Sommarstolståndet 2017: Midsommar, Midsomer, planer och spontanitet – och en vinst!


 



Kära dagbok…

Sol mot blå himmel

Det såg så skönt ut i morse, men…

Sommarsolstånd idag – och den negative (?) säger att vi därefter går mot mörkare tider igen. Inte mig emot, jag har svårt för ljuset (ögonen och sömnen). Samtidigt gillar jag när det är lagom ljust och lagom varmt. Idag var det lagom ljust, men inte lagom varmt. Det var inte många minuter jag stod ut att fika med några tappra själar utomhus vid nio-tiden på jobbet… Det såg så härligt ut …och var så jävla kallt, på ren svenska.

På fredag är det midsommar och planerna är lite osäkra och för en gångs skull dubbla. Det är svårt att tillgodose allas väl och ve, men Fästmön och jag gör vårt bästa. Och även om det är midsommarafton på fredag så är det också en midsommardag på lördag, en dag en också kan fira midsommar på, tänker jag.

Midsommar för tanken till Midsomer och på tisdag visar SvT1 nya mord därifrån! För mig blir det liksom inte riktigt sommar om inte Morden i Midsomer går på TV! Fast fyra avsnitt är lite för få, tycker jag. Annars är det skönt att inte vara alltför bunden vid TV-serier sommartid. Under sommarsemestern vill jag träna på det där med att vara spontan, nämligen, och definitivt inte låst vid TV:n. I kväll går sista avsnittet av Broadchurch och det känns bra att avsluta den serien före semestern. Men brittiska kriminalserier är det som gäller för mig om jag får välja TV-program.

Kvällshimmel juni

Kvällsljuset är behagligt. Att kunna sitta ute sen på balkongen och ta en virre innan läggdags hoppas jag kunna göra på semestern.

Fem veckor har jag efter nästa vecka att träna spontaniteten under, för övrigt. Inga planer är uppgjorda ännu mer än under sista semesterveckan (en konsertkväll här i Uppsala samt en Pridehelg i Stockholm). Jag behöver inte ha så stora aktiviteter för mig. Det kan räcka med att sitta på ballen* i kvällsljuset och ta en virre innan läggdags. Men jag har förstås skrivit en lista på sånt som jag bör eller kan göra, både roligt och måsten. Tyvärr har jag redan prickat av en grej i sommarkul-kolumnen, Londonresan. Igår kväll hämtade jag min nyckel hos Lucille och hon berättade att de åker till Tyskland två veckor i juli. Jag sa att jag har svårt att lova att passa deras hem då eftersom jag ju har semester och vill kunna göra spontana saker. Men det ordnar sig alltid, vi försöker hjälpa varandra så gott det går. (Förresten fick jag som en bonus höra att Lucilles väninna, som var med på studentfirandet, tyckte att jag var så vacker! Ha ha, det har ingen nånsin tyckt, tror jag!) Jag skulle vilja åka ner till Motala nån gång under semestern, men jag skulle också vilja att vännen Mia kom hit och hjälpte mig äta och dricka upp mina taxfree-varor (hon har lovat den hjälpen). Förr om åren har jag alltid åkt ner till mamma en vecka och/eller så har jag varit och hämtat hit henne. Förra året jobbade jag hela sommaren och den här sommaren finns ingen mamma att besöka eller bjuda hit. Om jag tidigare år har känt mig låst av mamma känner jag mig i år i stället rätt vilsen…

Lista sommarmåste och sommarkul

Listor, trots spontanitetsträning.

 

Segerstedthuset entré underifrån

Här ska jag jobba i höst.

Men ännu har jag kvar lite jobb före ledigheten. Av den här veckan återstår bara en arbetsdag, så då blir det väl inte så vansinnigt mycket gjort. Nästa vecka har jag ett viktigt första möte kring ett stort projekt där jag har blivit engagerad som kommunikationsansvarig på 15 procent fram till och med nästa vår. Sen ska jag packa ner mitt kontor, för fredagen den 30 juni blir min sista arbetsdag på Polacksbacken. Måndagen den 6 augusti börjar jag jobba igen, men i nybyggda Segerstedthuset. Den som vill se hur häftigt det utskällda huset ser ut på insidan kan eventuellt få möjlighet till det på dagtid under Kulturnatten i höst i september!

Den som inte har gissat det tidigare kan jag upplysa om att jag naturligtvis ska läsa en massa böcker under sommaren också. Dels kom en hel del böcker med hem från London, dels har jag ett antal Fogelström-böcker som jag har lånat av Pippi på jobbet att läsa. (Det är för övrigt Fogelström-året i år till minne av hundraårsdagen av författarens födelse.) Det är tre av böckerna i Kamrater-serien, Upptäckarna, Revoltörerna och Erövrarna. Den fjärde och sista delen, Besittarna, hittade inte Pippi, men kanske gör hon det om jag ber henne kolla sen igen. Efter deckaren jag läser just nu tror jag bestämt att jag ska ta en av Londonböckerna, så att jag fortsätter att underhålla engelskan lite.

Fogelströms böcker Upptäckarna Revoltörerna och Erövrarna

Jag har lånat böcker av Pippi på jobbet.

∼ ♦ ∼

Dagens bästa var utan tvekan meddelandet från mitt fack ST, snart troligen Sterka. Facket hade en tävling på Instagram och jag vann… två Pridebiljetter!!! Passar ju hur bra som helst eftersom vi inte har hunnit köpa såna än. Tusen, miljoner tack, facket!

Pridebiljetter

Tack facket!!!

*ballen = balkongen


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, HBTQ, Jobb, Personligt, Sociala medier, TV, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Sommarstolståndet 2017: Midsommar, Midsomer, planer och spontanitet – och en vinst!

  1. Anneri skriver:

    Grattis till vinsten!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

