Ett vin: King of Hearts 2014


Ett inlägg om ett rött vin.


 

King of Hearts 2014

King of Hearts är rött, grekiskt och gott.

Grekisk mat är fet, smakrik och härlig. Grekiska viner är inte heller så dumma. Därför väljer jag gärna nåt ”därtappat” när jag ska äta grekisk middag som igår med Fästmön. Igår valde vi ett vin från Nico Lazaridi, King of Hearts 2014. (Länken ovan går till 2016 års tappning, vi drack alltså en äldre tappning.)

Det här vinet finns inte att köpa på Systembolaget. Det är gjort på två druvor, till 85 procent av merlot och till 15 procent av xinomavro. Alkoholhalten ligger på 12,5 procent. Enligt tillverkarens webbplats passar det att lagras upp till tre år. Det passar bäst till stekar, grytor, pajer och pasta. Vi drack det till kycklingsouvlaki och det gick finfint.

Så här skriver tillverkaren om vinets färg, doft och smak:

”Ruby red colour, aromas of red berries with a hint of sweet spices. Well-rounded with soft tannins and pleasant finish.

Vinet var verkligen vackert rubinrött och doftade röda bär. Det var inte superfylligt, men passade väldigt bra med kycklingen, det blev inte för tungt. Hade det funnits att köpa på Systembolaget skulle jag gärna göra det. Nu fick jag betala 305 kronor för en flaska. Och priset var i högsta laget för detta ändå ganska enkla vin. Priset drar ner omdömet.

Toffelomdömet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Epikuréiskt, Familj, Mat, Personligt, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

