Söndagen den 4 juni 2017: Compassion – en kulinarisk fyrarättersresa i New Village


 



Kära dagbok…

När jag publicerar det här inlägget har söndagen blivit måndag. Söndagen som jag började så här…

Boken Undersökningen och kaffe på sängen

Söndagsmorgon med bok och kaffe på sängen.


…avslutar jag så här…

Kaffe och boken Undersökningen

Söndagsavslutning med kaffe och bok.


Ja, ja, jag gick från pyjamasbyxa till kortbyxa
, men så som jag har hållit igång mellan de två bilderna skulle vem som helst ha blivit svettig. Framåt kvällen insåg jag att det bara hade slunkit ner lite fil. Därför företog jag en kulinarisk resa. Förlåt mammakompisen M som ringde, men jag ringer i morgon eller i övermorgon! Som jag sa behövde jag äta. Jag har ett komplicerat förhållande till mat och ätande. I princip är det av eller på. Just nu är det på, men jag äter mest skräp. I kväll ville jag ge mig själv nåt bättre. (Compassion?) Det blev en fyrarättersmiddag.

Förrätten bestod av en räkbakelse. Till den drack jag en iskall starköl. Jag serverade bakelsen på en assiett och dukade med mammas och pappas fina silverbestick.

Räkbakelse öl och boken Undersökningen

Förrätt.


Efter förrätten diskade jag 
och bäddade rent. Det behövs lite paus mellan rätterna om en ska orka. Samtidigt gäller det att se till att portionerna är ganska små.

Till huvudrätt värmde jag två kycklingspett med mango- och jalapenosmak. En klick potatissallad till dem samt fetaostfyllda paprikor. I glaset rött Valpolicellavin från igår. En camembert och en Saint Agur ställdes fram för att få rumstemperatur.

Kycklingspett med potatissallad och fetaostfyllda paprikor vin

Huvudrätt.


En paus behövdes även efter huvudrätten. 
Jag diskade och hängde en maskin tvätt innan jag satte mig till bords igen för att inta ost och kex med samma vin som till huvudrätten.

Camembert Saint Agur kex och vin

Osttallrik.


Vid det här laget började jag bli väldigt mätt. 
Men… jag hade ju köpt jordgubbar och nutella och det fick bli dessert. Jag sköljde några bär och ställde fram i en skål tillsammans nutellan. I barskåpet i vardagsrummet hittade jag en slatt portvin med åtskilliga år på nacken. Så många år att korken hade fastnat. Jag fick ta till en korkskruv.

Jordgubbar, nutella och portvin

Dessert.


För att du inte ska missa nåt, 
gör jag en liten repetition av några favoriter…

Kvällens saltaste

Saint Agur och Camembert

Saint Agur och Camembert.


Kvällens smaksensation

Kycklingspett med mango- och jalapenosmak

Kycklingspett med mango- och jalapenosmak.


Kvällens starkaste

Fetaostfyllda paprikor

Fetaostfyllda paprikor.


Sen blev det go-kaffe och läsning i bästefåtöljen, 
med TV:n på som sällskap. Och nu snart väntar sängen, renbäddad och sval. God nattis! (Undras vad jag ska äta i morrn..?)

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Mat, Personligt, TV, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

