som polis. Detta blir därför Wallanders sista fall innan han tvingas gå i pension. Till sin hjälp kommer, utöver dottern Linda och de vanliga kollegorna, ytterligare en kvinnlig polis. De jobbar bra tillsammans. Dessvärre verkar det som om nån inom polisen är inblandad både i kidnappningen och i korruption. Ett HBTQ-tema finns också i filmen och det är ganska viktigt för handlingen.

Jag tycker att Krister Henriksson har spelat den demenssjuke Wallander alldeles utmärkt de tre senaste filmerna. Det går nästan att ta på våndan, sorgen, rädslan – och oförmågan att avsluta lidandet på grund av… livskraft. Filmerna har nästan lika stort fokus på demens som på de olika kriminalfallen.

Toffelomdömet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Film, HBTQ, Krämpor, Personligt, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

