Ett vitt vin: Brochet Facile Sauvignon Blanc 2016


Ett inlägg om ett vitt vin.


 

Brochet Facile sauvignon blanc

Ungdomligt, fräscht, torrt och prisvärt.

Vita viner är jag inte alls bra på och vinet vi drack i kväll följde med hem från Systembolaget sist bara för att jag skulle ha en flaska vitt i kylen ifall att. I kväll blev det ”ifall att” – vi bestämde oss för att äta räkor. Som vanligt köpte jag ett kilo räkor som vi skalade vid bordet. Då passar inte rött vin till utan det måste vara vitt i glasen. Jag plockade fram flaskan Brochet Facile Sauvignon Blanc (2016), ett franskt vin som endast kostade 89 kronor. Jag vågar inte lägga mer pengar på vita viner eftersom jag är så osäker på dem. Det här vinet skulle vara torrt och det är så jag föredrar de vita vinerna – knastrande torra och nästan isigt kylda.

 


Så här skriver Systembolaget på sin webbplats om vinets smak och doft:

”Ungdomlig, något aromatisk, mycket frisk smak med inslag av krusbär, päron, nässlor och lime. Serveras vid cirka 8°C till rätter av fisk och skaldjur. […] Ungdomlig, något aromatisk doft med inslag av krusbär, päron, svartvinbärsblad och lime.

För ovanlighetens skull åt Fästmön och jag det Systembolaget tycker att en ska äta till vinet, det vill säga skaldjur. Jag tyckte att vinet var gott och fräscht och just ungdomligt. Det var härligt torrt och kallt och passade suveränt bra till räkorna.

Toffelomdömet blir det högsta till detta prisvärda vin!

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Epikuréiskt, Familj, Personligt, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ett vitt vin: Brochet Facile Sauvignon Blanc 2016

  1. etuna1 skriver:

    Åh, det ska jag prova! Jag älskar räkor men tycker också att det är svårt med vita viner (om jag får välja dricker jag hellre rött…men rött vin och räkor är ju ingen höjdare direkt).

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

