Andra semestermåndagen 2017: Rensningar fördriver Gammeln..? (men inte grannen…)


 



Kära dagbok…

Kycklingkorv, pasta, knäckemacka med kaviar, tomater, oliver, sallad, mjölk, bok och ost

Bara mjölk till söndagsmiddagen.

I helgen fick jag mejl från en god vän som är lika gammal ung som jag. Det blev ett par vändor med svar – på så vis är e-post roligare än snigelpost eftersom den kommer fram snabbare. Min vän och jag kunde emellertid konstatera att vi nog drabbats av Gammeln. Jag beklagade mig över min höft. Igår kväll blev den värre. Vid utgrävningar i medicinlådan hittade jag nån antiinflammatorisk salva. Sånt funkar inte, jag vet ju det, men vaffan, bättre än ingenting, tänkte jag.

I morse vaknade jag och hade inte bara ont i höger höft utan också i vänster skulderblad samt i huvudet. Om jag inte vetat bättre trodde jag att jag hade varit på fest igår. Det hade jag inte – jag drack inte en droppe alkohol, bara mjölk till maten och kolsyrat vatten. Faktum är att jag mådde så dåligt att jag var tvungen att gå upp och ta en tablett.

 The Farmer's Daughter och kaffe på sängen

Efter rensning av örhängen och bortblåst huvudvärk behöves kaffe och en bok.

Sen slumrade jag lite och väcktes vid åttatiden när småbarnsföräldrar tycker att det är lämpligt att släppa ut sina små. Det tycker inte jag och inte heller en tidigare småbarnsförälder som jag känner rätt väl. Kan man liksom inte vänta tills klockan är tio, åtminstone, i semstertider? Nedanför mitt sovrumsfönster hölls småbarnskonferens med tillsägelser från pappa ackompanjerad av cykelringklocka, gråt och skrik.

Nä fan, den här dan skulle jag ju ägna åt rensning. Sina grannar kan en inte rensa, så jag gav mig i kast med mina örhängen till att börja med. De luktade apa, trots att jag tvättar mig minst en gång om dan. Det fick mig att tänka på alla som har en massa piercingar. Hur ofta tvättar de sina ”smycken”? Och hur luktar inte dessa? Bara föreställ dig det fulaste JAG vet (andra får ha det som de vill) – en nosring från näsborre till näsborre. Urrrk… Det krävdes kaffe och en timmes läsning på detta eftersom huvudvärken åtminstone lämnat den gamle kröppa.

Citat ur The Farmers Daughter

Ibland önskar jag att jag bodde i ett TYST bibliotek… Citatet kommer från Robbi McCoys bok The Farmer’s Daughter.

∼ ♦ ∼


Idag skulle jag påbörja Den Stora Rensningen av mitt hem. 
Varmaste dan, typ, på semestern, hittills i alla fall. Så jag gick ut lite löst. Tänkte jag. Sen vet var och en som rensar och städar och snyggar till att det ena ofta ger det andra. Jag beslutade mig för att börja med städskåpet i alla fall. Det var i ett bedrövligt skick, sån jäkla oreda och knökfullt. Dörren gick inte att stänga och dammsugaren har fått sig en kyss så den låter alldeles för högt (precis som mina grannar… är det smittsamt?).

Städskåpet före rensning.

Städskåpet före rensning. Dörren gick inte att stänga.

Jag började med att fota städskåpet före. Sen tömde jag det. Jag rensade upp i plastkasseträsket, försökte få ordning på mammas disksvampsamling och min kollektion av trasor. Och när jag ändå var igång beslöt jag att sortera glödlampor. De sorterades från två kassar och en plastlåda till tre skokartonger och en mindre låda. Ett tag var hela gästsängen full av lampor. Det är nämligen inte helt enkelt att sortera lampor idag efter deras ljusstyrka. ICA och Philips har till exempel olika system och förbannade lumen hit och jävla volt dit och fan och hans moster. Jag sorterade, med viss hjälp av en tabell som jag hittade på nätet, i watt. Ja, jag är född på stenåldern.

För den oinvigde ser städskåpet kanske inte så välrensat ut nedan. För den invigde, det vill säga jag, är det rensat. Rejält. Jag har saker jag behöver nå längst fram på hyllan, dammsugaren får plats och dörren kan stängas. Glödlampskartongerna fick tyvärr inte plats, så de bor nu ovanpå städskåpet. Det ser i alla fall prydligt ut.

Och nu är det på sin plats att applådera. Bilderna blir större om du klickar på dem. Då ser du också bildtexten och du kan även kika på bilderna i ett bildspel. Bara det… mitt städskåp i ett bildspel…

∼ ♦ ∼


När jag nu ändå höll på i köket 
rensade jag också min tidskriftsback. Det blev två kassar till pappersinsamlingen… Lite av en nostalgitripp fick jag på köpet, för jag hittade två tidskrifter jag var redaktör för på bronsåldern respektive järnåldern. Dem hade jag inte hjärta att slänga (två exemplar) och inte heller åkte de gamla lesbiska serietidningarna ut. Jag slängde däremot även den samlade reklamen och är Micke Vaktisevigt tacksam för att han kom ihåg att sätta upp lappen på min postbox om att jag inte vill ha reklam! No more junkmail!

Sen skämdes jag. Jag säger alltid att jag aldrig slänger mat. Det är ljug. Idag rensade jag två köksskåp, kylen och frysen. Det blev två kassar med mat som var alltför gammal för att ätas… (Jag snackar inte veckor eller månader utan ÅR för gammal…) Ja, som du förstår blev det två vändor till soprummet med allt… Men nu är det gjort och jag är trots matsvinnet nöjd. (Dessutom känns både skuldra och höft bättre. Huvudet är ju som det är.)


I morgon är det min mammas födelsedag. 
Då kan jag inte sitta sysslolös, för jag vet att det är en dag när jag är ledsen. Till mammas ära har jag därför sparat garderoberna. Min mamma älskade kläder – fråga Fästmön som var den som var gullig nog att ta tag i rensningen av mammas garderober i oktober när jag själv inte pallade… Så i morgon blir det på sätt och vis mammas dag trots att hon inte är här längre och kan leva i hundrade år. Hon levde bara i 81.

Mammas minnesbok

Boken till minne av min mamma.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, HBTQ, Ironi, Krämpor, Mat, Personligt, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Andra semestermåndagen 2017: Rensningar fördriver Gammeln..? (men inte grannen…)

  1. Agneta skriver:

    Se där – en av de där tidningarna känner jag allt igen 😃!

    Nu är det nedräkning här, två dagar kvar till semester 😎🍓🍷, sen ska jag köpa ”praliner” och inta viloläge, i baden-badrumstillbehör om vädret är varmt, annars blir det soffan.
    Ha en fortsatt skön semester!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja du gör det… 😛 Tänk… 1995 står det på den… Hur länge sen är inte det? Och på Agda-Nytt, 1986…

      Du kämpar på bra, du och är så värd praliner och baden-baden, inte badrumstillbehör, väl??? Soffläge är inte heller fel. Jag har grejat hela dan, men i kväll satt jag i fällbar balkongstol. Grannarna var så underbart hänsynsfulla trots grillning, vattenpiperökning och högljudda gäster. Ibland glimtar de liksom till. 😛

      Jobba lagom hårt nu! Semestern är nära… 🙂

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

