Söndagen den 16 juli 2017: Sommarmåstena blir färre eller Inne i den blå cirkeln


 



Kära dagbok…

 Kaffe och boken Compassioneffekten

Jag läser och läser och läser… Förhoppningsvis fastnar nåt.

Jag läser och läser och läser och försöker ta till mig och lära mig det här med compassion – i rätt ordning. Det vill säga, först självmedkänsla och därefter medkänsla med andra. Fast den som känner mig vet att jag kanske inte alltid visar medkänsla, men ofta omtanke med andra. Detta sker parallellt medan jag slår på mig för att bli av med skammen och skulden och allt det där som gör att jag dömer andra – och mig själv ännu hårdare. Compassioneffekten är en mycket läsvärd och lärorik bok som jag definitivt rekommenderar andra att läsa. Som vanligt kommer ett separat inlägg när jag har läst ut den!

 

Lista över sommarmåsten

Ytterligare ett måste är förbockat!

Just nu befinner jag mig i den blå cirkeln (läs boken ovan så fattar du!). Jag var nog lite i den röda igår, men med blå influenser kan jag nu med gott samvete gå in i den gröna cirkeln och känna mig både trygg och nöjd. Förra gången jag kunde sätta en bock på min lista över sommarmåsten efterfrågade jag applåder. Av nån. Jag fick inga. Den här gången behöver jag inte nån annans uppmärksamhet efter utfört arbete – jag är bara så nöjd med att jag har städat och rensat mitt lägenhetsförråd, att det går att gå in i det och att jag nu kan hitta saker i det. Hurra för mig! 

Nu återstår två saker på listan. Putsa fönster vet jag att jag ska göra, men Norrköpingsgraven kan nog förbli obesökt i sommar. Jag vet inte.

Jag hade frågat äldste bonussonen tidigare om han kunde komma och hjälpa mig att slänga saker när det var dags. Men i ärlighetens namn trodde jag inte att det skulle gå så fort att rensa och städa förrådet som det faktiskt gjorde. Därför hade jag inte kontaktat honom idag innan jag började. Förrådet var verkligen fullsmockat av saker och det gick inte att gå in i det… Det var helt omöjligt att få nån överblick och att hitta saker… nej, det gick bara inte.

(Klicka på bilderna för att se dem i större format och kunna läsa bildtexterna, kommenterar bilderna och se dem som bildspel.)


Eftersom Lucille & co inte är hemma 
kunde jag utnyttja trappavsatsen. Där ställde jag sånt som jag skulle bära till nåt av soprummen. Jag fick självklart ta in en massa saker i lägenheten och gå igenom. Sortera, sortera… Prylar i och ovanpå garderoberna i sovrummet åkte fram, för jag hade en förhoppning om att dessa skulle få plats i förrådet efter rensningen. Allt skulle inte kastas eller behållas. Två stora påsar samt en smärre möbel ska fraktas till Myrorna nästa vecka. Jag gjorde ett och annat fynd under rensningen. Bland annat hittade jag ett hyllplan till mina bokhyllor (alltid användbart!) samt den enorma filten jag virkade under tonåren. Vännen FEM och jag virkade var sin sån där filt av restgarner. Vi var helt galna i att virka!


Rensningen och sorteringen gick väldigt snabbt och smidigt. 
Därför ringde jag äldste bonussonen på eftermiddagen för lite assistans. Jag åkte och hämtade honom och så placerades han vid köksbordet för att destruera gamla datorer. Gamla dammiga datorer… Det visade sig vara knepigare än jag först hade trott, nämligen, så det var skönt att lämna över till Johan som faktiskt har jobbat med att plocka ner elektronik!

 

Välstädat förråd

Välstädat och prydligt i förrådet!

Medan Johan skruvade och slet sprang jag en tre, fyra vändor till soprummet med skräp. Sista vändan tog vi tillsammans och sen skjutsade jag hem grabben till tvätten han hade på gång.

Nu har jag softat med en mugg kaffe efter att jag har ställt in det sista i förrådet. Det är dags att hoppa in i duschen och byta kläder till nånting utan fläckar och damm. Och sen börjar det dra sig mot middag. Idag blir det nån form av slaskmat från nåt av snabbmatställena i Gränby köpstad. Indiskt, mexikanskt, asiatiskt, italienskt eller amerikanskt… Nej, nåt svenskt matställe finns ju inte. Vad hände med Sibylla, liksom..? Jag kanske kan öppna ett i mitt rensade och välstädade förråd..?

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Familj, Personligt, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Söndagen den 16 juli 2017: Sommarmåstena blir färre eller Inne i den blå cirkeln

  1. Anneri skriver:

    Oj vad du sliter! Men jag antar att du känner dig ganska nöjd så här i efterhand!
    Sibylla finns faktiskt vid Börjetull – en bit att åka men vill man ha så vill man 😉

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Mycket nöjd! Nu är det fönsterputsningen jag bävar för, fast just för tillfället tycker jag att jag kan ta det lite lugnt. Det är skönt att ha energi och tid att göra såna här saker – jag fixar inte det när jag jobbar.
      Jo jag vet att Sibylla, den numera enda i stan, ligger där, men det är lite för off för mig. Jag har Donken och alla de andra på tre minuters avstånd. 😛

      Liked by 1 person

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

