Bönsöndagen 2017: Hur en roar sig – BOKstavligt talat


 



Kära dagbok…

Kaffe, boken Innan frosten samt pyjamasbyxor

Kaffe och litteratur på sängen.

Söndag – vilodag. I morse vaknade jag 6.15 som jag brukar göra – när jag ska jobba, vill säga. Sen somnade jag om och slog inte upp mina blå förrän klockan var över nio. Jag steg upp och kollade ut: strålande jävla sol och skitvarmt. Självklart blev jag förbannad, för det var ju igår solen skulle ha skinit så att vi kunde plantera när Fästmön slutat arbeta extra tidigt. Idag har hon längre dag och söndagskvällar är det så mycket annat som ska göras inför en ny arbets-/skolvecka. Faktum är att jag blev så förbannad att jag fixade kaffe och kröp ner i sängen igen. Just nu läser jag Henning Mankells tegelsten Innan frosten. Lämplig titel… Det är tack och lov en bra tegelsten, men den är tung. Hur som helst stannade jag i sängen tills klockan var över elva. Jag behöver inte mycket mer än kaffe och litteratur för att roa mig själv.

Frukost med ägg, rostat bröd, kaffe och bok

Frukost vid lunchtid.

Framåt halv tolv klev jag upp för det verkade som om omgivningen tyckte att det var dags: nån spelade en och samma låt idiothögt tre gånger på raken, nån stod utanför mitt öppna sovrumsfönster och kacklade i mobilen skithögt och rökte och nån messade på min mobil. Ja, jag var på rätt dåligt humör.

Jag kokade ägg och rostade mackor på min brödrost från 1980 skarpt – och läste. Vad skulle en sån som jag göra utan böcker? Ett sånt otroligt fint sällskap som är tyst och rökfritt, framför allt. Dessutom får jag resa genom böckerna, nåt jag inte har gjort på 21 år, som bekant. Fast nu är det snart en Londonresa på gång här. Jag funderade på att lyfta ner pappas resväska på hjul och börja packa den redan nu…

Sill och potatis med tillbehör

Sill och potatis med tillbehör såsom Östgöta sädes, en bok och Lilla snapsviseboken.

Men nej. Efter frukosten städade jag badrummet och duschrummet/toan. Det behövdes. Jag tog hand om ren och torr tvätt först, för igår kväll tvättade jag under middagen. Det blev en lite sen middag igår, runt 20- – 20.30-tiden. Vet inte vart tiden tog vägen, för jag tyckte inte att jag gjorde nåt särskilt när jag hade skjutsat hem Anna och yngste bonussonen. Nåja, jag åt gott – sill och potatis med tillbehör. Och de där tillbehören var förstås sprit (= Östgöta sädesbrännvin), öl, bok, snapsvisor och allt det andra som hör till. Jag lyckades hyfsa tre sillburkar, så nu har jag bara lite inlagd sill kvar i en burk i kylen. Det blev fyra små snapsar till sillen och jag sjöng förstås till var och en av dem. Varför ska jag vara tyst bara för att jag är ensam? Dessvärre upptäckte jag inte att osten jag tog på knäckemackorna var ”hårig” förrän jag hade ätit typ tre ostmackor… Kanske var det därför magen var grinig idag..? Och jag..?

Bara ben, fötter utan strumpor i sandaler och en bok på balkongen

Mina blekfeta lår frös. Men boken är fortfarande bra.

Efter dagens städning fräschade jag till mig, stoppade i linser i ögonen, tuttarna i en BH, underkroppen i shorts, överkroppen i linne och sedvanliga sandaler på fötterna – utan strumpor, notera! Sen skuttade jag ut på ballen* med min bok. Det var… jävligt kallt. Mina blekfeta lår och jag frös. Det blåste. En skolklass Tre ungar och en kvinna med nasal röst skrek. Nån jävel tände en grill. Det blev inte så mycket rök, men det luktade gris. En geting cirkulerade. Jag höll ut en knapp timme innan jag gick in och satte mig vid datorn för att skriva det här inlägget samt fundera ut vad jag ska äta till middag idag. Totalt blankt i huvudet. Gissningsvis måste jag halta över till Tokerian och inhandla nåt. Ja, jag har ont i lårbenshalsen. Kan ge mig fan på att det börjar regna då. Nåja, om jag tar med mig några soppåsar, bland annat väskan för tomglas, kan jag alltid dra sagda väska över huvudet. Det tomma.

Jag försöker roa mig. BOKstavligt. Vem vet, det kanske blir en trudelutt också..?

Myror med mikrofon och gitarr

En trudelutt?

∼ ♦ ∼


*ballen = balkongen

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Ironi, Jobb, Krämpor, Mat, Musik, Personligt, Trams och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

