Särkas födelsedag 2017: Skördat, struket och inslaget


 



Kära dagbok…

I morse sov vi inte för länge för kaffe på sängen. Jag tror att vi ville vakna tidigt så vi kunde fortsätta vårt spelande (var och en för sig) med ett visst ordspel. Eller nej. Jag ville också läsa ut den tredje boken i Per Anders Fogelströms Kamraterserie. Det gjorde jag. Därefter plockade jag fram en av böckerna jag köpte hos Gay’s the Word i London, The Farmer’s daughter. Det ska visst vara en bok i genren lesbian romance. Kanske inte riktigt min stil, men… jag köpte den mest för titelns skull. Fästmön är nämligen dotter till en bonde.

(Som vanligt gäller att du klickar på bilderna för att se dem i större format och kunna läsa hela bildtexten samt se bilderna som bildspel – om du vill. Det går också att kommentera varje bild!)


Katterna var söta och gosiga på förmiddagen. 
Anna försökte klippa bort några tovor på Tjorven Lucifer, men det tyckte pojken inte om. Han gick och la sig i soffan med huvudet på en soffkudde och såg tämligen misstänksam ut när Annas hand närmade sig.


På eftermiddagen tog jag mitt pick och pack och gick hemåt. 
Jag träffade H som en gång bodde här på hemvägen. H saknade inte New Village ett dugg och vi enades om att det har blivit rätt mycket av… slum, faktiskt. H tyckte att flytten var det bästa som hänt och jag var förstås glad för H:s skull – men också rätt avundsjuk när H beskrev hur de nya grannarna är. Typ hänsynsfulla, till exempel.

Persilja sallad rädisor

Lite av min skörd idag – persilja, sallad och rädisor i lustiga format.

Hem kom jag, men tyvärr känner jag av höger höft mer och mer. Jag har riktigt ont i skrivande stund. Fast som vanligt finns det alltid folk som har det värre, så jag ska inte älta mer om det. En timme var jag hemma innan jag skulle tillbaka till Anna med Clark Kent*. När jag hade slängt tre soppåsar och var på väg till garaget kom… regnet. Därför blev det bara en hastig tur till Slottsträdgården där vi skördade lite diverse medan regnet öste ner. Jag tog sallad, persilja och rädisor. Nån eftermiddagsfika blev det av förklarliga skäl inte, så jag skjutsade hem Anna. På vägen hem blev jag väldigt arg på en cyklist. Jag blev så arg att jag själv blev rädd och Anna skämdes… Det tog väl en kvart sen efter hemkomsten så var det soligt och varmt igen. Jag blev arg igen. MORR!

 

Fyra inslagna paket

Fyra paket till månadens födelsedagsbarn är inslagna.

Mina krukväxter inne och på ballen** har fått vatten. För egen del har jag tagit ett glas bubbelvatten. Jag strök hela strykhögen som låg respektive hängde och väntade på att Inga skulle ta hand om den. Sen har jag slagit in fyra paket till familjens födelsedagsbarn i juli. Nån paketinslagare är jag inte, men papprena är fina i alla fall. Och de ska ju ändå bara slitas upp.

De kommande två dagarna har jag planerat att börja rensa. Innan jag griper mig an förrådet – det blir nog nästa helg – ska jag rensa ur garderober och lådor inne och kasta de kläder som är dåliga, skänka bort kläder som är hela och bra. De här två dagarna ska jag också gå igenom maten i köksskåp, kyl och frys och kasta sånt som är för gammalt samt städa städskåpet. Att ha ett fungerande städskåp, det vill säga ett städskåp det går att hitta i, är rätt bra.

Jag har grävt fram två kycklingkorvar ur frysen som jag ska tillaga i stekpannan. Förhoppningsvis går de att äta utan att jag blir dålig. Det blir nån form av pasta till och mjölk. Resten av kvällen ska jag läsa och kanske slöglo på TV. På ballen går inte att sitta eftersom det är full rulle nedanför.

∼ ♦ ∼

*Clark Kent = min lille bilman
**ballen = balkongen


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, HBTQ, Krämpor, Mat, Personligt, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Särkas födelsedag 2017: Skördat, struket och inslaget

  1. Anneri skriver:

    Ha ha… Att bli arg på en cyklist är inte så svårt i Uppsala 😉 En situation jag upplevt många gånger… men som tur är har det stannat vid det. Som de kör ibland kunde jag ju kört över någon likväl.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Äntligen nån mer än jag som vågar säga det! Idag var det en cyklist som viftade åt mig att jag skulle hålla mer åt sidan när jag mötte h*n på gatan. Jag stannade bilen, vevade ner rutan och skrek: ”Är det nåt problem, eller?” Vi fick liksom plats båda två på gatan även om den var smal… Idiot! 👿

      Liked by 1 person

      • Anneri skriver:

        Vi är nog många som säger så 😉 För många år sedan höll jag till ute vid Ulleråkerområdet (pluggade), tre dagar i rad körde jag nästan över SAMMA cyklist på SAMMA ställe. Då var det inte utan att jag tänkte; cyklar hen rätt ut från trottoaren i morgon också så bromsar jag inte… men då dök hen minsann inte upp (och jag hade nog sjutton bromsat, det sitter i ryggmärgen)

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Fast att veva ner rutan och SKRIKA åt vederbörande… känns inte riktigt OK. Men jag blev så himla arg! Det är liksom jag som har licens på att få framföra fordon i trafiken. Det behöver inte cyklister. Att bli näpst av en cyklist då gjorde mig… tokig av ilska.

        Usch så otäckt! Men vi har ju spärrar, tack och lov! Jag hade också bromsat, inte kört på. Att en blir så arg handlar ju om att en blir rädd och orolig.

        Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

