Sommarnamnsdagen 2017: En blandning av vin, bakelser och räkor, men ordning i pärmarna


 



Kära dagbok…

Den 4 juli har jag haft namnsdag sen äldre stenåldern. I år var första gången jag inte fick nån hälsning från lilla mamma. (Men jag fick hälsningar från mammas och pappas kompisar M och G, min egen kompis Agneta och mammakusinen B!) Det gjorde att jag var lite ledsen i början av dagen. Inte för att jag vill ha saker utan för att jag saknar mina föräldrar. Men sen tog jag mig samman och försökte göra nåt bra av dagen trots allt. Och Fästmön gjorde förstås sitt till för att bättra på mitt humör. Nu sitter vi med var sitt glas rött och jag ska försöka sammanfatta dagen. För när en har semester är det helt OK att dricka vin trots att det är midnatt.

Valpolicella ripasso superiore Pasqua 2014

Var sitt glas rött igår kväll och i kväll.


I morse vaknade jag första gången strax efter klockan sex. 
Det var så underbart skönt att bara konstatera tiden, vända sig i sängen och somna om. I vanliga fall en tisdag kliver jag upp så här dags. Men nu är det i ovanliga fall och jag har semester. Några timmar senare klev jag upp och fixade kaffe åt oss. Sen blev det en stunds läsning och kaffe före frukost. Igår började jag på allvar läsa Per Anders Fogelströms Kamrater-serie och den första boken var alldeles underbar, så bra att jag faktiskt läste ut den innan middagen i kväll och började på del två.


Jag skjutsade hem Anna 
och åkte och veckohandlade. Därefter beslöt jag mig för att ta itu med en tråkig men nödvändig punkt på måste-sidan av semesterns att-göra-lista: jag rensade två pärmar med viktiga papper. En del papper kunde slängas, andra sparas på annat ställe och några papper hamnade i en ny pärm. Nu har jag helt plötsligt fem pärmar med viktiga papper – en för min bostadsrätt, en för mammas papper, en för mina intyg och två för mina papper. Ordning och reda! Och det tog bara typ två timmar…


Strax efter 14-tiden messade Anna. 
Det blev bestämt att vi skulle inta namnsdagskaffe på konditori. Idag fick Trianon besök av oss. Anna bjöd på bakelse och russintopp. TACK! Smått illamående rullade vi sen vidare för ett besök till Uppsala Stadsmissions affär på Fyrisvallsgatan. Somliga fyndade rejält, jag hittade en bok – och den fick Anna betala, av nån anledning. Nåja, tio kronor är väl inte en förmögenhet. Jag hälsade skrattande på en före detta kollega som vi träffade i lördags, på en annan loppistur. Loppis är onekligen en poppis sysselsättning på semestern!


Efter loppandet for vi till Slottsträdgården 
där vi vittjade vårt land. Det vill säga vi tog upp mer potatis samt plockade på oss dill, gräslök och sallad. Jag provsmakade en rädisa. Den var yttepytte och smakade jättestarkt. Anna drog upp en morot. Den var bara yttepytte. Men, som sagt, vår sallad är jättefin! Och den fick ligga på räkmackorna som vi hade till middag i kväll tillsammans med en massa annat gott. Räkorna hällde jag i mina föräldrars räktrålare och då kände jag att de liksom var med på ett hörn. Mamma och pappa, alltså, räkorna var ju mera konkreta. Till räkorna drack vi vitt vin, billigt, men gott.


I kväll glodde vi på Morden i Midsomer 
och Friday Night Dinner. Medan jag har skrivit det här inlägget tittar Anna på en film som hon uppenbarligen tycker är läskig. Jag ska knyta ihop den här säcken. I morgon är en annan dag, men vi har bestämt att vila från några större äventyr då och bara ta det lugnt. Vi får se hur det blir med den saken..

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Film, Mat, Personligt, TV, Vänner, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sommarnamnsdagen 2017: En blandning av vin, bakelser och räkor, men ordning i pärmarna

  1. Jag får gratulera en dag för sent då !!

    Jag har också en påse papper att gå igenom, tack för att du påminde mig. Ha en fortsatt trevlig semester !

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Tack då! 😛
      Ja papper finns det gott om här och allt vågar en inte slänga. Nästa jag ska rensa är gammal mat i skåp,kyl och frys samt kläder. En del av det senare kan en alltid lämna in nånstans om det inte är nåt fel på det.

      Hare fortsatt gott du också! 😛

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

