Bönsöndagskvällen 2017: Piffigt och rökigt – och bokligt igen


 



Kära dagbok…

Kallskuret, öl och bok på balkongbordet

Kallskuret till söndagsmiddag smakade extra gott på ballen.

Tänk att jag kunde få sitta på ballen* hela kvällen! Jaa, jag kunde till och med sitta där och äta söndagsmiddag. Men klockan 21.15 tändes grillen precis under mina fönster. Då hade jag gått in, tack och lov. Dessvärre sipprade röklukten in i min lägenhet ändå. Det är ju så det blir när grillen ställs där den ställs. Nåja, jag får vara tacksam för kvällen. När alla andra gick in och bara jag och fåglarna var där ute var det som bäst…

Olivträd dragon tomat aloe vera

Växtpiff på ballen.

Jag satt och läste på kvällen också och telefonerade även med Fästmön. Vi försökte göra upp nya planteringsplaner. Inte helt enkelt när vi jobbar kors, det vill säga Anna är ledig när jag jobbar och tvärtom. Och när jag är ledig tycks vädret mest bli skit. Utom idag. Därför piffade jag lite på ballen,  i alla fall. Jag ställde ut tomatplantan jag fick av Annas snälla mamma till födelsedagen och därefter mitt lilla olivträd, en kruka med dragon och en zinkhink med aloe vera. Jag har förberett med ytterligare en zinkhink som jag tror ska få en pelargon. Det finns ju växter i mina fönster på jobbet, bland annat en pelargon, som måste tas hem innan vi flyttar. Men nu får vi se hur de fyra växterna ovan mår och trivs. Den lila hänglobelian såg just hängig ut i kväll, så den fick lite vatten igen. Det verkade den gilla. Hoppas bara att samtliga växter överlever där ute i natt. Lite längre fram ska jag ställa ut några riktigt stora växter, bland annat en yuccapalm som jag fick av Zeta och som jag har på jobbet.  Vidare sätter jag nog ut en stor rumsask och en fikus som båda tar upp rätt mycket plats i köket. Men… det blir bara tillfälligt, förstås, för på vintern kan inga växter på ballen. Var jag ska göra av den stora yuccapalmen, cirka 1,50 meter hög, då det vete 17. Nu till sommaren 2017 vill jag bygga lite av en djungel därute. Kanske kan det mota bort röken som får mina luftrör att kännas som om det är glas i dem när jag andas. En stor golvfläkt som blåser tillbaka röken kunde eventuellt vara nåt också…

Camilla Läckbergs bok Häxan

Belöning för att jag inte köpte snask!

På eftermiddagen tog jag mig i kragen och gick med sopor först, till Tokerian sen. Det var då jag inhandlade söndagsmiddagen ovan och så lite annat krafs som mjölk och skoputs och knäckbröd. Och bara för att jag var så duktig och lät bli att köpa snask belönade jag mig med en ganska nyutkommen bok, Camilla Läckbergs Häxan. Tokerian hade ett ganska bra pris på den. Eventuellt blir det Häxan jag läser efter boken jag läser just nu – jag har läst typ 300 sidor idag i den. Typ ”alla” pratar och bloggar om Häxan. Jag vill inte bli påverkad av vad andra tycker och skriver om den, men det är lite svårt att undvika. Hittills har jag emellertid lyckats. Fast jag är väldigt nyfiken…

Det börjar bli dags att göra kväll här. Jobbväskan är framplockad och packad och lunchsmörgåsarna väntar bredda i en ask i kylen på en ny arbetsvecka. Det blir en kort sådan. Jag jobbar bara måndag till och med onsdag. Torsdag är röd dag och fredag är en klämdag när statligt anställda som jag är lediga. Det tackar jag för!

∼ ♦ ∼

*ballen = balkongen


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Krämpor, Mat, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Bönsöndagskvällen 2017: Piffigt och rökigt – och bokligt igen

  1. Anneri skriver:

    Härligt med extra ledighet! Som kommunanställd har man inte lyxen av lediga klämdagar, vi måste alltid vara bemannade när det är vardag. Får dock vara ledig måndagen den femte i stället (chefen och jag turas om att vara i tjänst för att få loss lite extra ledighet).

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jag jobbade inom en liknande sektor som du i 23 år och då fick en inte heller lediga klämdagar. Ville en vara ledig fick en ta semester, komp eller flex. Det känns väldigt lyxigt att få göra det nu och jag tänker faktiskt unna mig att inte skämmas för det efter alla dessa år! Det är bara HÄRLIGT, som du skriver! 😛

      Liked by 1 person

  2. Lisa skriver:

    Men hallå!!! VEM har syrliga kommentarer?? Är det ditt ”fel” att avtalet säger att du får vara LEDIG med LÖN??? Värsta jag har hört…NJUUUT! Jag är också inom kommunen, och som en annan skrev, inga lediga dagar där. Så bara att jobba på. Hoppas nu att sommaren kommit för att stanna. Här for sista snö drivan i helgen som var. Vi hade 15 gr, kors i taket! Och så sa det pang på gräsmattan, grönt vart det. Och ingen räfsa har den sett…Med det sagt hoppas jag att ni får stor glädje med lotten ni fått att odla på. När jag ser din tomatplanta, så ser man skillnaden, i vårt avlånga land. Här vågar man inte plantera ut förrän efter järnnätterna, 10-12 juni. Ids inte ens köpa hem nåt,för lat att plocka ut och in.Ha en bra KORT vecka!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Ja jag ska njuta, både den här veckan och kring nationaldagen. En av dem som var ganska syrlig var en egenföretagare. Och jag vet att de har tuffa arbetsvillkor, samtidigt som det väl är lite självvalt att jobba med ett eget företag, eller..?

      Det vore kanon om sommaren kom! Vi har inte fått nån lott, men ett helt land att odla på hos Annas snälla mamma och hennes L, vid deras stuga. Potatisen är satt sen tidigare och idag planterade Anna smultron och diverse fröer som yngste bonussonen och jag var och handlade i helgen.

      Ha en bra vecka du också! 😛

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

