Kronprinsessans 40-årsdag: Ordspel, Vågspel och Toffelshopping


 



Kära dagbok…

Säng med svarta lakan

Rena natta te natta!

Vissa dagar är bara så fruktansvärt tråkigaOch det är tur att de finns – hur skulle en annars uppskatta roliga dagar??? Den här fredagen hade jag inget planerat mer än att bädda rent, tvätta smutstvätt och tvätta mig själv i duschen. Jag vaknade redan vid åttatiden i morse, vilket får anses tidigt så här i semestertider. Det blev sent igår. Jag satt och glodde på en film och surfade runt för att kolla en del bokpriser. Jag hade jättegärna tagit en sängfösare i form av ett glas Bushmills single malt. Tyvärr var det emellertid rökare i farten i närområdet och jag tvingades stänga balledörren*. Jag fick en rejäl jävla hostattack och hade svårt att få luft när bronkerna drog ihop sig och vägrade vidga sig. Det var nästan så jag spydde – och det hade jag gärna gjort över relingen i medvind (för att inte bli fräknig). I morse mådde jag bra i alla fall och kunde ägna de första timmarna av den här dan till såväl ordspel som Vågspel. Jag har helt snöat in på AnagrApp! Nu är jag på sista klassen ord, de med åtta bokstäver. Där finns 60 nivåer och i skrivande stund befinner jag mig på nivå 7. Det är ett intressant spel som ger hjärngympa eftersom en ska bilda ord av ett antal givna bokstäver. Men det är också ett spel som en kan bli helt galen på när en kör fast. Då är Vågspel nåt att ta till. Jag blir inte lika galen på boken. Den är ett sällskap närhelst tillfälle ges, till exempel vid frukost.

(Som vanligt gäller att du klickar på bilderna för att se dem i större format, kunna läsa hela bildtexten, kommentera dem samt se dem som bildspel!)


När tvätten och jag var rena och den förra hängd 
beslöt jag mig för att åka iväg på några ärenden till Stormarknaden. Jag vinkade till B som körde iväg i bilen. En stund senare sågs vi igen – på Stormarknadens parkering… Jag skulle bland annat till apoteket och även köpa batterier till min fotfil. Men så ville jag gynna den fysiska bokhandeln, tillika unna mig en bok. Pocketböckerna var så förfärligt dyra jämfört med näthandeln, så jag hade varit dum om jag hade handlat såna. I stället tittade jag på andra typer av böcker. Jag hittade en bok som min psykolog rekommenderade mig i våras att läsa. Med 20 procents rabatt i Gränby-appen kostade den 199 spänn. Glad över fyndet inhandlade jag två flaskor rött på Systembolaget också, den ena var från ett tillfälligt sortiment, den andra blev jag mest nyfiken på. Sen åkte jag hem och bläddrade i min nya bok medan det blev Beer o’clock.


Jag har suttit en stund på ballen** 
i eftermiddag och i kväll, men vinden som blåser är kylig och för med sig oönskade saker. Matlagning har jag ingen lust med idag, så jag korkade upp ett Amarone i 200-kronorsklassen tidigare för att luftas. Vinet ska jag avnjuta tillsammans med ett par goda ostar och några kex. Sen blir det lite läsning innan jag försöker mig på att glo på en film klockan 22 i TV3, The Calling. Den kan inte vara sämre än den jag såg igår kväll. Och är den det ska jag banne mig nätshoppa de där fem böckerna jag kollade upp igår!

Domini Veneti Amarone classico 2012 och Saint Agur och Amber mist

Fredagsmiddag!

∼ ♦ ∼

*balledörren = balkongdörren
**ballen = balkongen


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Film, Krämpor, Mat, Personligt, TV, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

