Onsdagen den 28 juni 2017: Bland flyttfynd, tunga möten och sommar, sommar, sommar…


 



Kära dagbok…

Brunt bullfat i metall med vitt handtag

Det bruna bullfatet har fått flytta hem till mig.

Nej, jag hade lovat mig själv att inte samla på mig fler saker i mitt hem utan att samtidigt göra mig av med prylar. Förrådsstädning och utrensning av skåp och garderober står högt upp på att göra-listan för semestern. Men självklart har jag gjort ett och annat fynd i samband med vår flytt på jobbet. Igår tog jag hem fyra små skålar, väldigt praktiska. Fast bäst av allt var nog det runda, bruna bullfatet i metall som ingen annan än jag ville ha. Min mamma hade ett liknande, men det var avlångt och rött och det användes till knäckebröd. Är det nåt jag ångrar att jag inte tog med mig från hennes hem så är det just det där enkla brödfatet! Därför la jag rabarber på jobbets, ett fat vi har använt för våra fredagsbullar. Ingen av oss tror nämligen att det blir några bullar på arbetstid på fredagarna i framtiden – och definitivt inte på ett brunt gammalt bullfat. Det skulle inredningsmänniskorna i nya jobbhuset aldrig acceptera. På vår våning ska det vara grönt och ingen annan färg! (Det är nog en och annan som gör uppror framöver…) Alla mötesrum i huset har förresten växtnamn eller namn som har med trädgårdsskötsel att göra. Det känns… inte helt seriöst att kalla till möte i ett rum som heter Persiljan (”kom och prata persilja!”) eller Krattan… Sen finns det namn som är väldigt krångliga också, men dem kanske jag skriver om längre fram.

Jobbväska

En ny och helt perfekt jobbväska – allt från priset (gratis) till handtag och dragkedjor.

Dagens flyttfynd var inte mycket sämre än bullfatet! När jag började på det här jobbet, i maj förra året, köpte jag en ny jobbväska. Jag ville nämligen inte ta med mig några som helst vibbar från andra arbetsplatser, utan starta från scratch. Den jobbväska från Björn Borg som jag hittade var jag inte helt nöjd med. Bland annat saknade den handtag och ett ordentligt knäppe fram – kardborrebandet som höll fast väsklocket började lossna ganska snart (typ tre veckor, om jag inte minns fel). Av en händelse pratade jag i morse med en kollega på hennes kontor om diverse saker och hon visade mig en smart weekendväska på hjul som hon hade hittat. Jag beklagade mig då över den lilla ryggsäck jag fick vid introduktionen här – den är alldeles för liten för att vara användbar och ryggsäck känns inte alltid seriöst, snarare studentikost, att nyttja i jobbet. Min kollega producerade då genast The Ultimate Jobbväska ur en kartong på golvet! Det var precis en sån väska jag hade velat få tag i förra året. Den har ordentliga dragkedjor och dessutom är det tre väskor i en: portfölj, axelväska eller ryggsäck – bara att välja vad som passar för stunden. Jag blev överlycklig och tömde genast min ”gamla” jobbväska för att använda den nya. Perfekt, ju! (Dessutom var den gratis till skillnad från Björn Borg-väskan och jag går hellre omkring och gör reklam för jobbet via jobbets logga än för Björn Borg…)

∼ ♦ ∼

 Lunch med bok och kaffe

Lunch med tyngdpunkt på litteratur och kaffe.

Jodå, jag har jobbat lite också, men det går trögare och trögare. På förmiddagen förberedde jag mig inför ett viktigt möte klockan 13. Jag bröt för lunch där tyngdpunkten låg på kaffe och litteratur. Den lilla boken Olivia, ursprungligen utgiven 1949, är en söt historia om skolflickssvärmeri med HBTQ-tema. Lätt…

Eftermiddagens möte var ett projektmöte. Det är riktigt tunga grejor och 15 procent av min arbetstid är avsatt för att jobba i det här projektet under typ ett år framöver. Efter mötet behövde jag socker. Rejält med socker. Jag hade fruktsocker att tillgå i form av en banan.

Bananskal

Fruktstund efter eftermiddagens möte.

∼ ♦ ∼

Klockan 17 var det äntligen klippning som gällde. Jag hade fått en riktigt tjock kalufs uppe på huvudet. Att gå omkring med pälsmössa på skallen är inte skönt på sommaren. Sommaren, förresten, den inleddes igår kväll med säsongsstarten av Morden i Midsomer. Jag tror att jag har sett varenda avsnitt som finns. Det bara hör till – sommaren. I kväll blir det eventuellt en titt på Kvinna inför rätta klockan 21 på TV4. Brittiskt, förstås och spännande och baserat på en bok som jag gav medelbetyg. Linserna jag beställde i måndags hade redan kommit – mr Spex är uppenbarligen seriösare än sitt namn, så den räkningen har jag nyss betalat. Men nu ska jag skrubba badrummet och duschrummet/toan. Mattorna tvättade jag igår kväll och de blev riktigt fräscha. Tjolahopp!

Morden i Midsomer på TV bild på TV-rutan

Morden i Midsomer är sommar för mig. Serien – och därmed också sommaren – började alltså igår.

∼ ♦ ∼

Och från familjealbumet två selfies, från pälsmössa till rakad nacke!

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Film, HBTQ, Ironi, Jobb, Personligt, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

