Fyrmästarens dotter


Ett inlägg om en bok.



Ann Rosmans bok Fyrmästarens dotterFör ett tag sen gjorde jag en ny deckarförfattarupptäckt, Ann Rosman.
När de skönlitterära hyllorna på jobbet skulle plundras inför flytten fick hennes bok Själakistan följa med hem till mig. Boken visade sig vara en riktigt bra och spännande deckare med historisk touch. Dessutom ingår den i en serie om polisen Karin Adler och hennes fall. Förra lördagen blev det en spontan loppistur och då hittade jag, på Myrorna i Boländerna, ytterligare två av böckerna i samma serie. I morse läste jag ut Fyrmästarens dotter, som är författarens debutbok. Inbunden och i ganska fint skick var den rent utseendemässigt värd de 20 kronor den kostade. Hur var den inuti?


På en ö utanför Marstrand
pågår arbete med en ny turist- och konferensanläggning. Öns fyr, Pater Noster, ska renoveras och fyrpersonalens bostäder likaså. Men så hittar två polska byggarbetare ett välbevarat, inmurat manslik. Polisen Karin Adler blir ansvarig för utredningen av fallet. En lista över försvunna personer och en vigselring är det enda hon har att gå på till en början. Vem är mannen och blev han mördad? Uppenbarligen hade mannen inte murat in sig själv.

Lite grann påminner Ann Rosmans böcker om Camilla Läckbergs. Och det är inte enbart för att de utspelar sig på västkusten. Även Ann Rosman har historiska inslag och varvar två berätteler som knyts ihop i slutet. Dessutom handlar både Ann Rosmans och Camilla Läckbergs böcker om relationer. Men Ann Rosman sticker ut när det gäller sin personteckning – framför allt de mindre positiva dragen hos människor. Det blir lysande och skarpt och som läsare ser jag personerna framför mig.

Att just Fyrmästarens dotter är en debutbok märks till viss del. Det är mycket som ska rymmas mellan pärmarna och en hel del av inramningen är säkert taget ur författarens personliga arkiv. Men eftersom jag redan har läst del två, Själakistan, vet jag att såväl författaren som böckerna bara blir bättre.

Båda böckerna jag nu har läst av Ann Rosman är spännande och otäcka. Fyrmästarens dotter kom ut 2009 är, som sagt, den första boken i en serie om hittills sex böcker. Jag har ytterligare en bok i serien i min TBR-hylla*, Mercurium. Återstår tre, alltså. För självklart fortsätter jag att läsa Ann Rosmans böcker.

Toffelomdömet blir högt.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini


*TBR-hylla = hylla med olästa böcker; underförstått och på engelska ”books To Be Read”


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Antikt-retro-secondhand-loppis, Böcker, Jobb, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

