Fredagen den 7 juli och lördagen den 8 juli 2017: Bland böcker, katthår och bokstäver


 



Kära dagbok…

Det här med läsningen har dessvärre kommit aningen på skam. Jag ska berätta varför längre ner inlägget. Men det blev bokbyte igår, fredag. Nu är jag på den tredje boken i Kamraterserien. Skaffar jag mig bara lite läsro så läser jag nog ut den snart, jag har i skrivande stund ungefär 100 sidor kvar. Det är alltid en god start på dagen att inleda med läsning och kaffe på sängen – i alla fall en ledig dag. Och även om min första semestervecka snart är förbi återstår fyra härliga veckor. Den här helgen har det dessutom varit Chokladens dag hela helgen, enligt ett visst chokladmärke på Instagram. Igår morse snurrade jag på chokladhjulet – och fann att en ynka rulle mjölkchoklad var min typ av choklad. Det ändrade jag på framåt kvällen, kan jag meddela.

Klickar du på bilderna nedan blir de större och du ser hela bildtexten. Du kan då även se bilderna i ett bildstpel om du pilar dig fram.

 

Anna grillar

Anna grillar på sin balle* nästan utan rök.

Jag tänker på att jag ska städa förrådet, men… jag tänker bara. Kanske börjar jag trots allt på måndag även om jag behöver stryka först. Jag måste ju nämligen plocka in saker i lägenheten och gå igenom. Tänkte stuva in i gästrummet – som också fungerar som strykrum. Där hänger ett antal pikétröjor och tischor och väntar på att få sig ett järn. Meeen… väderprognosen säger att det ska bli soligt på måndag och då får eventuella jobbiga hushållsgöromål vänta. Skälet är att jag inte kan ha öppet eftersom en aldrig vet vad som sker nedanför, så att säga. Det är till exempel inte så kul att få nytvättade pikétröjor inpyrda med rök med grissmak eller parfymdito (parfymerad tobak). Jag kan inte låta bli att tänka hur oälskade människor de måste vara som röker. Ingen älskar dem tillräckligt mycket för att de ska sluta ta livet av sig själva och göra andra sjuka… Sorgligt… Jag är så glad att Fästmön inte röker och väldigt nöjd med att jag slutade för över tio år sen efter att ha rökt i nästan 30 år. Och inga rökmaskiner har vi heller. Men jag fick äran att vara med och äta mat tillagad på Annas elgrill igår! UTAN RÖK. (Tips om nån nu skulle råka svajpa förbi den här bloggen.)

Efter att ha genomlidit två timmars radiohits på högsta volym tog vi våra packade ryggsäckar och gav oss iväg. Men det är fan inte klokt att en ska behöva rymma hemifrån för att få lite lugn och ro. Först åkte vi till Stormarknaden och jämfört med hemma i New Village var där lugnt. (Den som fattar, fattar. Andra får… föreställa sig.) Vidare for vi för att hämta ut några paket, bland annat en sorts borste till katterna. De har ju väldigt tjocka pälsar och håren ligger i drivor hos Fänriken om Anna inte dammsuger varje dag. Dessvärre har det gått lite för långt på Lucifer, så på torsdag ska vi till veterinären för att få hjälp att ta bort de tovor som den vanliga kardan inte klarade av.

Ryggsäckar

Packat och klart för avfärd från New Village där en får såväl rökskador som hörselskador om en stannar för länge.


Hemma hos Anna är det
lugnt trots att det bor ännu fler i hennes hus än i mitt. Det går att sitta på ballen utan att få varken rök- eller hörselskador. Grannarna är diskreta, hälsar mest. Det är så underbart att få komma dit. Tyvärr är det ingen kvällssol på Annas balle, men vi kunde sitta därute och äta igår kväll. Den elgrillade kycklingen blev så god med marinad. Jumbofrites blev det till samt ett rött spanskt vin. Dessert blev en lite större chokladbit än en jävla mjölkchokladrulle. Och ja. Jag är enorm nu igen, bred som en lagårdsdörr och tjock som en gravid elefant. Det blir en hel del mage att ta hand om i höst.

∼ ♦ ∼

 

Balkongfrukost

Balkongfrukost efter lunch idag.

Idag sov vi visst halva dagen. Faktum är att klockan nog var närmare halv elva när vi slog upp ögonen. Men till vårt försvar ska sägas att det var fullmåne i natt OCH att Lucifer satt och ylade pep utanför äldste bonussonens dörr och ville in. Det var helt enkelt försent för kaffe på sängen, så Anna gjorde gofrukost som vi intog på ballen. Nån läsning blev det alltså inte heller. Skälet till det är en ordspelsapp som heter AnagrApp. En ska bilda ord av ett antal bokstäver. En börjar på trebokstavsord och spelet fortsätter till åttabokstavsord. Olika nivåer och hej och hå. Jag lockade Anna att ladda ner appen också. Därför ligger böckerna olästa och vi bildar ord på löpande band. Utom när vi kör fast. Då svär vi. Och så händer det att vi behöver ladda mobilerna.

Tischa med texten Just no words

Min nyinköpta tischa stämmer inte riktigt nu…


Vi väntade på regnet hela dagen – medan vi spelade – 
men till sist promenerade vi till ICA Heidan för att köpa middagsmat lördagsgodis. Jag gjorde en fasansfull upptäckt! Sen tidigare vet jag att till exempel godisbiten Käck har bytt namn till Kick och att chokladbiten jag lärde känna som Mellanmål numera heter Sportlunch. Men att lösgodiset Sockerbitar skulle heta Kungens kudde, det går jag nästan inte med på…

Kungens kudde

Kungens kudde – vad är det för jävla larv? Sockerbitar heter det ju!


Nåt godis följde i alla fall med hem, 
men vi tittade också på fina blommor innan vi parkerade oss på ballen och spelade. Sen blev det middag, levererat av ett pizzabud. Ja, vi har ju semester, faktiskt.


Nu har Anna äntligen satt på kvällskaffe,
så jag lämnar dig med några kattbilder.

∼ ♦ ∼

*balle = balkong


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Mat, Musik, Personligt, Sociala medier, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

