Torsdagen den 27 april 2017: Årstidsväxlingar och ordväxlingar


 



Kära dagbok…

 

 Domkyrkotornen Uppsala domkyrka

Domkyrkotornen reste sig mot en blå himmel.

Den här torsdagen började med strålande sol och blå himmel. Det var en sån där fin dag som jag önskade att vi hade haft vid mammas urnnedsättning eller igår, på födelsedagen. Nu blev jag tack och lov värmd av goda vänner och familjen de ovan nämnda dagarna. Våren verkar ha glömt bort oss rätt mycket, för under gårdagen och även idag hade vi alla årstidsväxlingar igen. Ja, utom sommaren, dårå, för den soliga starten på dan till trots var det ingen värme.

Förmiddagen idag var vikt till en föreläsning om två verktyg. Full av entusiasm åkte jag först ut till jobbet, parkerade bilen och jobbade 40 minuter innan jag och R tog bussen in till stan. Himlen var fortfarande blå när domkyrkotornen reste sig mot den. Sen gick nog min sol i moln rätt bra. Föreläsningen vi fick oss till livs var under all kritik. För det första saknades en inledning som ramade in det hela och gav bakgrund och förutsättningar. Men för det andra – och det värsta! – var presentationen lång och omfattande av ett verktyg som det är osäkert ifall vi ska använda. Nä, jag hade nog kunnat göra vettigare saker åtminstone under halva föreläsningen. Jag blev faktiskt så missnöjd att jag blev upprörd!

Falafelrulle från Dr Falafel

Paketet/rullen är från Doktor Falafel.

När föreläsningen var över var tanken att jag och R skulle luncha på stan. Men bussarna i Uppsala går ju som de går, det vill säga dåligt, så vi bestämde oss tillsammans med en tredje kollega för att köpa var sin rulle av doktor Falafel. Det var alldeles för kyligt utomhus vid det här laget för uteätning, vilket gjorde att jag slutligen åt min rulle vid fikabordet på jobbet, i min ensamhet.

 


På eftermiddagen kom ett rejält regn
, temperaturen sjönk och det blev allmänt mörkt. Jag jobbade intensivt med mitt nyhetsbrev, samtidigt som jag försökte vara tillgänglig på mejlen för diverse språkfrågor. I morgon är det fredag igen och som vanligt undrar jag vart den här veckan har tagit vägen. Mitt nyhetsbrev ska publiceras i morgon förmiddag som vanligt. Vidare bjuder dan på ett redaktionsmöte i en arbetsgrupp, men när jag har gjort dans tredje måste-sak, en dagordning för ett möte på tisdag, kan jag med gott samvete ta helg.

Selfie

En 55-åring i blått.

Helgen ja… Då är det bland annat sista april, nåt som brukar firas så våldsamt att Uppsala påminner om en krigszon. Jag hoppas få tillbringa helgen med Fästmön, för det är Månadens Vuxliga Helg, det vill säga Anna är ledig och har inga minderåriga barn hemma. I kväll ska vi göra upp lite planer per mobil. Anna har tidigare uttryckt önskemål om att göra en tur till Thuns på lördagen, men kanske det inte är aktuellt längre eftersom hon ska bort på fredagskvällen. På söndag, sista april, ska jag tvätta bilen och därefter äta en sillbit med en liten klar till. Måndag är en röd dag och då fortsätter jag bilstädningen. Clark Kent* ska nämligen besiktigas nästa vecka. Jag tar flexledigt större delen av den eftermiddagen och hoppas då att bilen går igenom så att jag kan fira lite. Jag försöker bli bättre på att vara glad och att fira bra saker, men ibland är det svårt. I vart fall gör jag vissa framsteg vad gäller klädfärgen som nu har gått från svart till blått. Alltid något!..

∼ ♦ ∼

*Clark Kent = min lille bilman

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Dagbok, Familj, Jobb, Mat, Personligt, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Torsdagen den 27 april 2017: Årstidsväxlingar och ordväxlingar

  1. Anneri skriver:

    Ja du, Uppsala på sista april är sannerligen inget att leka med 😉 Jag håller mig undan jag, en sån dag där livet på landet definitivt är bättre än stadslivet (i Uppsala i alla fall).

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      En gång i tiden jobbade jag mitt inne i stan och det var INTE roligt sista april. 😦 Som tur är bor jag inte i centrum utan i norra delarna av stan. Jag räknar med att det är hyfsat lugnt här ute.

      Liked by 1 person

      • Anneri skriver:

        Jo jag har också ”roat” mig med att jobba i centrum av den stan. Länge sedan nu, tillräckligt illa då och sannolikt inte det minsta bättre nu för tiden.

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Nej, det året jag såg en stupfull tjej nästan trilla i ån slutade jag åka ner på stan sista april. Om jag jobbade, såg jag till att var ledig och var jag ledig höll jag mig borta.

        Gilla

  2. Lisa skriver:

    Så klart att man gråter ibland över sina föräldrar. Mina borta sen några år, och nån tanke finns varje dag. Ang valborgs firande, hörde jag på radion i mitt län, att föräldrar börjat bli mer restriktiva med att köpa ut åt ungdomarna. Inte gnat och tjat, utan mer att tala om att, jag som förälder är rädd om dej. Det händer ju så mycket skit ”som inte var meningen” när det är alkohol med i bilden. Så jag tror att det biter bättre att vara omtänksam. Min mamma körde alltid med snyft, så jag hade dåligt samvete redan INNAN jag tänkte prova nåt!! Ha ha ha . Ha en bra dag, och helg framförallt!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jag tycker inte att det är OK att föräldrar – eller andra! – köper ut åt sina barn. Mina två äldsta bonusbarn fick var sin liten flaska bubbelvatten med alkohol när de tog studenten. Utöver det har jag inte köpt ut nåt. Jag tror nämligen inte att en som vuxen får bättre koll då på hur mycket de dricker utan att det främjar deras drickande. Framför allt min äldsta bonusdotter tyckte nog att jag var jobbig och en hönsbonusmorsa när hon var yngre, men sån är jag bara.
      I min familj fick jag sitta med mamma och pappa och dricka lite vin till maten om det var så att jag inte skulle ut sen från det jag var 18. På senare år tyckte min pappa att det var roligt att snapsa med mig, eftersom min mamma inte drack (jag skrev ”dricker”…) alkohol pga av medicin och sjukdom. Men då var jag typ 35 år, minst. 😛

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

