Mitt bokår 2017: Mycket spänning i maj


Ett inlägg om de böcker jag läste förra månaden.



Maj har kommit och gått
ungefär som värmen. Det var som om jag fick mer ro att läsa den här månaden. Tio böcker läste jag och det är tre fler än förra månaden. Majoriteten av böckerna faller inom genren deckare, men inte alla. Klickar du på en bild nedan öppnas inlägget jag skrev om just den boken i ett nytt fönster i din webbläsare!

Majböcker 2017:

Ann Rosmans bok Själakistan Åke Åredals bok Mäster Fritz. En svensk mystiker Helen Macdonalds bok H som i hök

Barbara Voors bok Sömnlös David Leavitts bok While England sleeps Ann Rosmans bok Fyrmästarens dotter

Henning Mankells bok Innan frosten Camilla Läckbergs bok Häxan Henning Mankells bok Handen

Henning Mankells bok Den orolige mannen


Av månadens tio böcker 
var strax över hälften deckare (Själakistan, Fyrmästarens dotter, Innan frosten, Häxan, Handen och Den orolige mannen). En av böckerna var ganska nyutkommen (Häxan), medan samtliga övriga hade minst ett par år på nacken.

En bok läste jag på engelska (While England sleeps). Ytterligare en bok är skriven av en brittisk författare (H som är hök). Övriga böcker är skrivna av svenska författare.

En av böckerna fick jag för recension (Mäster Fritz). Det var också den enda boken jag läste som inte är skönlitterär. Ytterligare en bok av de lästa är egentligen inte heller skönlitterär utan självbiografisk. Det var den av böckerna jag fick i födelsedagspresent av Fästmön (H som är hök). Två av böckerna fick jag från jobbet (Själakistan och Sömnlös), de tre böckerna av Henning Mankell fick jag av vännen Agneta och en bok lånade jag (While England sleeps). TACK! Jag köpte två av böckerna, den ena second hand (Fyrmästarens dotter) och den andra helt ny (Häxan).

Det blev mycket spänning i maj månad när det gäller min läsning. Ann Rosman blev en ny författarupptäckt för mig och hennes ena bok fick högsta betyg av mig (Själakistan). Ytterligare fem böcker fick högsta Toffelomdöme (Mäster Fritz, H som är hök, While England sleeps, Innan frosten och Den orolige mannen). Näst högsta omdöme fick en bok (Fyrmästarens dotter). Strax över medelbetyg fick en bok (Häxan). Medelbetyg fick två böcker (Sömnlös och Handen).

Till månadens bästa bok utser jag… H som är hök, en bok som jag varmt rekommenderar den som har kommit en bit på vägen genom sorgen efter en förlorad närstående.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Familj, Jobb, Personligt, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mitt bokår 2017: Mycket spänning i maj

  1. Mattias skriver:

    Du läser imponerande mycket. Bra jobbat!

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

