Min första namnsdag 2017: Varje börda, en sten …while London’s calling


 



Kära dagbok…

Pasta med vin bok och Triss

Mors dags-middag med Trisslott till mammas ära.

Idag är det visst den första av mina två årliga namnsdagar. Jag upptäckte det när jag sneglade i kalendern. Tidigare har det alltid kommit ett kort från lilla mamma, vanligen en vecka i förväg. I år kommer inga kort alls från mamma. Namnsdagar firade vi i min ursprungsfamilj. Ibland blev det ett litet paket eller nåt gott till kaffet. Dagens namn är mitt förstanamn, men med fransk stavning* – det vill säga två n i mitten. Jag skulle ha haft det som tilltalsnamn. Mina föräldrar upptäckte emellertid ganska snart att det inte uttalades så vackert på östgötska. Därför blev mitt andranamn mitt tilltalsnamn i stället. På senare år har mamma och jag skickat kort, vanligen med en Trisslott i, till namnsdagar. Och igår skrapade jag en Trisslott till mammas ära – det var ju Mors dag.

Stenar i vas

För varje sten en lättad börda?

Lotten var utan vinst lika mycket som jag är utan mamma. Jag kände mig inte så ledsen igår, men i morse, när jag var hos psykologen, satte sorgen klorna i mig. När jag gick därifrån kändes det ändå lättare, som om jag hade lagt en eller ett par stenar av sorgebördan i den märkliga vasen i väntrummet…

Det var gott att komma till jobbet efter psykologbesöket och direkt liksom kastas in i ett antal uppgifter. På så vis fastnade jag inte i det sorgliga. På tavlan utanför min dörr hade jag skrivit att jag skulle vara åter 29/8. Ja, även solen har fläckar och min chef fick skratta rejält – vi brukar påpeka varandras korrekturfel för just varandra och ju roligare felen är desto bättre. Som vanligt blev det en härlig blandning av arbetsuppgifter. Jag har diskuterat en enkät samt ett upplägg av en timmes drillning av kommunikation. Utöver det har jag granskat en och annan text, skrivit en dagordning, anmält mig till en nätverksträff och lite annat smått och gott. Det bara rasar in småsaker och jag har svårt att se att alla dessa blir färdiga före Londonresan eller ens före sommarsemestern… Småsaker tar också tid…

Packning till London

London calling! And I’m ready!

Fast Londonresan är jag nästan redo för – igår kväll packade jag lite diverse i litteratur- och klädväg. Fram till resan får jag nu gå klädd i säck, särk eller tjockis-svart. För tjock har jag blivit… Inte hinner eller vill jag hålla diet före resan heller… Varför bor jag inte i ett land där SÄRK är vardagsplagg???

Solen fortsätter att skina, men det var lite mulet i morse och det blåser en kylig vind. Jag tog tröjan på mig och det var jag tacksam för. Höger lillfingersled gör ont. Det är irriterande, men också ett tecken på väderomslag. Tänk så skönt det vore att slippa grillerier den kommande ledigheten… Ja, jag kan inte hjälpa det, jag längtar efter sämre väder för då blir omgivningen lugnare och behagligare för min del. Grillar kan nog tändas ändå, men själva partajandet brukar vara lugnare – gissningsvis vill värdarna inte riskera att det ska ske nåt tråkigt i deras hem. (Skrapmärken på parketten, spill av alkohol på klädda möbler etc.)

I eftermiddag när jag kom hem – trots att en galning i en vit BMW körde om mig i en korsning (jag höll 50, BMW:n minst 70, hastighetsgränsen var 50) – hade nån i huset mitt emot fått spel. Genom en öppen balledörr** fullkomligt dundrade musik. Samtidigt ackompanjerades detta av en gallskrikande unge när jag klev in i portuppgången. Har jag nämnt att jag vill flytta???

Pass och pence

Passet är fixat, men några kopparpence räcker inte långt. Pund behövs!

Jag har ringt Forex och frågat hur en gör när en växlar svenska kronor till brittiska pund. Ja, du kan skratta, men jag har inte rest utomlands på 21 år och Forex webbplats innehåller inte information för såna som mig. Nu har jag fått klart för mig hur det går till. Dessutom insåg jag att jag slipper åka in till centrum på min lediga klämdag – Forex finns i Gränby centrum och har öppet till klockan 19 på vardagar samt även till klockan 17 på lördagar. Hurra!!!

Det är dags att göra ett par lunchmackor och kanske peta i sig nåt i den stilen också. Klockan 21 far jag till Äldreboendet för att se till att min trötta Fästmö kommer hem med bil.

∼ ♦ ∼

Dagens fundering gäller vikarier. Undras om jag kan låna vikarien Sofia nedan medan jag letar nytt boende??? Jag hittade hennes på en av chefernas kontor i eftermiddags.

Vikarien Sofia

Undras om jag kan låna Sofia?

∼ ♦ ∼

*fransk stavning enligt mamma
**balledörr = balkongdörr


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Krämpor, Musik, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Min första namnsdag 2017: Varje börda, en sten …while London’s calling

  1. Vilken gullig mamma som skickade dig namnsdagskort ❤️

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

