Toner i natten


Ett inlägg om en bok.



Jojo Moyes bok Toner i nattenTill födelsedagen i april fick jag flera spännande böcker. 
Min första semesterdag läste jag ut den jag fick av vännen Jerry, Jojo Moyes bok Toner i natten. Jag har nog läst de flesta av författarens böcker. Skälet är enkelt: de är bra. Böckerna kan vara väldigt olika sinsemellan, men ett har de gemensamt: de skildrar vanliga människors lite ovanliga livsöden. Ofta är huvudpersonen en kvinna som på ett eller annat sätt får kämpa för sin överlevnad och för att kunna gå vidare. Tack Jerry!

Toner i natten handlar om violinisten Isabel som bor i London med sin familj. Men så blir hon plötsligt änka och finner att hon i princip är ruinerad. När hon ärver en herrgård på landet säljer hon huset i London för att flytta dit med sina två barn. Herrgården är i ett förfärligt skick, men grannen Matt lovar att renovera det. Det Isabel inte vet är att Matt och hans fru Laura känner sig snuvade på det stora huset, som de trott att de skulle få ärva efter att de skött dess ägare på äldre dar. In kliver sen andra figurer som fastighetsmogulen Nicholas och den mystiske Byron. I den lilla byn tas familjen emot oväntat gott, även om det tar ett tag innan alla känner sig tillfreds. Och självklart inträffar en katastrof mot slutet, ett sammanfall som leder till upplösningen av dramat.

Grannar ska en inte lita på, det vet vissa av oss av egen erfarenhet. Författaren skildrar som vanligt skickligt de olika karaktärerna i dramat och grannen Matt är en av den värsta sortens grannar, den som låtsas hjälpa och sen i själva verket stjälper. I övrigt är boken trivsam. Kanske skildras de två barnen lite för grovt, jag saknar mer detaljer i dessa porträtt. Ett bögpar, benämnda Kusinerna, står för HBTQ-temat. I centrum för dramat finns en kvinna som vid första anblicken verkar svag, men som senare visar sig vara genomstark – som så ofta i Jojo Moyes böcker.

Det här är en bok som är lätt att läsa och det går snabbt att sluka de drygt 400 sidorna i pocketutgåvan. Omdömet blir det högsta, Jojo Moyes levererar igen.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, HBTQ, Personligt, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Toner i natten

  1. MarveW skriver:

    Ser fram emot den.

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

