En TV-serie: Kvinna inför rätta


Ett inlägg om en TV-serie.



Fyra delar brittisk TV-serie, 
baserad på en bok jag tyckte sisådär om… Kan det vara nåt? Igår kväll bestämde jag mig i alla fall för att se första delen av Kvinna inför rätta. (<== Klickar du på länken kommer du till TV4 Play ifall du vill titta!)

Skärmdump Kvinna inför rätta

Mark och Yvonne i Kvinna inför rätta.


Kvinnan, som så småningom hamnar inför rätta,
heter Yvonne Carmichael och är strax över 50. Hon är genetikforskare och lever ett gott, men kanske lite trist liv med sin make Guy. Efter att hon har hållit ett tal träffar hon på Mark Costley, som säger sig vara imponerad av talet. Och som av en händelse trippar hon efter honom till en krypta. Där har de sex. Efter detta första möte kan Yvonne inte låta bli att fortsätta träffa Mark. Han ger henne en mobiltelefon som hon ska använda för deras sms. Mark är också gift och de ses och har sex på ställen där de skulle kunna bli upptäckta. Självklart närmar sig katastrofen, men den tänker jag inte avslöja här – den som tittar får se!

Louise Doughtys bok Kvinna inför rätta

För en gångs skull var boken sämre än TV-serien!

När det gäller boken, som jag läste i februari förra året, var jag inte särskilt imponerad. Den fick medelomdöme och jag genrebestämde den till erotic crime. Jag tyckte boken var välskriven, men att meningarna var för långa. Jag väntade på att boken skulle bli spännande, det blev den aldrig. Så långt boken.

Även TV-serien är väldigt erotisk – nåt brott (crime) har vi inte sett ännu (mer än äktenskapsbrott, förstås). Jag tycker att TV-serien tydligare gestaltar det ändå ganska spännande spelet mellan Yvonne och Mark – och tristessen mellan Yvonne och maken… TV-seriens första del var klart bättre än boken, så jag ska fortsätta titta. Dessutom var det förstås kul att återse glimtar från London, i trakter där jag nyligen promenerade.

Toffelomdömet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Personligt, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

