Sista april-helgen 2017: Spänning, sprit, sill och… färg


 



Kära dagbok…

Orange piké

Färggrann!

För mig känns det på sätt och vis som om mensen har blivit ersatt av demensen. Min lilla mamma var mycket klarare i knoppen än jag. Och det är ett skäl till att jag skriver de här dagboksinläggen på bloggen, så att jag inte ska glömma bort. För det är närminnet som inte är på topp – och värre lär det bli, enligt min psykolog. Själv tänker jag på närminnet som ett RAM-minne, ett arbetsminne, i vilket jag sparar sånt jag för tillfället behöver. Kanske skulle den komponenten behöva bytas ut – om det ginge. Nu gör det inte det och jag får leva med det och försöka göra det bästa av det.

Vissa saker glömmer jag emellertid inte. Som att sakna mamma. Det kommer fortfarande stunder när jag tänker att det här ska ringa mamma och berätta om. Sen slår verkligheten ner i mig som en bomb: nej, jag kan inte ringa till mamma, för hon är död.

Nu har emellertid över ett halvår gått. Jag tänker på mamma varje dag, för jag vill inte att hon glöms bort. Samtidigt måste jag själv gå vidare och inte stanna kvar i sorgen. Ett steg i den riktningen är det här med att våga bli lite mer… färggrann. Grann lär jag aldrig bli, visserligen, men svart gör ju ingen människa varken gladare eller snyggare, eller hur?

Häng med min hemmafilm i stillbilder från sista april-helgen!

I huvudrollerna:

Anna, Fästmön, som för tillfället går in för en indisk look…

Anna Singh

Anna Singh?


Undertecknad, Yours truly, 
som är livrädd för färg och att fota sig själv i läsglasögon, men som härmed utmanar ett av dessa öden, i alla fall…

Selfie med läsglasögon

Livrädd för färg och fula brillor.


Vi hade en lugn sista april-helg här hemma hos mig. 
Men roligt hade vi, som alltid. Anna får mig att skratta även i de svartaste stunder. Hon får mig också att bli lite skojig själv. Som här nedan, vid gårdagens mösspåtagning. Jag menar, varför åka in till stan och trängas i Carolinabacken när en kan ha en egen mösspåtagning hemma i soffan? (Notera att bilden togs före snapsen!!!)

Mösttpåtagning

Vi ordnade en egen mösspåtagning hemma i soffan.


Fredag:

Jag minns inte så mycket av fredagskvällen mer än att jag åkte och hämtade Anna hemma hos henne. Vi stannade till vid Tokerian och köpte frukost till lördagen och nån lätt middag till fredagskvällen. Middagen intog vi vid köksbordet där vi hade fin utsikt över liljorna jag fick av Anna i onsdags. Så underbart vackra och väldoftande… Till skillnad från grannens matlagning som tycktes kulminera vid 23-tiden. Ja, jag är väldigt trött på att bo i flerfamiljshus… Vi intog var sitt glas Amarone och några rimpor Gruyère lite senare, men vår ost luktade bara smutsig strumpa här hemma, inte hos grannen.

 Rosa liljor

Vackra och väldoftande.


Lördag:

Jag går verkligen in för det här med färg. Lördagen till ära satte jag på mig strumpor med bland annat blåa, grå och beige ränder på. Vad gör en inte för att… matcha sin badrumsmatta?!

Randiga strumpor som färgmatchar badrumsmattan

Vad gör en inte för att matcha sin badrumsmatta???

 

Union Jacktröjor

Vi behövde ekipera oss inflör Londonresan. Dessa snigga tröjor fick emellertid vara kvar i affären.

Lördagens huvudaktivitet var en shoppingtur till Stormarknaden. Vi reser ju till London inom en snar framtid och behövde ekipera oss passande. Att åka till Stormarknaden och trängas med folk är inte nåt jag gillar. Att åka till Stormarknaden och köpa kläder är bland det värsta jag vet. Men nöden har ingen lag ibland och nu behövde vi båda överdelar och jag även en underdel. Jag hade bestämt mig för att inte köpa svarta överdelar.

Och jag fick påssjukan! Efter en smärre kompromiss kom jag hem med fyra överdelar och bara en av dem var svart. Bra jobbat, om jag får säga det själv. Fast jag höll på att förtvivla rejält ett par gånger eftersom jag tycker att jag är så fet och ful.

Påsar

Påssjuka.

 

 Halloween 2007

Skräck på lördagskvällen/natten.

Efter shoppingturen blev det en behövlig gofika. Därefter vilade vi med litteratur och så lagade jag mat (!) som vi drack upp resterna av Amaronen till. Ja vi tog också ett halvt glas zinfandel till maten – det var ju trots allt lördag. Kvällen avslutades med ännu mera skräck, förutom maten, alltså. Vi förvånade oss själva med att hålla oss vakna tills klockan var närmare halv två… Men sen slocknade vi som två små ljus och undrade hur vi skulle orka fira sista april på söndagen… På lördagsmorgonen hade vi nämligen blivit väckta av ett högljutt konverserande par utanför mitt öppna sovrumsfönster. Och sista april ska ju inledas med champagnefrukost…


Sista april, söndag:

Biltvätt

Clark fick en diamanttvätt.

Annas sista lediga dag, så vi startade den med kaffe och läsning på sängen, inte champagne och definitivt inte gröt. Visserligen var det söndag och vilodag, men vi behövde båda göra en del nytta. Jag skjutsade hem Anna så hon fick jaga katterna med snabeldraken*, medan jag gav Clark Kent** en diamanttvätt på närmaste Circle K. Inte en käft i billtvättskön på sista april! Däremot var det ett surt överklasspar i en svart BMW – mina fördomar! – som gled upp vid min vänstra sida när jag kommit ut ur biltvätten. Jag stod och putsade och polerade min lille bilman såväl utvändigt som invändigt. Paret i BMW:n satt kvar – ända tills jag backade ut för att köra iväg. Då steg den slipshängde mannen med stenansikte och hans blonderade fru (?) ur bilen. Undras om de var rädda att bli besudlade av en skinande ren Toyota Yaris..?

Ren bil

My maaan!


Städningen och biltvätten hade gjort oss hungriga,
så jag lagade mat IGEN ganska tidigt. Vi ville dessutom kunna snapsa till sillarna och eftersom Anna jobbar idag på 1 maj (nej äldreomsorgen är ett sorgligt och förträngt kapitel i arbetarrörelsens bok) ville vi inte dricka alkohol för sent. Först hade vi mösspåtagning – se ovan! – och då var vi spiknyktra! Det blev en härlig middag med flera sorters sill, mörkt Eriksbergsöl, Östgöta sädes och snapsvisor från Lilla snapsviseboken. Denna delikata middag krävde förstås att vi vilade ordentligt på maten i soffa respektive bästefåtölj – tills vi väcktes av nån som sköt raketer. i övrigt var sista april väldigt lugn här i New Village. Ja, den var så lugn att vi nästan blev misstänksamma…

Första maj, måndag:

 Anna har blommor i sitt hår

Hon har blommor i sitt hår.

Nä, jag ska inte ut och traska i nåt demonstrationståg i år heller. Arbetarrörelsen har svikit sina arbetare, tycker jag, och trots många chanser att göra om och göra rätt sumpar de bara tillfällena. Anna har traskat iväg till jobbet i morse och jag har läst om jobbet. Efter en sen frukost ska jag fortsätta att städa min bil. Eftersom den ska besiktigas nästa vecka vill jag att den ska vara ren och fräsch.

Sista april har varit och god och lugn helg och jag har fått hämta krafter samtidigt som jag har fått umgås med min kära. Vi har mest latat oss, nåt vi uppenbarligen behövde eftersom vi understundom somnade till. Jag är förvånad för egen del eftersom jag har varit ledig så mycket i april. Men att fira två födelsedagar och även sätta ner sin mammas aska i jorden tar på krafterna helt klart. Jag orkar i vart fall skjutsa hem Anna från jobbet i eftermiddag och tvätta. Därefter ska jag laga mat på lite rester innan jag skuttar in för helgdagsduschen, plockar fram jobbväskan och ställer alarmet på 6.30 (prick, ingen snoozning här, inte!).

En bok har jag läst ut under helgen och en annan har jag påbörjat. Senare idag kommer kanske en sammanställning av april månads läsning.

Avslutningsvis lite mat-, dryck- och gottbilder…

Detta bildspel kräver JavaScript.


…och några litterära foton…

Detta bildspel kräver JavaScript.

∼ ♦ ∼

*snabeldraken = dammsugaren
**Clark Kent = min lille bilman


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Film, Jobb, Mat, Personligt, TV, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Sista april-helgen 2017: Spänning, sprit, sill och… färg

  1. Anneri skriver:

    Ha ha… den mösspåtagningen gick inte av för hackor! Så bra 🙂
    Låter som ni haft en härlig helg, själv har jag varit så lat så jag borde skämmas men tror jag skiter i det faktiskt (ursäkta språket).
    Ha det gott!

    Gilla

  2. Hahaha! Mösspåtagning, ni är tokiga. Underbart! Tack för dagens skratt.

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

