Ett rött vin: Grillo Selezione di Famiglia 2015


Ett inlägg om ett vin.


 

 Grillo Selezione di Famiglia 2015

Blårött och fylligt och alldeles utmärkt!

Under den gångna veckan besökte jag Systembolaget för att fylla på med en del flytande basvaror i hemmet. Med i kassarna hem kom också en flaska rött, Grillo Selezione di Famiglia (2015). Jag har varit lite nyfiken på Grillo-vinerna och när jag nu träffade på ett som var ganska fylligt bestämde jag mig för att prova en flaska för 99 kronor.

Vinet var fruktigt och skulle passa bäst till lamm och nöt. Så blev det inte här, utan det serverades till kycklingspett à la Texas honey, grekisk sallad, tzatziki, ostfyllda pfefferoni och ett antal smarriga blå- och vitmögelostar.


Så här skriver Systembolaget om vinets smak och doft:

”Mycket fruktig smak med inslag av fat, björnbär, mörka körsbär, blåbär, muskot, örter och svarta vinbär. […] Mycket fruktig doft med inslag av fat, björnbär, mörka körsbär, blåbär, vanilj och svarta vinbär.

Vinets färg var slående blåröd, nästan åt det lila hållet. Fylligt var det bestämt och det passade utmärkt till spetten samt ostarna. Möjligen blev det aningen konkurrens mellan de kraftiga smakerna i tzatzikin och vinet. Men… för det priset måste jag säga att vinet var alldeles utmärkt! Jag lär prova flera Grillo-viner.

Toffelomdeömet blir det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Epikuréiskt, Familj, Personligt, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

