The Farmer’s Daughter


Ett inlägg om en bok.



Robbi McCoys bok The farmers daughterDet var en hel hög med böcker
som följde med mig hem i resväskan från London. Jag plockade på mig ett gäng för mig okända författare, men ändå böcker som var rekommenderade av personalen i bokhandeln Gay’s The Word. En bok valde jag dessutom för dess titel. Det var Robbi McCoys bok The Farmer’s Daughter. Precis som Fästmön är en av huvudpersonerna i boken, Annie, nämligen dotter till en bonde.

Den kvinnliga luffaren Mutt (även Shirley Hopper och senare Donovan) tar sig fram genom att hoppa på och av tåg. En natt tillbringar hon i Nebraska hos en bonde där hon arbetar för ett mål mat och en natts sömn i ladan. Hon träffar bondens dotter Annie och de har en oskyldig, men romantisk natt tillsammans. På morgonen när Mutt ska ge sig av med målet Kalifornien är Annie redo att följa med. Redo att släppa iväg sin dotter är emellertid inte fadern, som hotar Mutt med stryk. Mutt tar sig vidare i tillvaron och livet, nåt som inte alltid särskilt ofta är rosaskimrande. Hon råkar ut för än det ena, än det andra under åren som kommer – boken börjar 1942 och slutar i nutid. Många drömmar går i kras. Däremot har Annies drömmar slagit in när de möts igen efter nio år….

Det här är en amerikansk bok och jag kände varken till författare eller bok tidigare. Genren är lesbian romance. Och kanske är det för att betoningen ligger på lesbian som jag uppskattar den här boken mycket. Den är sannerligen inte nån Nobelprislitteratur, utan ganska enkel i sin story och sitt språk. Några väldigt bra skildrade intima scener finns med och det märks att författaren vet vad hon skriver om och vilka hon skriver för, framför allt.

Toffelomdömet blir det högsta. Jag ska leta fler böcker av Robbi McCoy!

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Familj, HBTQ, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

