Klämdagen i juni 2017 kväll: Håglöst


 



Kära dagbok…

 Smileysittpuffar

Håglöst. Fast på Chilli blev humröet lite bättre, bland annat efter att ha sett dessa smileysittpuffar.

Så jävla håglöst idag så jag vet inte vad. Det är inte ens kul att läsa. Jag finner ingen ro. Jag var så desperat i mitt sökande efter social samvaro att jag åkte till IKEA. Jag hatar att strosa på IKEA. Jag får spunk varje gång. Jag botas från varje längtan till social samvaro där. Idag skulle jag emelletid också titta på ramar och eventuellt göra ett nytt försök att inhandla en som var av bättre kvalitet än den ÖoB  erbjöd igår. (Den står i tre delar i mitt arbetsrum.) För jag är tillbaka på ruta ett. Två fotoförstoringar behöver ramar liksom en tredje affisch som fick ge upp sin ram igår. Det går inte att nätshoppa. Jag ville se konstruktionen på baksidan. Men håglösheten slog till och jag gick varvet inne på IKEA utan att handla nånting. Inte ens doftvärmeljus. I stället stannade jag till på Chilli på vägen tillbaka. Där var det lugnt och inga skrikande ungar, bara en människa som pratade i mobilen rätt högt. Jag gick omvägar. Tittade på fina saker. Låtsades vara ute efter en soffa först, en säng sen. Och det är jag. Fast inte just nu. Humöret blev i vart fall något bättre. Det är skönt att bara kunna åka och glo på saker och inte ha nåt tvång att köpa.

Kaffe Kexchoklad och UNT

Den nyttiga starten på dan avlöstes av kaffe och kexchoklad och lokalblaska. Inget särskilt nyttigt, alltså.

Det arabiska grälet tog slut och ersattes med tystnad. Jag tog en fika och läste Lucilles lokalblaska. Nej, det är ingen idé att jag länkar till Upsala Nya Tidning, för att läsa artiklarna på deras webbplats kostar pengar. Ledningen har påstått nånstans att den journalistiska kvaliteten höjs genom att ta betalt av läsarna. Snick, snack. De duktiga journalisterna har antingen slutat eller sagts upp. De som är kvar kan knappt få till trovärdiga eller ens rättstavade artiklar. Läsare som jag är snåla, vill inte betala för skräptexter och läser tidningen på jobbet eller lånar av kompisar. På nätet hänvisas jag och alla andra snåljåpar till trovärdiga tidningar från kvällspressen om vi vill läsa nyheter. Kvalitetshöjning, my ass. Inte konstigt att det sprids felaktiga nyheter i sociala medier när allt vi har att tillgå är kvällspress…Ur köksskåpet plockade fram en kexchoklad till kaffet och tidningen. Jag smulade i tidningen förstås. Sen började det lukta faaan och givetvis hade det tänts en grill precis exakt nedanför mitt öppna fönster. Det bara måste handla om att jävlas med mig. Jag stängde fönstret. Jag vill inte att mina semesterkläder ska lukta rök och komuskel.

Middag från ChopChop

Måndagsmiddag från ChopChop.

Det var efter fönsterstängningen och när jag hade fikat klart som jag drog till IKEA. Värdlös shoppingtur. Det slutade med att jag svängde in på ChopChop och köpte med mig mat hem. Mat som jag åt med pinnar, förstås. Dessvärre åt jag för mycket. Medium är för stor portion för mig, även om det mest var sås i den ena kycklingrätten (en får välja två). Jag trodde att mina gamla jeans skulle sitta som en smäck nu när jag har gått upp i vikt igen, men även efter middagen hänger de i röven. Jag har en konstig kropp och underliga matvanor och känner mig jävligt håglös. Har jag sagt det?

∼ ♦ ∼

Det är dags att ta sig för nåt vettigt nu som att säkerhetskopiera filer eller skura diskhoarna. Under tiden funderar jag över lappen i min lyckokaka…

Text på lapp från lyckokaka: "En resa börjar alltid med det första steget, Njut av det."

Jaha ja. Njuta? Jag?

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Dagbok, Diskutabelt, Jobb, Mat, Media, Personligt, Sociala medier, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Klämdagen i juni 2017 kväll: Håglöst

  1. Anneri skriver:

    Känner igen den där känslan. Den har jag känt för mycket av under senare år. Jobbar stenhårt på att komma ur den nu med blandat resultat (men jag umgås lite mer med folk i alla fall, bra så).
    Jaha ja, fler än jag som stör mig på UNT:s nya giv ser jag. Lyckades ta mig in på UNT webb på jobbet och upptäcker att det ändå är reklam på sidorna. Man ska alltså betala OCH ändå stå ut med all reklam.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Först var det De Sju Svåra Åren som satte stopp för mitt sociala liv och när saker och ting började räta upp sig gick lilla mamma bort. Det går framåt för min del, jag mår bättre, men vissa dar är tunga. Jag känner mig som nån sorts fritidspedagog som måste sysselsätta mig själv hela tiden. 😉

      Inte bara UNT utan hela NTM-koncernen, även lokalblaskorna nere där mamma bodde. Så nu har jag tagit bort bokmärkena i webbläsarna för dem alla. Pappers-UNT kan jag läsa på jobbet – det går fort, typ två minuter. Eller som idag, låna av Lucile. Jag blir galen på all denna reklam! Men det är det även på WordPress när en använder gratisteman som jag gör och läsaren inte har nåt WordPresskonto. Styr inte över det, tyvärr. TV kan en nästan inte titta på för all jäkla TJATIG reklam. 😦

      Liked by 1 person

      • Anneri skriver:

        Skönt att höra att det går framåt!
        Och ja, reklam är skittråkigt om du ursäktar uttrycket. Jo jag har noterat att det finns reklam här också men än så länge ganska marginellt tack och lov.

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Men så många år av mitt liv är förstörda, år, som jag aldrig får igen. När jag tänker på det…
        Allting går ut på att köpa köpa köpa. Jag börjar till och med tröttna på bokbloggare. De skriver alla om en och samma bok i klump. Inte svårt att gissa att de fått böckerna för att skriva om dem. Det blir tjatigt att läsa om samma bok ”överallt”. Reklam. Allt går ut på att sälja. Eller köpa, dårå, för oss som drabbas av reklamen. 😦

        Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

