Måndagen den 22 maj 2017: Spökelser


 



Kära dagbok…

Jobbhuset i motljus

Läskiga IT-spöket, inte det goda, var i farten i helgen.

I natt kunde jag inte sova. Eller jo, jag somnade ifrån Poirot som jag såg på sovrums-TVn, från sängen. Sen vaknade jag vid tretiden. Klarvaken blev jag. Och skitförbannad förstås – jag skulle ju upp senast 6.30 för att göra mig klar för första arbetsdagen den här veckan. Jag plockade upp min bok på gång och läste ett par kapitel. Ögonlocken blev tunga och sista gången jag tittade på klockan var den 4.15. Två timmar senare vaknade jag, redo att möta dagen. Den soliga dagen, ska tilläggas. Det var varmt redan tidigt, men inte direkt sol. Växterna på ballen* såg ut att ha överlevt sin första utenatt, men tomatplantan tog jag in till köksfönstret där den får mer värme och sol under dagtid. Solen tittade fram av och till senare, så det var rätt tänkt av mig.

På jobbet hade helgen varit full av incidenter, visade det sig. Undras om det läskiga IT-spöket hade varit framme… (Det finns ett gott IT-spöke också.) Flera av våra stora system låg nere i helgen, men tack vare ett gott arbete var samtliga igång igen på måndagsmorgonen. Då la växeln av i stället, eller det vill säga växelnumret – direktnumren funkade. Jag blev blixtinkallad till ett möte och det var riktigt intressant att få vara med och jobba när det sker större incidenter. Nu löste sig denna tack och lov strax efter klockan tio på förmiddagen.

 Fönster med hög yuccapalm

Kort arbetsvecka, men lång yuccapalm som måste flytta hem till mig från jobbet.

Till lunch traskade jag, Duktiga Annika och herr Fredag iväg till Rullan. Det blev på sätt och vis en arbetslunch. Det hela utmynnade nämligen i att jag blev inbjuden till ett möte nästa vecka för att prata om kommunikation, kommunikationstänk och kommunikationsplan för ett team som jobbar övergripande över avdelningen. Eftermiddagen ägnade jag åt kommunikationsfrågor inom ett annat område, med fokus på det skrivna ordet på svenska och engelska. Och så lite frågor och svar inom ett projekt ovanpå det. Jag förberedde en timmes föredragning kring att göra en kommunikationsplan och framför allt varför en sån plan behövs, stämde av med teamledaren och… sen var arbetsdagen slut.

Det är som sagt kort vecka, den här arbetsveckan. Jag har aldrig fått vara ledig klämdagar tidigare – om jag inte har tagit ut semester eller komp/flex, nåt jag sällan har gjort. Det känns verkligen lyxigt – och otroligt skönt. Trots att jag var borta större delen av hösten och en del av vintern känner jag mig trött och sliten. Nu hoppas jag att vädret tillåter lite utomhusvistelse från torsdag till söndag. Fästmön har varit till Slottsträdgården för att plantera och så idag. På min lott kan då falla att se till att hålla ogräs borta och att vattna under mina lediga dar den här veckan.

∼ ♦ ∼

Lite låg känner jag mig fortfarande. Kanske beror det på att det är Mors dag på söndag och det är mitt första år utan en mor. Att ständigt påminns om dagen via reklam är jobbigt. Det går liksom inte att värja sig. Det bara förutsätts av handeln att en har en mor vid liv som behöver presenter. Jag kan inte ringa lilla mamma eller ens sätta en blomma på hennes grav… Att tänka på det är ledsamt. Jag saknar mamma, jag tycker inte om att vara den sista kvar av min ursprungsfamilj. Det känns så fruktansvärt… ödsligt och ensamt.

Min hand håller mammas.

Bara min hand finns kvar.

∼ ♦ ∼


*ballen = balkongen


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Personligt, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Måndagen den 22 maj 2017: Spökelser

  1. Usch, alla de där dagarna för folk som har någon… Före jag träffade min sambo var Alla hjärtans ingen rolig dag, och fars dag är ingen favorit nu. Jag försöker tänka att jag i alla fall HAFT någon att fira, det är inte alla som haft det heller. Alltid nåt…

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      I min nya familj finns det inte nåt större intresse för att fira sån där dagar. I min ursprungsfamilj firade vi till och med namnsdagar. Jag håller på att lära om.

      Liked by 1 person

      • Oj, namnsdagar! Det var inte illa.
        Jag kommer från en ickefirande familj och försöker bli lite bättre, men jag ser inte riktigt poängen… Jag fyller snart 40 och alla frågar vad jag ska göra, det är tydligen SÅ stort. Och jag svarar bara ”ingenting”, jag förstår inte ens frågan. Jag vet inte mer än att jag INTE kommer vara hemma, haha.
        Att lära om är en bra grej, jag borde bli bättre på det 🙂

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Att fira namnsdagar var en trelig sedvänja som jag nu får vänja mig av med (jag har visst namnsdag nästa vecka och det lär inte komma nåt kort från mamma). Vi firade ofta, men mest inom familjen, det var inte så stort. Fast när mamma och pappa fyllde typ 50, 60 och 65 blev det lite större på grund av deras yrkesroller, bland annat.

        Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

