Måndagen den 12 juni 2017: Kickorna på litterära äventyr, i teatervärlden och godishimlen, via Chinatown till Selfridge’s


 



Kära dagbok…

Selfie på ett teaterkafé

Hej hej! Tog en selfie inne på toan på ett teaterkafé under dagen.

Vaknade tidigt och låg och lyssnade på fåglarnas kvitter. Tänk, mitt i London och fåglalåt! När vi sen vaknade för dagen, vid sjutiden, var det mulet och lite kyligare än tidigare dagar. Inte oss emot! London blir hett som en gryta när det är soligt och 20 – 22 grader.

Höften gör mer ont idag. Det hjälper säkert inte till att jag äter så mycket. Vid frukosten idag sa jag till annat att vi skulle ha vägt oss före och efter resan… Jag kommer i alla fall fortfarande i jeansen… Men de är ju å andra sidan stretchiga.

 

 

Bokhandeln Gay's The Word

Gay’s The Word var ett av dagens huvudmål.

Vi hade två huvudmål den här dagen: Gay’s The Word och Selfridges. Men innan vi for iväg stack vi in huvudena i en turistkiosk på Victoria Station för att fråga om biljettinköp till sevärdheter. Jodå, det kunde ordnas där. Vi beslöt att ordna det på hemvägen. Dumt beslut. Idag var det nämligen inte t-banans dag. När vi skulle åka till bokhandeln Gay’s The Word var det signalfel. Vi fick kliva av tåget och tänka ut en alternativ rutt. Anna är en fena på Londons t-bana och med gemensamma krafter kom vi till sist fram en timme senare än vi hade trott.

Bokhandeln var liten men fylld av böcker, filmer, kort och lite småsaker. Jag köpte fyra romaner och en nyckelring.

Klicka på bilderna nedan så kan du förstora dem eller se dem som bildspel genom att klicka/pila dig framåt!


en pub i närheten av bokhandeln 
blev det vätskekontroll och blodsockerdito. Det senare var mycket lågt, så jag sprang runt hörnet och köpte en (1) banan. På puben var det rörande… intressant med just rören, men också konsten…


Så traskade vi vidare upp mot city, 
men innan vi anlände till Selfridge’s råkade vi ramla på en gigantisk M&M-affär, bara så där. I fyra våningar… Jag skulle inget handla (”det är ju inte precis mitt favoritgodis”), men sen gjorde jag av med 250 spänn. Notera dock att en del av det jag handlade var en present!

 

Anna och jag i Chinatown

Anna and I entering Chinatown.

På väg mot Oxford street gick vi genom ChinatownDet var jättehäftigt! Två tjejer bad Anna att fota dem och när de frågade om vi också ville bli fotade sträckte jag fram min mobil. Det blir ju alltid bättre bilder när nån annan tar ens selfies.

Nu sa kaffetarmen ifrån och vi stannade till vid ett teater- och musikalkafé och drack var sin god kaffe samt käkade cookies. Toan var rätt speciell och jag fotade en del.

Energipåfyllda forcerade vi folkmassorna och nådde så småningom dagens andra mål. Men det var trångt och det var en prövning för mig allra helst med alla dessa människor.


Selfridge’s i London… 
Sex våningar. Det var ganska hisnande att åka rulltrappan först uppåt och sen neråt. Vi handlade ingenting, men fastnade på varuhusets bokavdelning. Först kikade vi på Taschen-böcker, sen var jag nära att köpa en vacker nyutgåva av Peter Pan. Och så skrattade jag åt den nya tidens ”uppbyggliga” Ladybirdböcker.

 

Pasta på Spaghettti House

Mycket god mat på Spaghetti House. Synd bara att vi hade sällskap.

Före hemfärd vek vi av på en sidogata från Oxford street. Där käkade vi italienskt på Spaghetti House. Allt var frid och fröjd tills ett ungt par kände sig manade att klämma sig ner inpå oss. Den ena halvan av paret glodde på oss och den andra halvan snöt sig typ hela jävla tiden. Maten var god i alla fall.

Tunnelbaneturen hem blev en prövning av tålamod och ett KBT:ande av såväl social fobi som agorafobi. Först tredje gången gillt kunde vi klämma oss upp och in i ett redan överfullt tunnelbanetåg.  Alltså tre tåg kom, men en minut emellan, och vi fick plats först på det tredje. Det var tur att vi hade ätit innan, så inte blodsockren krånglade och fick oss desorienterade.

 

Vi var jättetrötta och varma när vi kom hem, men jag sprang (only joking!) och köpte en bit ost på närmaste affär. Detta efter att vi hade vimsat in och ut i några stycken. Lite senare dukade Husmor upp ost, oliver, jordnötter och vin på en silverbricka i  sängen åt oss.

Silverbricksfest i sängen med ost, vin, nötter och oliver

Silverbricksfest i sängen, tack vare Anna som dukade upp så fint.

 

Gångdistans 9,3 och steg 14 482

Rekord igen i gång och steg.

Jag noterade att jag hade slagit gång- och stegrekord idag. Hela 9,3 kilometer hade jag gått – nästan en mil, alltså, och 14 482 steg hade jag tagit. Höften mådde nog bättre av att jag gick så mycket, men fötterna är fortfarande lite onda.

I morgon är det emellertid på’t igen som gäller. Då ska vi göra ett nytt besök i turistkiosken som tyvärr hade stängt när vi kom tillbaka från dagens äventyr och tunnelbanefärden from hell. Vår plan är att besöka Madame Tussauds och efteråt, om vi orkar, titta in i bokhandel nummer tre, Daunt Books.

Avslutningsvis några diversebilder:

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, HBTQ, Krämpor, Mat, Personligt, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

