Sista dagen i maj 2017: Gamla mönster och nya


 



Kära dagbok…

Labyrint

Gamla mönster… och nya…

Idag fick jag avboka ett längre möte på förmiddagen på jobbet. Det var OK, inte alls nån katastrof. Bara rätt skönt eftersom jag då hann att få undan några småsaker. Och boka in nya möten… Jaa, gamla mönster upprepar sig, det är bara att konstatera. Men, som sagt, skönt att kunna bocka av en del smärre saker på att-göra-listan.

Eftermiddagen, däremot, ägnade jag åt lite nyare mönster. Under en timme hade jag Staben i mitt våld för att prata kommunikation. Jag delade in timmen i en teoretisk del och en praktisk. Den praktiska delen innebar att vi faktiskt påbörjade en kommunikationsplan tillsammans. Det här är människor som inte behöver ha fördjupade kunskaper utan mest bör lära sig att få in tänket i det de gör på jobbet, så att säga. Det kan handla om projekt, nya tjänster som ska införas eller nya sätt att arbeta, till exempel. Såna här tillfällen är fantastiskt roliga och givande, eftersom jag, som ändå har jobbat med kommunikation i +25 år nu, lär mig nåt nytt varje gång! Jag går alltmer mot att bli en strategisk improvisatör i kommunikationsfrågor.

Kommunikatör strategisk improvisatör

Strategisk improvisation i kommunikation.


Möten är arbetsdagarna ofta rätt fulla av.
Jag deltar till exempel i ett möte varje morgon klockan 8.30. Det är ett möte som handlar om de system vi förvaltar på jobbet, system som måste fungera. Idag kom datum och lokal för andra möten i höst, liksom en doodle* om medarbetarsamtal. Oerhört praktisk funktion, doodle, för övrigt.

∼ ♦ ∼

Efter jobbet strålade jag samman med min fina fästmöStormarknaden, där vi bland annat växlade kronor till pund hos Forex och inhandlade diverse saker, dock inte examenspresent, som var tänkt, det ordnas på annat sätt. Pundsedlarna hade helt nya mönster, färger, utseenden – jag kände inte alls igen dem. Och jag kan tyvärr inte lägga ut en bild på dem här, för Photoshop vägrar behandla foton på sedlar av säkerhetsskäl. Det var mysigt att flanera omkring och inte stressa, vi hann med både det ena och det andra. Dessutom träffade jag halva Uppsala universitet (= jobbet) och det var också sköj, särskilt när det var människor jag gillar.

Gul påse från Forex

Jag växlade kronor till pundsedlar som jag inte längre kände igen. Nya mönster… Photoshop vägrar behandla bilder på sedlar av säkerhetsskäl, men påsen från Forex kan du få se. Tittar du riktigt noga skymtar du ”Bettan” där inne!

 

Scampi och pommes

Scampi och pommes från Angus.

Annars såg vi som vanligt både tokigt och slugt och en kan inte tro att vi är två tanter på 50+ när vi är ute på våra shoppingturer. Vi passade på att äta också, riktigt fin scampi från Angus grill & kebabGränby foodcourt. Medan vi åt fascinerades vi av hur somliga matställen går runt. Den lilla mästerkockans ställe var totalt avslaget först och knappt synlig hukade en trött person bakom disken. Efter en stund noterade vi att stället frekventerades av folk som hela tiden gick bakom disken och hämtade mat och dryck bara så där, utan att betala. Vi fattade ingenting. Sen fattade jag. Den lilla mästerkockan själv satt med bror och far (?) vid ett bord nära oss och det var familjemedlemmar som hämtade varor. Mamma Mästerkocka fick arbeta på stället, medan resten av familjen åt de varor de hade hämtat. Och det var nog klokt – barn får ju inte arbeta hur som helst i Sverige. Det är intressant att jämföra verkligheten med marknadsföring ibland…

Ann Rosmans bok Havskatten

Jag köpte en present till mig själv.

Studentpresenten till fredag ordnade jag igår. För vår del har vi kvar en blivande student i familjen, förhoppningsvis, men det dröjer ännu några år. Till dess blir det skolavslutning med efterföljande jordgubbstårta i Förorten, troligen på Morgonen denna gång, en kväll nästa vecka. Därför unnade jag mig själv en present idag – gissa vad?! Nej, det är inte svårt. Det var en bok och den kostade bara tio kronor på den nyöppnade Stadsmissionens second hand-butik i Stormarknaden! Fast en påsjävel till sagda bok för tre spänn vägrade jag köpa. Hutlöst pris!

∼ ♦ ∼

Böckerna Den orolige mannen och Gurun i Pomonadalen

Bokbyte från Ystad till Pomonadalen, från Kurt Wallander till Göran Borg.

Den sista dagen i maj innebär att jag ska sammanfatta månaden litterärt i ett inlägg, men det blir först i morgon. Redan nu kan jag avslöja att det blev en bra månad bokligt sett, om än viss övervikt för deckare. Och det är OK – jag ställer inga direkta litterära krav på mig själv längre. Roligt är det i alla fall att blanda relativt nyutkomna böcker med böcker som har några år på nacken. Det är inte alltid nya böcker är bäst. Igår bytte jag Ystad mot Pomonadalen litterärt, det vill säga jag läste ut den sista Kurt Wallander-boken i serien och påbörjade den avslutande delen i trilogin om Göran Borg och hans kompis Yogi i Indien. Vad jag förstår ligger inte Ystad och Pomonadalen alltför långt varandra i den senare boken… Vidare har jag noterat att delar av Göran Borgs historia touchar min. Och det är inte de roliga delarna i handlingen.

∼ ♦ ∼

Nu mot duschen så att jag hinner se Broadchurch klockan 21!!! I kväll orkar jag inte fundera.

∼ ♦ ∼


*en doodle = en sorts förslag på datum som går ut till ett gäng människor. Mottagarna får sen pricka i vilket datum de önskar för mötet, eller, som i det här fallet, samtalet.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Mat, Personligt, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Sista dagen i maj 2017: Gamla mönster och nya

  1. rexxmaster skriver:

    Är man jätteintresserad av hur sedlar ser ut i England kan man gå in här:

    http://www.bankofengland.co.uk/banknotes/Pages/current/default.aspx

    Eftersom jag inte kommenterar så ofta så passar jag på och önskar trevlig resa redan nu!

    //// Anders

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

