Söndagen den 11 juni 2017: Streets of London, parkvandring och lite indiskt som avslutning


 



Kära dagbok…

Baker street tunnelbaneskylt

Vi tog tunnelbanan till Baker Street.

Idag var det lite sämre väder förstmen inte alls kyligt. Framåt lunch blev det stekhett. Frukosten serverades en halvtimme senare än veckans övriga dagar, det vill säga klockan åtta. Engelsmännen helgar sin vilodag! Vi fick sitta lite tokigt, men blev mätta. Efter dusch och hårtvätt traskade vi iväg till Victoria, där vi tog tunnelbanan, med ett byte, till Baker street. Sherlock Holmes-museet fick ett besök av mig och AnnaPanna. Rätt sjukt när en tänker på det… Ett museum, i en lägenhet, där Sherlock Holmes ju inte har bott egentligen.En fiktiv figur, från böckerna av sir Arthur Conan Doyle, kan inte bo nånstans. Museet var trångt, men där fanns mycket läskigt att se. För Sherlock Holmes-nördar är detta museum ett måste vid ett London-besök. Biljetter köper en i souvenirbutiken intill museet för £15, sen får en stå utomhus, i stekande het sol, och köa en bra stund. Efter museibesöket kollade vi in vad som fanns i souvenirbutiken. Jag behövde en penna och köpte en sån samt ett bokmärke i läder.

Klicka på bilderna nedan så kan du förstora dem eller se dem som bildspel genom att klicka/pila dig framåt!


Alldeles intill Sherlock Holmes-museet 
upptäckte Anna att Beatles store låg. Där inne var vi länge och väl. Jag kom ut med en gatuskylt och en tischa, minsann! Jag hade visst påssjuka den här dan…

Abbey roadskylt

Jag köpte Abbey Road!

 

En Stella Artoisöl

Vätskepaus efter museibesök och shopping.

Mitt på dan blev det som sagt väldigt varmt. Vi tog därför en vätskepaus i form av var sin belgisk lager på en pub i närheten. Maj gadd så gott! 

Nästa mål för dagen var Regent’s Park. På vägen dit köpte vi med oss lunchmackor och vatten.

Regent’s Park är enormt stor! Vi promenerade en stund och såg bland annat en tjurig fågel. Så småningom hittade vi ett bord där vi laddade batterierna genom att ta lunch, kolla på tennisspelare i korta kjolar samt hälsa på hunden Charlie, bland annat. Anna köpte ljuvligt god GB-glass och vidrigt kaffe åt oss.

Efter laddningen promenerade vi vidare upp till Queen Mary’s Gardens. Där kikade vi på toa och gick på… nej, där kikade vi på rosor och gick på toa och i tre sekunder trodde Anna att hon hade glömt sin shoppingpåse kvar inne på toan! Hon höll den i handen. Den skräckfyllda minen… Det kostade 20 pence att gå på toa i parken och det var inte precis så att vi hade massor av såna mynt i plånböckerna. På väg ut ur parken stannade vi en stund och lyssnade på en mässingsorkester som lirade hits riktigt bra.


Vi tog tunnelbanan hem och stannade vid en affär 
nära hotellet där vi köpte var sin kall öl, oliver och nötter. En blir både törstig och saltsugen när det är varmt. På hotellrummet vilade vi en stund. Jag läste Mercurium av Ann Rosman. Den började jag läsa under flygresan och hann då cirka en fjärdedel.

Sen var det dags för middag – efter jag hade avkrävt en påknackande städerska en handduk till. Städpersonelan verkade inte kunna räkna. Ibland var det en av ett par som fattades, till exempel tofflorna. Jag glömde förresten att be om tofflor. Det där med tofflorna störde mig mycket. (<== skämt)

Till middag åt vi trerätters indiskt. Det var annorlunda och ljuvliga smaker, men som vanligt åt vi för mycket. Jag vågar inte tänka på… vågar.


Igår gick vi 8,2 kilometer och jag tog 12 712 steg. 
Idag gick vi 7,8 kilometer och jag tog 12 057 steg. Det är bra. Jag är imponerad både av min ork och att foten pallar. Men jag har ont i båda fötterna och på kvällen hade jag även känning av höger höft.

∼ ♦ ∼

Jag fattar inte… Det är mindre än en vecka sen ovanstående äventyr utspelade sig. Det känns redan… långt borta. Så jag skriver och skriver och skriver och fixar till bilder så jag jag inte ska glömma bort nåt. Jag har också varit till Stormarknaden med Anna och handlat idag och nu ska jag vika gårdagens tvätt och starta nästa maskin. I kväll äter jag grekisk sallad, dricker rödvin och glor på förra veckans avsnitt av Broadchurch.

”Det mulnar på här och förhoppningsvis öser det ner snart så det inte blir så rökigt och äckligt här runt omkring, sa den elaka tant Tofflan och skrockade hest.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Krämpor, Mat, Musik, Personligt, TV, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

