Innan frosten


Ett inlägg om en bok.



Henning Mankells bok Innan frostenRiktigt sugen på en okomplicerad,
men spännande deckare grabbade jag tag Henning Mankells bok Innan frosten. Det är en polisroman med Kurt Wallander i centrum. Eftersom jag har läst en del Wallander-böcker tidigare, men också sett många filmer var jag övertygad om att boken skulle vara rätt lättsam. Hmmm… en bok om läskiga mord är väl sällan lättsam, men den här tegelstenen på cirka 500 sidor läste jag ut på ett par dar. Tack, vännen Agneta, som gav den till mig för över två år sen!

Boken inleds med en hastig glimt från USA, för att sen utspela sig i Ystad. Där sätter nån eld på svanar. Kurt Wallander kollar läget tillsammans med sin dotter Linda, som om några veckor ska börja jobba som polisaspirant. Linda kan självklart inte låta bli att bli insyltad. För efter ett antal hemska mord på djur hittas en mördad forskare. I samma veva försvinner en av Lindas barndomsvänner. Märkligt nog har barndomsvännen och den mördade forskaren en koppling – som Linda hittar, trots att hon inte har börjat sin poliskarriär än.

Det här är riktigt bra. Nånstans hade jag nån förutfattad mening om att det här skulle vara en rätt enkel deckare. Det är fel. Storyn, spänningen, relationen mellan Wallander och hans dotter – allt är bara så rätt och trovärdigt skildrat. Och bara det att mörda i religionens namn vet vi ju har skett och sker sen länge. Det enda jag kan irritera mig på är att författaren blandar ”dom” och ”de” och ”dem” – och då menar jag inte enbart att han använder ”dom” i dialog. Men å andra sidan, Henning Mankell skriver inga fler böcker och den här boken var så bra att jag bortser från den denna inkonsekvens.

Toffelomdömet blir det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Film, Personligt, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Innan frosten

  1. MarveW skriver:

    Det där inkonsekvensen borde nog snarare någon redaktör, förläggare eller korrläsare ha upptäckt. Minns jag rätt om det är en relativt tidigt bok i serien?

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja visst borde någon redaktör ha upptäckt inkonsekvensen (korrekturläsare existerar inte sen länge), men det är likväl författaren själv som har skrivit. Som jag nämnde i inlägger skriver författaren inga fler böcker. När jag skriver OM böcker här på bloggen vill jag inte blunda för mindre bra saker i en bok, därför tog jag med denna min synpunkt.
      Boken är varken tidig i serien eller i Mankells författarskap, snarare i mitten på båda.

      Liked by 1 person

      • MarveW skriver:

        Det är jättebra allt om boken tas upp, det är intressant. När jag tänker på en bok så ser jag det som en helhet, därav är allt viktigt, även det som författaren får stöd med. Därav ser jag även att förlagen har en viss roll, oavsett hur det benämner sina tjänster samt de som läser manus under skapandeprocessen, oavsett vad de vill kalla sig.

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Doften av en bok, känslan av att hålla den i handen är också viktiga ting som jag sällan nämner men alltid tänker på. Jag blir aldrig e som i elektronisk när det gäller böcker! 😁

        Liked by 1 person

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

