Lördagen den 3 juni 2017 lunch: Färggrann och tacksam inser jag… vad jag saknar i livet


 



Kära dagbok…

Studentservett

Trevlig studentuppvaktning hos bästa grannarna igår.

Bästa grannarna stannar inte en van utanför ett öppet sovrumsfönster, vevar ner bilrutorna och spelar radiohits en tidig lördagsmorgon. Inte heller smäller de i dörrar för att markera sin ankomst eller skjuter omkring möbler vid samma tidpunkt. Nej, bästa grannarna fick jag förmånen att tillbringa kvällen med igår i samband med deras äldsta dotters studentexamen. Flickan var söt, hennes pojkvän rar och såväl värdparet och lillasyster som övriga gäster var så innerligt trevliga. Familjen som sist lämnade uppvaktningen tyckte uppenbarligen att jag också var en OK typ, för jag blev särskilt medbjuden till dem med värdfamiljen när nya huset är färdigställt.

 Skjorta färggrann

Jag har återtagit glädjen med den här skjortan – på flera sätt.

Det saknas nåt i mitt liv och det är ett socialt liv. Jag har haft ett vitt och brett sånt, men genom separationer och under De Sju Svåra Åren fann jag att de människor jag trodde var mina vänner i själva verket var såna som högg mig hårdast i ryggen. Då är det svårt att tro att människor vill en väl och att de gillar att umgås med en. Jag har faktiskt inte saknat ett socialt liv så mycket, bland annat eftersom jag inte ville släppa nån nära, men också för att min livssituation var sån att jag skämdes inför andra. Men igår och ännu mer idag har jag insett att jag faktiskt också har ett behov av umgänge med vänner och bekanta. Därför är jag glad att jag vågade visa mig just glad igår, bland annat genom att inte bära tjockis-/sorgesvart utan min mest färggranna skjorta. Den skjorta jag fick av en före detta vän (en av dem som högg mig hårdast i ryggen år 2009) för 25 år sen i födelsedagspresent passade utmärkt – på flera sätt än ett: Jag har återtagit glädjen och jag har återtagit glädjen att bära just den här skjortan, till exempel. Eftersom jag inte har hunnit fråga om tillstånd att publicera en bild på den söta studentskan och hennes pojkvän blir det en bild på min fantastiska skjorta i stället.

Rosenkalla

Min rosenkalla är pigg, medan jag är lite trött idag.

Värdfamiljen bjöd på så mycket gott igår att alla vi gäster undrade hur många veckor de hade ägnat åt matlagning. Högst ett par dar, var svaret. Tack alla inblandade för att jag fick vara med! Det var så fint ordnat och så gott alltsammans – och faktiskt – vi hade ingen vodkafest! Det bjöds på mousserande vin och rött och vitt vin och det räckte så bra. Värdinnan och jag bestämde att vodkafesten ska hållas vid ett tillfälle för att den ska nå de rätta målgrupperna. Klockan 23.30 tog jag de fem stegen – i tofflor – hem till mig. Idag är jag inte ett dugg bakis, men trött. Klockan var nog närmare halv två när jag somnade och jag hade då varit vaken i 20 timmar. Jag är ingen ungdom längre…

∼ ♦ ∼

Boken Gurun i Pomonadalen och kaffe på sängen

Inte nån njutning i morse.

Den som trots alla omskrivningar har gissat att jag blev väckt lite för tidigt av människor som aldrig visar hänsyn förstår att jag är lite trött. Samtidigt känner jag en oerhörd rastlöshet i kroppen. Men vad vill jag göra? Ingenting. Jag har bestämt mig för att jag bara ska ta det lugnt idag därför att kropp och själ behöver det. I morgon kan jag tvätta och städa och bädda rent. Fast det är väldigt svårt att koppla av just nu. Det var till och med svårt att hålla sig kvar i sängen för att läsa. Jag gjorde det, men det var ingen njutning idag.

Nånting vettigt ska jag väl ändå försöka ta mig för. Jag har borstat tanden och ska strax in i badrummet. Därefter blir det en promenad till Tokerian för att kompletteringshandla till middagen, som ska bestå av resterna från förra fredagens stekta pippi. Soprummet passerar jag på vägen och där behöver jag också stanna till.

Och sen… sen vet jag inte vad det blir av den här lördagen…

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Dagbok, Musik, Personligt, Radio, Vänner, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Lördagen den 3 juni 2017 lunch: Färggrann och tacksam inser jag… vad jag saknar i livet

  1. Att vi kan falla, slå oss, bli slagna, resa oss och återta glädjen är något som fascinerar mig med människan. Vi ger oss liksom inte, fast allt ibland känns nattsvart och omöjligt. Heja oss och grattis – kan möjligtvis vara fel uttryck – till iklädningen av nygammal färgglad snygg skjorta 😄

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Nej vi ger oss inte – vilket jag vet retar många som vill se mig försvinna för evigt. Det är nog ett av skälen till att jag envist biter mig kvar. 👿

      Liked by 1 person

      • Jag vill inte att du ska försvinna, jag och många fler tycker du är en utmärkt person 👌🏻 Det finns en speciell plats, en sån där det är varmt, för de där andra.

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Ibland känner jag mig minst omtyckt i hela världen – av olika skäl. En del av skälen ligger nog i det bagage jag bär med mig, tyvärr.

        Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

