Capitel de’Roari Amarone 2012


Ett inlägg om ett vin.


 

Capitel de Roari Amarone 2012

Fylligt och kryddigt Amaronevin till Gruyèreost och kalkon.

Vi hade inte tänkt det, men… Hur det nu var blev vi lite sugna på nåt rött, gott och fylligt på fredagskvällen. Eftersom vi tidigare hade inhandlat diverse smarriga ostar var tanken än mer lockande. Jag botaniserade i vinskåpet och fastnade för en flaska Capitel de’Roari Amarone 2012.

I januari när jag köpte flaskan kostade vinet 186 kronor, men sen dess har Systembolaget höjt priset till 195 kronor. Fortfarande gäller ändå rekommendationen att det passar till lagrade ostar. Lamm, nöt och vilt passar också, men sånt äter ju inte jag. Jag tog fram en Gruyèreost (Fästmöns förslag) ur kylen, skar den i rimpor* och dukade fram till vinet.

 


Så här skriver Systembolaget om vinets smak och doft:

”Kryddig, aningen utvecklad smak med fatkaraktär, inslag av torkade körsbär, salvia, korinter, kryddpeppar, kanel och kakao. Serveras vid cirka 18°C till smakrika rätter av mörkt kött, eller till lagrade hårdostar. […] Kryddig, aningen utvecklad doft med fatkaraktär, inslag av torkade körsbär, russin, salvia, choklad, lakrits och kanel.

Jag tyckte att vinet var väldigt fylligt och att det både smakade och doftade av russin och kanel, även lite choklad. Till Gruyèreosten passade det perfekt! Osten smakade sannerligen strumpa, men tillsammans med vinet blev kombon riktigt fin i munnen. Djupa kyssar är emellertid inte att rekommendera efter intaget.

På lördagskvällen drack vi resten av flaskan till stekt kalkon med vitlökssmör, hot béarnaisesås och potatisklyftor. Det smakade lika bra till detta.

Detta bildspel kräver JavaScript.


Toffelomdömet blir det högsta.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini


*rimpor = uppländska för stavar, ungefär


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Epikuréiskt, Familj, Mat, Personligt, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

