Klämfredagen den 26 maj 2017 kväll: Balkongliv och lite liv utanför


 



Kära dagbok…

Vita ben, sandaler och bok

Lite sol fick mina vita, håriga ben idag.

Lite solsken, inget regn… Den här tröttheten… Förlamande… Jag vill bara vara hemma och göra typ ingenting. Det är slutet på terminen och jag är sliten. Det känns som om jag har jobbat i 100 år. I själva verket har jag jobbat i snart fem månader på raken, med en och annan ledig helg och långhelg under tiden. Men det är väl förra året som spökar. Jag tog ingen sommarsemester då, var så pigg på att jobba. Ingen tid att besöka lilla mamma. Sen gick det som det gick. Jag har jobbat med måendet sen dess. Försökt lära mig att lyssna på kroppen. Just nu säger den att jag ska slå av på tempot de här lediga dagarna så att jag orkar fram till London-resan, ytterligare ett par arbetsveckor och sen… TA-DAA: fem veckors semester. Vilken lyx!

Yuccapalm på balkongen

Långa Ingrid fick nya kläder, det vill säga hon planterades om i en större kruka, med fräsch jord.

Det kändes också ganska lyxigt att jag idag kunde vara ganska mycket på ballen*. Eftermiddagen var solig, men på kvällen mulnade det på. Jag tvingade mig framåt 14-tiden att åka och köpa blomjord och kruka på Blomsterlandet. Under shoppingen kapade jag nästan hälsenan av en karl, pinsamt nog. Fast det var han som började! Han gick för nära mina bakhasor, så jag rullade min varuvagn åt sidan och började sen gå när han hade passerat. Då stannade han plötsligt – varpå jag förstås låg för nära. Ajsan, bajsan, så ont det måste ha gjort! Men jag bad ödmjukt om ursäkt, faktiskt.

Långa Ingrid hoppas jag blev lite glad i alla fall. Hon fick nya kläder i form av en terrakottakruka i bättre storlek än den kruka hon kom i. Men hon ville ogärna hoppa ur sina gamla kläder, så jag fick ta fram verktyg, minsann.

Efter det praktiskt utförda arbetet satt jag med ekonomin. Räkningen på månadsavgiften kom idag, men den hade jag ju redan betalat. Jag gick igenom månaden och såg till att alla räkningar var betalda och att jag skulle få lite pengar över till såväl kommande presenter som resan.

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

Inbjudan till studentfirande

Personlig och fin inbjudan till studentmottagning!

Framåt seneftermiddagen hoppade jag i jeansen igen och åkte till Äldreboendet för att hämta min trötta Fästmö. Vi behövde båda två handla och det blev besök på två affärer innan jag skjutsade hem Anna. Vi hann prata om diverse uppvaktningar samt planerna för resten av helgen – som är väldigt lösa i konturerna.

Av Lucille fick vi precis innan jag åkte och hämtade Anna en inbjudan till studentmottagning /öppet hus nästa fredag. Tyvärr jobbar Anna fram till klockan 21 och börjar tidigt nästa dag, så det blir jag som går och uppvaktar. Inbjudan vi fick var handtextad och så fin. Mycket mer personligt än sedvanligt datorproducerat och utskrivet skräp!

Snacks, boken Handen och öl

Fredag på ballen.

Jag blev helt slut av dagens två utflykter, så när jag kom hem hällde jag upp snacks, sprättade en öl och tog med mig min bok på gång ut på ballen. Märklig bok, det där, förresten. Den är som en novell. Efter novellen kommer en massa fakta om Wallanderböckerna, men även karaktärerna, platserna etc i böckerna. Så där lagom intressant, tycker jag, som därför överväger att i förtid plocka fram en ny bok att läsa.

Särskilt hungrig var jag inte efter att ha satt i mig snacks, men framåt 19.30-tiden tvingade jag mig ut i köket för att laga mat. Potatisklyftorna skötte sig själv i ugnen och kalkonfilén behövde bara kryddas i pannan och vändas ett par gånger. Jag plockade fram ett 300 kronors-vin ur vinskåpet först, men satte tillbaka flaskan och valde ett billigare Amarone. Det dög, men… CastelMare var inget märkvärdigt vin.

Detta bildspel kräver JavaScript.


Jag hann knappt diska 
så var det dags för grill och fest för TREDJE kvällen i rad på samma alle**. Villigt erkänner jag att jag börjar bli liiite trött på partajandet. Dessvärre verkar det vara grillfest även hos Fänriken i morgon – och det var där jag tänkte tillbringa kvällen och natten. En är fan inte fredad nånstans, som sagt.

∼ ♦ ∼

Kvällens fundering kommer sig KennedysJag såg andra och avslutande delen av en fantastiskt bra mini-serie. Så många sorger i den familjen, så många änkor, faderlösa… Då vänder jag ögat in mot mig själv och inser att jag har såna sorger kvar. Alltid något…

∼ ♦ ∼

*ballen = balkongen
**alle = altan


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Jobb, Mat, Personligt, TV, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

