Dagens citat den 14 juli 2017


Ett citerande inlägg.



Min psykolog gav mig under min krisbearbetning 
ett antal litteraturtips. Christina Anderssons bok Compassioneffekten: att utveckla självtillit och inre trygghet var ett sånt tips. Idag införskaffade jag boken med tanke att läsa den innan jag träffar min psykolog igen i september. Fast jag kunde inte låta bli att bläddra och läsa lite i boken. Det här är vad den handlar om, för mig som är så elak:

”[…] Compassion innebär att bemöta andra människor med värme och vänlighet. Det handlar om att bry sig om andra människor och att utveckla mod att göra sådant som känns svårt. Men viktigast av allt är att ge detta till sig själv när det känns som allra mörkast och gör mest ont. Att ha självmedkänsla, förmågan att vara med sig själv och tycka om sig själv när man har råkat ut för någon motgång, är bland det svåraste som finns. Vi anklagar oss själva, vi skäms och känner skuld, vilket gör att vi mår ännu sämre. Ibland vet vi inte vad vi ska göra för att må bättre utan tror att vi måste hålla ihop eller kämpa på. Att ha självmedkänsla är att mjukna inför, ha bomull runt det som smärtar, hålla om och ta hand om så att det kan läka, och med ömhet möta det svåra. Compassion har också visat sig vara en väg till lycka, något lyckoforskningen börjat visa på. […]

Såpass!..

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Diskutabelt, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

