Juniklämdagen 2017: Nyttig start, men sen..?


 



Kära dagbok…

MorgonTV, bok och kaffe på sängen

Klämdagsbörjan.

Det är underbart skönt att vara ledig idag. Jag har en så kallad klämdag. En ledig dag mellan två röda. Gissningsvis finns det nåt avtal kring detta mellan arbetsgivare och fack. Jag kan tänka mig att det beror på att det skulle bli så dyrt för arbetsgivaren att betala lön en sån här dag, för timmarna på dag mellan röda dagar kostar mer för arbetsgivaren. Jag klagar inte.

Jag vaknade redan 7.15 och det däremot klagar jag på. Varför kan jag inte sova när jag är ledig??? Jag var uppe ganska länge igår. Inte heller stod det nån van utanför mitt öppna sovrumsfönster i morse som undslapp sig musik genom nervevade rutor. Fast jag noterade en hemkomst igår. Den skrämmer mig lite, av olika skäl. Jag ska nog inte vara så kaxig. (Just nu grälas det. Högljutt. Det är tur att jag inte kan arabiska, för jag vill inte höra vad folk tjafsar om.) I stället för att skutta upp och röja runt låg jag kvar i sängen med bok och kaffe. Lyssnade på regnet utanför (detta var före grälet).

För att roa mig lite extra denna min lediga dag lät jag morgon-TV stå på. Fy 17 så tradigt! Tjatigt, om inte annat. Samma nyheter och väder om och om igen, samma matlagning. Och så Pia Sundhage. Totalt ointresserad av matlagning och sport som jag är inser jag att morgon-TV inte är min grej. Jag brukar inte heller se på morgon-TV annat än när jag är på bilverkstan. Jag tröttnade snart. Försökte ägna mig åt boken. Cirka en knapp tredjedel in i den kan jag inte bestämma mig för om jag gillar den eller inte. Eller ens förstår den… Den är väldigt stockholmsk.

Apelsiner på grön skärbräda

Apelsiner redo att pressas.

En del av tvätten var torr, så jag plockade ihop denna del. Det vill säga sorterade in i lådor sånt som inte ska strykas och hängde fram sånt som ska få ett järn. Strykningen tänkte jag ägna mig åt om en stund. Solen börjar titta fram nu, men nån riktig värme är det inte. Jag ringde till mammakusinen K efter tvättsorteringen för att gratta på 60-årsdagen. Där hade det regnat hela natten, men det gigantiska partytältet hade pallat trycket och är nu redo för de 50 gästerna som kommer i kväll. Jag och Fästmön var bjudna. Dessvärre krockade det med äldsta bonusdotterns examen. Anna flög upp till Umeå i morse för att vara med och stannar över natt i studentrummet. Jag pratade bara en kort stund med mammakusinen K, för naturligtvis ringde hennes andra telefon. Det är ofta så, alternativt svarar hon inte för att hon är i Indien eller nåt. Därför utgick jag strax till köket för att pressa apelsiner.

Frukost med nyttigheter

En bra början med massor av nyttigheter, men sen lär det balla ur…

Den här klämmåndagen började jag nyttigt. Färskpressad apelsinjuice i glaset, fil med cornflakes (kanske inte så nyttigt, men jag behövde tugga på nåt), jordgubbar, keso och körsbärstomater. Sen lär det balla ur, för jag har både chips och dip samt choklad kvar. Chipsen och dipen är orörda. Middagsplanerna är inte klara. Av nån anledning är jag sugen på Kinamat. Inte så kul att åka ner på stan ensam och äta. Därför hämtar jag möjligen hem nåt från ChopChop. Asiatiskt som asiatiskt, liksom.

Jag såg brevbäraren komma i sin gula lilla bil. Trodde att PostNord hade nån blå färg som profilfärg. Brevbäraren körde rakt över gräsmattan. Slitaget får förstås vi som bor här betala. Inne i den lilla bilen såg jag fullt med reklam. Särskilt nyfiken på innehållet i min postbox är jag därför inte, men jag ska väl ta mig nerför trappan och vittja den i alla fall. Note to self: Fixa en Ej reklam-lapp från trista bostadsrättsföreningen(Trist = Dess webbplats med inaktuell information och mängder av felstavningar speglar kanske det mesta..?)

I kväll ska jag ringa en vän, mammakompisen M och hennes G skulle få gäster idag, så dem ringer jag nog till i morgon kväll i stället. Ett socialt liv var det… Jag behöver ett sånt innan jag förtvinar.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, HBTQ, Mat, Musik, Personligt, TV, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Juniklämdagen 2017: Nyttig start, men sen..?

  1. Vad skönt med en klämdag, bra avtal du jobbar under! Min sambo jobbar inom handeln, de har öppet varenda j*vla dag i stort sett året om. Och knappt någon ob att tala om. Men vem har sagt att livet ska vara rättvist 😀
    Hoppas du får en skön dag i alla fall, chips med dip skulle jag inte säga nej till en dag som denna (det regnar) 😉

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Det är första gången i mitt arbetsliv som jag har en betald klämdag, så jag tycker nog att jag är värd den.
      Nu har jag strukit och det vankas kaffe. Med kexchoklad. Jag ballar ur från det nyttiga rätt snart, med andra ord. 😆
      Här har det tyvärr slutat regna, men det blåser som 17. Jag avskyr soliga dagar så här års, för då ska alla jävlar och människor grilla – utan att ta hänsyn till dem som inte vill ha in rökstank och köttdito i sina hem. Att flytta grillarna på behörigt avstånd finns visst inte på världskartan. 👿

      Liked by 1 person

      • Åh, då är det lyxigt! Och såklart välförtjänt med en ledig klämdag 🙂
        Här dricks också kaffe, hör talas om att det finns jordgubbsglass men av den har jag inte skymten sett.
        Haha, vi får hoppas att grillarna blåser bort, människorna alltså för grillar med kol som blåser omkring är klart obra 😉
        Ha en fortsatt trevlig kväll ❤

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Välförtjänt, ser jag det som. Jag har kämpat och slitit.
        Tyvärr ställdes grillen precis nedanför mitt öppna fönster som jävla vanligt, så jag stängde det och åkte iväg en stund. 👿

        Gilla

  2. SKönt med ledigt 🙂

    Nu blev jag faktiskt riktigt sugen på färskpressad apelsin, guuud så gott !!!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Skönt men jag blir samtidigt lite rastlös.
      Vi får frukt till jobbet två dagar i veckan och apelsiner blir ofta över. Jag tar hem ibland till helgen och pressar, så himla gott! 😛

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

