Ett älskat barn


Ett inlägg om moderskärlek.


 

Födelsedagskort från mamma 2016

Födelsedagskortet från mamma förra året.

På torsdagskvällen skulle jag dels plocka ihop mina födelsedagspresenter, dels rensa bland korten på kylskåpsdörren. Ja, jag är en sån sort som har fådda kort uppsatta med magneter på kylskåpet. Ett par av korten har suttit där sen… början av De Sju Svåra Åren. Men nu kände jag att jag ville förnya lite och kanske också gå vidare. Jag ställde in mina födelsedagsböcker i TBR*-hyllan i sovrummet och bestämde mig för att ta bort alla gamla kort från kylskåpsdörren och sätta upp de nya jag fick till födelsedagen. Tills jag hittade kortet från mamma till födelsedagen förra året.

Det var ett ordinärt kort med rosor på framsidan. Vackert. Men när jag öppnade det var det ännu vackrare.

Mammas ord inuti födelsedagskortet 2016: "Grattis mitt älskade barn Ulrika på födelsedagen den 26-4-2016 från din mamma Marita som alltid tänker på dig"

Mammas födelsedagshälsning till mig 2016.

Jag trodde alltid att jag inte dög, att jag inte var riktigt älskad, för att jag hade så många fel och inte var som ”alla andra”. Jag tänkte att mamma skämdes för mig, sitt enda barn som var så misslyckat. Kanske var det så på sätt och vis, men ändå inte. När jag läste orden som mamma hade skrivit inuti kortet insåg jag att jag verkligen var ett älskat barn – även som 54-åring… Vi använde inte så stora ord om kärlek i vår familj förr om åren. Det var aldrig kramar. Men mammas sista födelsedagshälsning till mig ska jag bära med mig i hjärtat. Och tänka att jag nog hade lite fel. För jag var i min mammas tankar, alltid. Dessvärre mest för att jag gjorde henne orolig och ledsen. Men till tröst tänker jag att hon ändå fick veta att jag fick jobbet och att jag klarade provanställningen. Sen släppte nog mamma taget.

När gråten tog slut och jag hade telefonerat en stund med Fästmön fixade jag go-kaffe i pressobryggaren och serverade mig till den sista tårtbiten. Och så tänkte jag på lilla mamma på ett annat sätt än tidigare och förundrades över moderskärleken.

Kaffe tårta och bok

Den sista tårtbiten.


*TBR-hylla = hylla med olästa böcker; från engelskans ”To Be Read”

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Familj, Jobb, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ett älskat barn

  1. Jerry skriver:

    När jag tänker på dig och din mamma så känner jag en stor kärlek. Hon ”höll i” tills hon visste att det var bra för dig. Nu följer hon dig på ett sätt som vi kan förnimma och när den dagen kommer återförenas vi på ett helt annat sätt än här på jorden. Min längtan är i perioder stor att få träffa min mor, men jag vet samtidigt att hon är hos mig när det är tungt. Det ger tröst.

    Vilken gåva du har som kan gråta och den vägen få ur dig känslor så att de inte fastnar. För mig har detta blivit allt svårare nu när jag medicinerar. Men det visste jag och alternativet var än värre. Kram igen!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Mamma och jag hade ett ganska komplicerat förhållande, men vi kom varandra närmare när pappa hade gått bort. Samtidigt levde vi så otroligt skilda liv, i olika världar där stora ord och gester om kärlek inte riktigt fanns. Men såna här ting, som kortet, ger mig ”bevis” för att jag trots allt var älskad av min mamma. Och hennes doft, den där specifika mamma-doften, förnimmer jag varje dag hemma.
      Jag gillar inte att gråta, men gråten innebär också lättad börda för mig.
      Kram tebax en gång till!

      Gilla

  2. Vilket fint minne från mamma <3<3

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

