Lördagskväll, den första i juni, 2017: Andra mål än mellanmål, fast inte så nyttiga…


 



Kära dagbok…

Apelsiner och boken Gurun i Pomonadalen

Nyttigt, ja fast apelsinerna är opressade än så länge.

Titta så bilden här intill ljuger! Eller ljuger och ljuger… Boken läser jag ju och apelsinerna tog jag med mig hem från jobbet igår för att pressa, men… ärligt talat, särskilt nyttigt lever jag inte. Jag överlever, vart fall ett tag till. Min första lediga dag av fyra är snart till ända och jag andas fortfarande, hjärtat slår.

Det blev både en tur till Tokerian och en åktur till Äldreboendet för att skjutsa hem Fästmön från jobbet samt kompletteringshandla lite till på ICA Heidan. Jag kan konstatera att jag blir mer och mer glömsk och nu också lite orolig på grund av detta. Vid båda tillfällena glömde jag mobilen hemma – fast när jag skulle iväg och skjutsa Anna sprang gick jag upp efter den. Jag glömmer saker hela tiden, mer och mer, oftare och oftare. Det är läskigt. Jag kan gå in i ett rum… och undra vaffan jag hade tänkt göra där… Så bloggen är till stor hjälp när jag vill kolla vad jag har haft för mig.

Dipmix

Jag har rört till det, fast dip och chips sparar jag nog till i morgon.

Inte kunde jag låta bli att börja städa lite. En måste ta sig för nånting när grubblerierna sätter fart. Men jag dammade bara. Och plockade fram rena lakan. Och sorterade tvätt – två gånger. Jag vill ju helst av allt tvätta så sent som möjligt, fast all smutstvätt kan ju inte vänta.

I kväll micrade jag stekt kalkon samt värmde potatisklyftor i ugnen. Till maten öppnade jag en italienare. Vinet har vilat i vinskåpet sen slutet av förra året. Som vanligt kommer ett särskilt inlägg om det senare! Lite lagom matlagning, blev det och att jag blev mätt var huvudsyftet. Nu rycker det emellertid lite i söttarmen. Tur att jag har försett mig med än det ena, än det andra – just in case… Av nån anledning köpte chips idag. Det brukar jag nästan aldrig göra. På ICA Heidan kom jag på att jag ville ha dip till, så det köpte jag där inklusive gräddfil. Just nu är jag rätt mätt på potatis, så även om jag har tillrett dipen får den kanske förbli i kylen till i morgon. Mitt val står mellan lösgodis, choklad och glass. Ja det känns som om jag har ett hål i magen som behöver fyllas – och det är inte naveln…

Detta bildspel kräver JavaScript.


Läsningen går fortsatt trögt. 
Det känns som om lusten försvann. Men jag ska ta mig i kragen, för nåt annat finns inte att göra – mer än att äta onyttiga ting, förstås. Jag längtade efter att höra en mänsklig röst och ringde mammakusinen B. Det visade sig att hon var ute och plockade liljekonvaljer så hon svarade inte, fick jag veta per sms nu i kväll.

Det är lugnt och tyst i huset. Tyvärr är det inte balleväder*. Och jag har letat ihjäl mig efter en lite skärbräda jag saknar. Jag vill inte gärna störa Lucille, men jag tror att skärbrädan är hemma hos henne, ett lån när de sist lånade mitt kök i april. Eller så har jag lagt den på ett nytt ställe som jag har glömt. Jag kan fråga i morgon, för efter tvätt och städning har jag bestämt mig för att lämna hemmet åka och försöka inhandla ett par ramar till mina fotoförstoringar. Ett annat mål än mellanmål – att komma hemifrån en stund och ta sig för nåt vettigt.

Detta bildspel kräver JavaScript.

∼ ♦ ∼

*balleväder = balkongväder


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Jobb, Mat, Personligt, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Lördagskväll, den första i juni, 2017: Andra mål än mellanmål, fast inte så nyttiga…

  1. SoP skriver:

    Tack för boktips 🙂 Och helt underbara förstoringar-speciellt bron !

    Gilla

  2. Så härligt det låter när du öppnar en flaska vin till maten, jag blir sugen fast klockan bara är halv sju på morgonen 😄

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

