Kristi Flax 2017 förmiddag: Kvinnor kan inte flyga, men fikabröd är de bra på!


 



Kära dagbok…

Droppar på yuccapalmsblad

En fallen, men nyduschad kvinna.

Idag är dagen när Kristus for upp till himlen. Eller for och for, han liksom… fördes upp till sin andlige fader från jorden. Kvinnor kan inte flyga, det vet jag med bestämdhet. I alla fall inte inte min nya familjemedlem Ingrid. Vi hade nämligen lite manfall kvinnofall här på ballen* i natt eller i morse. Nu har Zeta, som Ingrid bodde hos innan hon flyttade ihop med mig, flera gånger påtalat att Ingrid behöver ny kruka. Det insåg jag i morse när jag endast iförd morgonrock och tofflor fick resa den fallna kvinnan. Lyckligtvis hade hon inte brutit sig nånstans. Hon hade liksom glidit ner och lagt sig lite över ballebordet**.

Det kanske blev för mycket för Ingrid igår, helt enkelt. Dels flyttade hon från tryggheten i ett soligt fönster på mitt jobb till utomhusluft blandad med rök på en balle i New Village. Och som grädde på moset fick Ingrid en dusch igår kväll. Det har hon nog inte fått på ett tag. Även de andra två golvväxterna som fått flytta ut på ballen blev duschade. Jag nästan hörde hur de njöt…

Detta bildspel kräver JavaScript.


Jag njöt också igår på ballen. 
Uppenbart är att vi har kommit fram till att vissa regler är till för att brytas. Och det var inte så dumt! Nästa steg blir att införskaffa en bevattningsanordning som når långt.

I morse vaknade jag vid halv sju-tiden. Jag älskar mitt jobb, men idag var det så skönt att inte behöva ge sig iväg nånstans. Inte en enda tid att passa. Så ska jag försöka ha det ofta på min semester. Det är detta tidspassande jag blir stressad och trött av. Jag märker att ju färre tider jag har att passa, desto bättre sover jag om nätterna (= färre uppvaknanden). Men kroppen är en lurig sak. Den är liksom inställd på att torsdag är en arbetsdag. Lite senare, när jag klev upp för att starta kaffeperkolatorn och ta medicin, kändes det som helg. Alltså tog jag medicinen ur lördagsfacket på min anabox… Såna här… ”misstag” visar att min hjärna fortfarande håller på att läka, tror jag. Hur som helst, jag tar en tablett för bråcket i magen och två tabletter för att hålla vissa blodvärden på rätt nivå varje dag. Samma sorts tabletter, alltså. Det var bara att flytta över torsdagspillren till lördag.

Anabox med mediciner, men tomt fack för lördag

Nån trodde visst att det var lördag idag…

∼ ♦ ∼

 

Camilla Läckbergs Häxan och kaffe på sängen

Jag hittade ett FEL i den här idag. Och en massa gott fikabröd!

Jag läser mycket just nu. Dels är jag väl inne i ett bra läsflöde, dels läser jag böcker som går snabbt att läsa av olika skäl. Ett skäl är att de är bra. Just nu läser jag Camilla Läckbergs Häxan, där jag har cirka 200 sidor av totalt ungefär 600 kvar att läsa. Alltså läser jag ut den snart. I morse tog jag nyperkolerat kaffe med mig till sovrummet och sen låg jag där och fikade och läste tills klockan var tio. Det var underbart skönt!

Det finns, som sagt, många som tycker saker om författaren och hennes böcker. Jag gillar böckerna och tycker att Camilla Läckberg ska vara stolt över framgångarna och att hennes böcker säljer så bra att hon kan leva på sitt författarskap. Men… idag hittade jag ett FEL i boken! Ja, det är ett misstag som författaren har begått, men inte heller lektören/redaktören upptäckte det. Bara jag, tro??? Jag återkommer till detta när jag har läst ut boken och skriver om den här!

Avundsjuka och missunnasamma människor hittar allt möjligt att klaga på när det gäller Camilla Läckbergs böcker. Allt fikande, till exempel.Visst fikas det mycket i böckerna, det är sant. Och det är inte bara släta koppar kaffe som serveras utan allt som oftast fikabröd till. De populäraste fikabröden i Häxan är Ballerinakex, sockerkaka och bullar. I tisdags hittade jag en del i boken och igår kväll och i morse ännu mer. Men det stör mig inte alls – mer än att jag blir väldigt fikasugen och kanske måste bryta mot löftet till mig själv om att vara hemma hela dan för att traska över till Tokerian och köpa… Ballerinakex. Bullar ligger redan i frysen…

Detta bildspel kräver JavaScript.


Ja, jag är svensk. 
Jag är uppvuxen med kakor och bullar.

∼ ♦ ∼

*ballen = balkongen
**ballebordet = balkongbordet


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Jobb, Personligt, Trams, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Kristi Flax 2017 förmiddag: Kvinnor kan inte flyga, men fikabröd är de bra på!

  1. Skönt med en ledig dag mitt i veckan, tur du kan justera om tabletterna 🙂

    Vi kom hem från semestern igår, jag har även tagit ledigt i morgon, så lyxigt att få lite långledigt hemma innan man går tillbaka till jobbet igen, förhoppningsvis riktigt utvilad så man orkar jobbar fram till huvudsemestern 🙂

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Och ett stort GRATTIS till dig i efterskott!!!
      Ja tabletterna var bara att stoppa i det tomma facket. 😛

      Välkomna hem, får jag säga också. Visst är det skönt med några extra dar ledigt? Vi laddar för Londonresan. Sen ska jag jobba ytterligare ett par veckor och sen… fem veckors semester! Yippiiiiiii! 😛

      Gilla

  2. SoP skriver:

    Är det månne den knappt dygnsgamla valpen med stora bruna ögon i boken som Jag reagerade på?

    Gilla

  3. Lisa skriver:

    Ang, bilden på killarna som fikar ,med text nertill. Säger man ”Tjuken” , om det män har mellan benen, också?

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

