Ett vin: Pasqua Ripasso Valpolicella 2014


Ett inlägg om ett rött vin.


 

Pasqua Ripasso Valpolicella 2014

Kryddigt och bäst till… After Eight!

Under ungefär en veckas tid har jag smuttat på ett rödvin då och då. Flaskan med italienska Pasqua Ripasso Valpolicella (2014) öppnades när Fästmön var här en sen kväll när vi tog var sitt glas bara så där. Jag har också provat det till After Eight. I kväll avnjöt jag det sista i flaskan, cirka ett och ett halvt glas, till min balkongmiddag, grillad kyckling och potatissallad.

På Systembolaget säljs nu inte den här årgången utan följande års, det vill säga 2015. En sån flaska kostar 105 kronor. Jag minns inte priset på 2014:an, men om den kostade ungefär lika mycket tycker jag att priset var rimligt. Det här är gott vin, kanske lite för gott att avnjutas bara sisådär, tycker somliga. Jag tycker att det går alldeles förträffligt när en har semester.

Så här skriver Systembolaget på sin webbplats om smaken och doften av 2o15 års tappning:

”Kryddig smak med inslag av fat, torkade körsbär, peppar, tobak och korinter. Serveras vid 16-18°C till rätter av lamm- och nötkött. […] Kryddig doft med inslag av fat, mörka körsbär, tobak, korinter, kanel och lakrits.

Jag tyckte som sagt att vinet gick alldeles utmärkt att avnjuta utan nåt till. After Eight var emellertid en riktig fullträff till det här kryddiga och fylliga vinet. Det funkade också till den grillade kycklingen även om det då blev lite surare i smaken.

Toffelomdömet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Epikuréiskt, Familj, Mat, Personligt, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

