Mona-dagen 2017: Listmakeri och blå dominans


 



Kära dagbok…

 

Listor

Att skriva listor gör mig lugn.

Ytterligare en tuff natt, den gångna. Nu var det emellertid inte jobbiga drömmar utan ständiga uppvaknanden. Jag har haft ett par, tre såna nätter den sista tiden. I natt var det extremt. Klockan var 4.44 IGEN när jag gav upp och låg och läste den mystika (inte mystiska!) boken om Mäster Fritz. Det gjorde mig trött, jag gjorde ett nytt försök att sova, men nej. Helt omöjligt. Klockan var runt sex när jag gav upp och klev ur sängen. Jag skrev några listor i stället. Det brukar ha en lugnande effekt på mig att få ordning på tillvaron. Listan med kommande aktiviteter fylldes på, men sen gjorde jag också en lista inför semestern. Den delade jag in i två spalter – en för måsten, en för roliga saker. Londonlistan fick en översyn. Och så skrev jag en handlingslista till i morgon.

Klocka svartvit

Klockan 14-mötet var planerat för en timme, men blev endast 15 minuter kort.

Några jobblistor ägnade jag mig inte åt, sånt gör jag på jobbet. Idag på förmiddagen tog jag tag i en lös tråd överst på jobbaktivitetslistan och kvar sen igår. Det kändes gott och bra. Därefter kompletterade jag mitt nyhetsbrev med tre texter, varav två helt nya. Veckans bild har med kabelhärvor att göra, nåt som min kollega M ägnade en stor del av sin arbetstid åt igår. Efter lunch gjorde jag färdigt nyhetsbrevet lay outmässigt innan jag sprang iväg på ett möte. Eftermiddagens möte var riktigt lyckat – och bara 15 minuter långt. Det var så roligt för en gammal kommunikatör att få höra att projektet hade haft sån stor nytta av kommunikationsplanen som projektledaren och jag tog fram tidigare i våras.


I morgon har jag fått möjligheten att ta en kollegas plats
på förmiddagen för massage. Det känns väldigt bra, för jag har ont i axlar och armar främst just nu. Tack och lov är mitt knä bättre. Det kanske var hotet om att ringa doktorn som fick det att skärpa till sig..? Men armar och axlar, liksom handleder och armbågar, är ganska värkiga nu. Gissningsvis beror det på att jag skriver för mycket vid datorn. Därför får det väl bli ett kortare inlägg nu i kväll så att jag kan göra annat. Ballen* lockar – dock inte med tillfixningen, men med en sittning. Men sittning kräver fixning. Vårvärmen håller i sig och himlen är alldeles blå.

Selfie i ljusblå La Coste

En sefie från jobbet idag, iförd bäbisblå piké. Tröjan är ljusare än den ser ut på bilden. Glad har jag svårt att vara på bilder, som synes.

På eftermiddagen i morgon har vi enhetsmöte följt av våravslutningsfest på kvällen. Jag har tackat nej till festen, som skulle ha inneburit grillning, lekar, tävlingar med mera. Ja, jag vet. Jag är skittråkig, men… jag känner att jag inte riktigt har rätt att ha alltför roligt än. Ett steg i riktning bort från sorgen är i alla fall att jag inte har haft några svarta kläder på mig den här veckan, mer än en luvatröja som jag tar på mig tillfälligt när jag fryser. Veckans överdelar har gått i blått på jobbet och grönt hemma.

I stället för att partaja på fredagskvällen ska jag handla hem lite gott till Fästmön och mig i helgen. Kanske börjar jag städa lite också, för gissningsvis grillas det i environgerna och då kan jag inte vara på den eventuellt tillfixade ballen. För övrigt hade jag ett intressant samtal med Lucille igår om just… environgerna. Vi var båda fundersamma kring en viss hantering av människor (far nån illa, tro?), liksom vi var lika arga på ogrundade beskyllningar från ett annat håll. De senare beror med all säkerhet på tillsägelser kring rökiga aktiviteter. Sånt har ju folk så svårt att ta. Jag sänder varma tankar till vännen Mias hyresvärd som har förbjudit rökning i såväl lägenheter som på ballar och allar**, till exempel. Att det inte heller grillas där är liksom självklart och inget konstigt. Nä, roligare samtalsämne Lucille och mig emellan igår var att jag blev lite förtillfrågad om en studentuppvaktning i juni. Ett sånt partaj ska jag väl klara av. I vart fall satte jag upp det på min aktivitetslista.

∼ ♦ ∼

För övrigt har jag grattat tre Monor idag, min mammas väninna, en kompis och min frissa. Har DU grattat nån???

Rosa lilja nära

Liljorna hälsar att de fortfarande är vackra! Men de är inte till nån Mona utan de är mina födelsedagsblommor från Anna.

∼ ♦ ∼

Och nu… till ballen med kvast/dammsugare/svabb!


*ballen = balkongen

**allar = altaner


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Krämpor, Personligt, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mona-dagen 2017: Listmakeri och blå dominans

  1. Veggiehäxan skriver:

    Ja, jag har faktiskt grattat en kusin idag. Blev en hälsning på Facebook. Hon fyller år idag men jag borde nog grattat på namnsdagen också. Hon heter Monika också men eftersom det inte är tilltalsnamn tänker jag sällan på det.

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Dutti! Jag har en syssling som heter Monica, kom jag just på. Kanske ska slänga iväg ett grattis-sms… De tre Monorna verkade bli glada för mina grattis till dem. 😛

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

