Söndagen den 4 juni 2017: Broar av kärlek


 



Kära dagbok…

”Now I lay me down to sleep,
I pray to Lord my soul to keep,
If I should die before I wake,
I pray the Lord my soul to take

Arg, ledsen, förtvivlad… Det summerar hur jag kände mig i morse när jag vaknade till verkligheten. Rädd är jag också, känner mig otrygg även här hemma. Men samtidigt… låt oss visa att kärleken är större än ondskan i världen. Låt oss också visa att vi inte kan acceptera terror.

Det finns inga ord som räcker till att beskriva det jag känner för alla som är drabbade. Det enda jag kan säga är att mina tankar är med er och ni finns i mina böner. Kärlek till London! ❤ ❤ ❤

Sms om London

Vi åker till London.

Jag har messat med Fästmön och jag har åkt och träffat henne. Det känns inte så roligt längre att åka på semester. Men vi är överens: på fredag åker vi till London. Det må vara ett enklare beslut för mig att fatta som inte har nån som skulle se det som en förlust ifall jag förolyckades. Det är svårare för Anna, som har fyra barn. Men vi är bestämda och eniga. Kärleken ÄR större än ondskan.

Som ett bevis på detta är att jag har kämpat i flera timmar, men nu sitter… inte London Bridge, men Motalabron, i formatet 70 x 100 i mitt vardagsrum. Det är nåt med broar… Just Motalabron, som jag trodde att jag kunde åka och fota när som helst – FEL! Det kändes extra viktigt att få upp den på väggen den här dan. Den här dan när jag åter igen blev påmind om att livet är kort och skört.

Inramad Motalbro

På väggen äntligen! Palle Kuling fixade storformatet av mitt foto.

∼ ♦ ∼

 

 Boken Undersökningen och kaffe på sängen

Söndagsmorgon med bok och kaffe på sängen.

Jag vaknade kvart över sex i morse. Det är andra morgonen jag vaknade tidigt när jag är ledig. I morse lyckades jag i alla fall somna om. Av och till sov jag ända fram till klockan var nio. Min lediga söndag inledde jag sen på sedvanligt vis – med kaffe och läsning på sängen. Boken jag läser just nu är en komma-ut-roman av modernt snitt (typ 2000-tal) och delvis självbiografisk, har jag googlat fram. En kärnfamilj slås i kras. Pappan väljer en partner av motsatt kön, mamman är kär i en tjej. Cirka 50 sidor in är jag i boken som totalt sett har nästan 600 sidor. Så jag är bara i början. Men jag kan säga att jag kom in i den snabbt och jag tänker nog ägna en stor del av kvällen åt att läsa.

Två dammsugare

Två dammsugare, men bara en av dem får bo i städskåpet. Vilken av dem ska jag välja?

Det hade regnat i natt och dagen var mulen, men ljum. Det passade perfekt att hålla på med hemmet och fortsätta städa. Först slet jag ur alla lakan ur dubbelsängen. Jag dammsög halva lägenheten och stängde sen av dammsugaren för att starta tvättmaskinen efter att jag dammsugit badrummet. Nån omstart ville dammsugaren dessvärre inte vara med om. Den var varm och het. Jag har varit med om detta att den blir överhettad tidigare och inte vill fungera, så jag väntade en stund. Samma tystnad rådde. Vilken tur då att jag enkelt kunde gräva fram mammas dammsungare ur förrådet! Den är trasig i kopplingen mellan slang och rör (jag har tejpat så det funkar att dammsuga), men jag satte min slang på – perfekt! Mammas dammsugare är nyare än min och suger mycket bättre. Den enda nackdelen är väl att sladden är cirka två meter kortare. Men va 17… Jag dammsög färdigt och städade sen badrummet och duschrummet/toan när tvätten var klar och upphängd. Tryckte på knappen på min dammsugare – och den startade naturligtvis. Nu har jag två fungerande och bra dammsugare, men bara en av dem får bo i städskåpet. Frågan är vilken av dem…

Chokladaskar

Vackra chokladaskar fanns det på ÖoB, men jag köpte inga.

Det var extra skönt att duscha idag efter att ha blivit rejält svettig under städningen. Jag åkte iväg för att handla lite ätbart på CityGross samt en ram på ÖoB. Ramen var totalt värdelös. Jag fick använda en ram som jag redan hade till Motalabron. Jag köpte kycklingspett till middag och tänker äta dem med potatissallad som jag redan hade hemma. För att lyxa köpte fetaostfyllda småpaprikor och en räkbakelse och belgiska jordgubbar. Jag köpte inget godis, trots att jag såg sånt som lockade. Magen knorrar rejält nu när jag räknar upp varorna och jag inser att jag bara har ätit lite fil med müsli idag. Jag kanske ska inmundiga den där räkbakelsen med en öl medan jag väntar på att datorn gör en uppdatering med tillhörande omstart… Det lär ta en stund, som alltid, när det ska uppdateras. Att jag lät det ta den tid som krävdes sist är jag glad över – uppdateringen innehöll ett skydd mot ett ransomware som var i farten just då…

Dagens glömska var att jag inte mindes om jag hade torkat av spegeln i duschrummet eller inte. Jag kunde inte minnas de fem senaste minuterna. Jag blir rädd, men torkade av spegeln – eventuellt en gång till, dårå.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Diskutabelt, Familj, HBTQ, Mat, Musik, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Söndagen den 4 juni 2017: Broar av kärlek

  1. Jerry skriver:

    Vad skriver du för dumheter?
    Vi är många som skulle se det som en förlust, sanna mina ord!

    Tycker det är bra att ni är bestämda och att ni åker! London lär vara än mer kontrollerat nu efter detta och sen är ju staden i sig bara så underbar att vistas i, men visst blir man orolig över utvecklingen i västvärlden.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Gubben! ❤ ❤ ❤ Jag menar att jag har ju ingen mamma eller pappa eller syskon eller barn. Mamma skulle ha varit totalt uppriven om hon hade levt nu…

      I vart fall är det ordnat så att om det mot förmodan skulle hända oss båda nåt kommer det efter mig Annas barn tillgodo. Vi pratar om det när vi ses på skolavslutningen.

      Gilla

      • Jerry skriver:

        Aha, när jag läste uppfattade jag det som om ingen skulle bry sig om du gick vidare. Missuppfattning alltså. Vi syns på avslutningen.

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Eller ja hum… Den där ensamheten utan nån kvar i ursprungsfamiljen… I min ursprungsfamilj var kärleken så given. Och nu, när ingen finns kvar mer än jag, är kärleken inte nåt jag längre tar förgivet.

        Gilla

  2. Anneri skriver:

    Förstår att ni funderar över hur ni ska göra! Jag skulle också få mig en tankeställare. Men det kan ju hända vart som helst och vi kan ju inte tillåta extremisterna att få oss att sluta leva. Ha det gott!

    Gilla

  3. Anna skriver:

    Åk ni bara, det lär vara förstärkt övervakning precis som här i Belgien efter attentatet, Ha det så jäkla kul

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Det har aldrig varit nån tvekan om att vi ska åka. Den som tror det med anledning av ovanstående inlägg har fel. Kul ska vi självklart ha, tack!

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

