Söndagen den 18 juni och onsdagen den 14 juni 2017: Tråksaker och Brighton in my heart


 



Kära dagbok…

Kristallkrona

Upplysningsvis…

Först vill jag ta lite tråksaker så där upplysningsvis. Det har visat sig att bildspel inte funkar så bra på iPhone och iPads (längre). Jag har fått reda på att det handlar om att Apple inte är överens med olika webbläsartillverkare. Sanningshalten i detta är osäker, det enda jag med säkerhet vet är att det funkade bra tills igår. Bilder har inte visats som de ska och bildspel går inte att titta på. Därför har jag gjort om bildspelen i inläggen från Londonresan till mindre bilder som ligger sida vid sida. Det blir varierande bra, men tycks vara det som funkar bäst för alla modeller, utrustningar och webbläsare. I iPhonen noterar jag att text ibland hamnar ovanpå bilder och därmed blir svårläst. Jag kan bara beklaga detta och tyvärr kan jag i skrivande stund inte göra nåt åt detta, det ligger inte i min makt. Däremot kan jag rekommendera att du läser den här bloggen på en dator för bästa resultat. En kul grej då är att du kan kommentera vilken bild du vill i ett bildgäng. Klicka på bilderna som ligger ”sida vid sida” så ska du kunna se dem i ett bildspel, förstora dem samt läsa bildtexterna! Och, som sagt, kommentera vilken av bilderna du vill i stället för alla!

Förutom att jag har brottats lite med detta tvättar jag, hänger tvätt, viker tvätt och skriver. Och läser några rader då och då. I morgon ska jag tillbaka till jobbet och det ser jag fram emot. Det blir en kort första arbetsvecka efter Londonveckan, fyra arbetsdagar bara. Därefter väntar ytterligare en veckas jobb för mig och sen… fem semesterveckor. En hel evighet…

∼ ♦ ∼


Men nu tillbaka till resan!
Tänk att jag återsåg Brighton efter 36 år förra onsdagen…

Welcome to Brighton

Skulle jag vara välkommen i Brigjton igen efter 36 år..?


Onsdagen den 14 juni 2017: Back in Brighton

Himmel över Brighton och Engelska kanalen

Jag återsåg himlen över Brighton och havet, Engelska kanalen.

Vi steg upp i ottan och… äh, nej, men vi vaknade rätt tidigt idag. Bland annat höll ett billarm oss vakna en god stund under morgontimmarna. Fast Anna påstår att jag strax snarkade igen. Nåja, vi åt frukost i tid och styrde därefter stegen mot biljettluckorna på Victoria Station. Tågbiljetterna till Brighton betalade jag cirka 600 spänn för. Rätt hutllöst… Men tåget var fräscht och hade AC, nåt vi estimerade mycket denna heta dag.

Brighton höll på att vakna när vi anlände vid elvatiden. Vi tog backen ner från centralen till The Seafront där vi stannade en stund och fotade vattnet som hade en fantastisk färg (trots att den var typ turkos…). Och efter 36 år kunde jag äntligen smaska i mig en 99 Flake-glass! Ja, Anna smaskade också. Men det var länge sen struten kostade 99 pence…


Vi gick bort mot Palace Pier
den enda av de ursprungliga tre pirerna som fortfarande existerar. Vädret var helt fantastiskt och vinden svalkade lagom från havet. Fast lite förrädiskt, skulle det visa sig när vi kom hem… Ute på piren provade Anna Pimm’s, medan jag provade en öl. Några karuseller åkte vi inte, men vi skrattade gott åt två äldre tanter som åkte en sorts vattenbana, påminnande om den på Liseberg. En av dem var sjöblöt efter turen…


När jag bodde här visste jag inte 
att Brighton redan då var ett centrum för HBTQ-folk. Kanske borde jag ha anat det eftersom stan både har en Dyke Road och ett Queen Square… Men det var mycket jag inte kom ihåg eller kände igen. Som stans största disco, på den tiden Top Hat, numera… Pryzm.

Vi gick upp genom The Lanes där vi tog en vätskepaus och lyssnade på en trubadur. Det blev sen en kort runda på stan där vi hade sett ut en speciell affär som Anna ville gå till. Och så hittade vi en affär som sålde lösgodis! Vi köpte med oss var sin påse hem i stället för den traditionella Brighton Rock, polkagrisen.


Vår dag i Brighton avslutades med fish ‘n chips 
med mushy peas på Brighton Music Hall nere på stranden. Ja, vi valde att sitta ner och äta på plats för att få en öl till och lyssna på ytterligare trubadurer. Annars var ursprungstanken att vandra längs stranden och äta på traditionellt vis, det vill säga ur tidningspapper. Men det var för varmt för det… Och dessutom var stranden full av ‘chip thieves’…


Det var två trötta, tunga och rödbrända tanter 
som långsamt äntrade backen upp till centralen i Brighton. På tåget ”hem” till London blev jag åksjuk. Det gick så snabbt, tåget, att det slog lock för öronen – och sånt blir jag åksjuk av. På hotellrummet slockande vi som två ljus. När vi vaknade kollade jag stegmätaren och fann att jag hade gått över en mil idag och tagit nästan 15 500 steg. Foten (hälsporrefoten) mår faktiskt riktigt bra. Höften är bättre, men jag har upptäckt en knöl på tummen. Alltid är det nåt. Men å vilken underbar dag vid havet vi har haft!


Som allting gott
, till exempel kladdkakor, tar saker och ting slut. Medicinen i min Ana-box indikerade att dagarna i London börjar gå mot sitt slut… Sorgligt, men sant.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Dagbok, Epikuréiskt, Familj, HBTQ, Jobb, Krämpor, Mat, Musik, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Söndagen den 18 juni och onsdagen den 14 juni 2017: Tråksaker och Brighton in my heart

  1. Bokstund skriver:

    Åh, vill också åka till Brighton någon gång! Verkar superhärligt.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Det är verkligen jättefint där – på sommaren och när det är fint väder. Eftersom jag har bott där även andra årstider vet jag att det kan vara ruggigt, kallt och väldigt blåsigt också. Men Brighton finns i mitt hjärta! ❤

      Liked by 1 person

  2. Vad skoj att återse dina gamla kvarter 🙂

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

