Annandag påsk kväll och tisdagen den 18 april 2017: Motalabiff och matpiff medan vintern rasar


 



Kära dagbok…

 

Kaffe

Det ska bli fika och prat med mammakusinen M senare i veckan.

Annandagens eftermiddag och kväll ägnade jag åt att se till att saken blir biff, så att säga, i Motala. Jag telefonerade med vännen Mia, som ska ha mig som gäst i ett antal dagar. Det känns tryggt att komma dit och även om Mia jobbar som vanligt och lite till hinner vi umgås. Mammakusinen M fick ett sms med förslag på tid och plats för fika och prat och svarade ganska omgående att det passar finfint. Det ska bli så roligt att träffa dem, även om vi har mycket sorgligt att prata om och trots att huvudorsaken till min resa är att se till att lilla mamma kommer i jorden. Kanske inser jag fakta först när jag dels kan läsa mammas namn på gravstenen, dels ser hennes urna, den med kors på locket (det absurda valet mellan flamma och kors…), sänkas ner.

∼ ♦ ∼

På annandagskvällen grävde jag fram en Findusrätt ur frysen. Jag tyckte att jag var riktigt fyndig när jag piffade till denna…

 Tikka Masala från Findus

Tikka Masala från Findus, färggrann, men i stort behov av att piffas till.


Först piffade jag med min bok på gång
och ett glas rött

Findusrätt med bok och ett glas rött

Piffning steg ett: bok och vin.


Sen piffade jag lite till,
med chutney från The Cherry Tree

Findusrätt med bok rödvin och chutney från The Cherry Tree

Spicy tomato and caramelised onion chutney blev pricken över i.

 

Vinter igen

Det blev vinter igen och jag avskyr det!

Det snöade av och till under gårdagen, men till kvällen tittade solen fram. Vinet till maten alt. en grad feber gjorde mig varm och trött, fast Maigret kollade jag på. Tills jag somnade, i sängen. Det går inte att hålla sig vaken där och se på TV, hur bra TV-programmen än är. Maigret påminde för övrigt mycket om de relativt nya Maria Lang-filmerna tycker jag – båda utspelas i alla fall på 1950-talet.

I morse vaknade jag upp till… vinter. Det var alldeles vitt utomhus, så det måtte ha snöat en hel del i natt. Jag lovar att jag körde försiktigt på mina sommardäck till jobbet. Helskinnad kom jag fram, men hur det blir med långresan i morgon… Som tur är har jag ingen tid att passa just i morgon – urnnedsättningen är först på torsdag mitt på dan och innan dess ska jag bara köpa nån blomma samt hämta vännen FEM – inte köra några längre sträckor.

Komihåglapp med bockar

Tänk om alla ens kom ihåg-lappar såg ut så här…

Det var skönt att komma till jobbet idag efter en vilsam helg. Jag känner att jag verkligen har kopplat av under påsken, sovit igen alla förlorade nattimmar, framför allt. Utvilad jobbade jag på bra och exekverade ett par möten, minnesanteckningar, lay out- och språkfix av mitt nyhetsbrev med mera. Tänk om alla kom ihåg-lappar såg ut som den här intill…

Nästa arbetsvecka börjar lugnt och det känns bra efter att jag nu blir borta tre dar igen. Sen fyller jag år mitt i veckan och mot slutet hopar sig såväl möten som utbildningar och jobb. Efter det är det dags för nästa ledighet. Det är sista april på söndagen och den 1 maj, röd och ledig dag för mig, på måndagen. När ska en hinna jobba???

Eftersom jag var ett sånt under av effektivitet på förmiddagen, men dessvärre inte är det i köket (om det inte handlar om att äta…), lunchade jag på Rullan med Fenan Lena. Vi har bara en halvtimmes lunchrast, men idag blev det 45 minuter – det tog tio – 15 minuter att köa. För min del var det OK och jag hoppas att Fenan Lenas närmaste kollegor inte blev arga på henne. Jag måste säga att namnet Fenan Lena känns… inte helt bra på denna kollega, men en fena på att hitta spännande litteratur är hon, därav namnet! Spännande mat var det dessvärre inte. Jag valde kolja med spenat och omelett – och det smakade ingenting. Därför blir det ingen matbild utan i stället en bild på det vackra huset jag jobbar i, ett hus som min avdelning ska lämna i sommar för att flytta till ett nybyggt och mer funktionellt hus.

IT-avdelningens hus på Polacksbacken

Här jobbar jag idag.


På hemmafronten ska jag ägna kvällen åt att stryka och packa. 
Jag fick brev från mitt fadderbarn Oscar idag – det var inte skrivet av honom själv utan av en hjälparbetare. I kuvertet låg ett foto på Oscar och delar av hans familj. Jag är glad över att jag kan hjälpa Oscar lite extra eftersom han behöver mer sjukvård än friska barn. Annars verkar han vara en pigg liten kille på nio år, inte elva, som förut sagts från Barnfonden. När jag står vid strykbrädan ska jag fundera över vad jag ska skriva om i mitt svarsbrev till Oscar. Det kom också en sista hälsning från Telia vad gäller mitt uppsagda, fasta telefonabonnemang. Jag ska få en utbetalning på 451 kronor så småningom.

Detta bildspel kräver JavaScript.


Senare blir det 
en titt på Leffes nya program på TV4. Tidig sänggång har jag bestämt mig för, en långkörning är ändå alltid en långkörning. Och innan jag åker söderut ska jag stanna till vid hotell Gripen för att hämta mitt nya pass. Igår rafsade jag fram lite gamla pennie-slantar som jag kanske får nytta av – för nu närmar sig vår London-resa…

 Pence, kopparslantar, och gammalt pass

London-resan närmar sig och jag håller på att förbereda mig…

 

∼ ♦ ∼


Dagens fundering gäller ett mejl
som trillade in i mejlboxen idag från Arbetsförmedlingen. De aviserar att de ska radera mitt konto hos dem om jag inte loggar in. Jag är så glad och tacksam att jag slipper logga in.

Mejl från Arbetsförmedlingen

Jag ska bli raderad och känner tacksamhet för att jag slipper logga in.

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Film, Jobb, Mat, Personligt, TV, Vänner, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Annandag påsk kväll och tisdagen den 18 april 2017: Motalabiff och matpiff medan vintern rasar

  1. Anneri skriver:

    Idag blir det ett ”gilla-klick” från mig. Din piffning av maten (och tillagningen av den) är HELT i min stil – särskilt boken och rödvinet (inte för att jag ogillar chutney men det kom i andra hand. Sen bara älskar jag ordet exekverade… det läser man sannerligen inte ofta nu för tiden. Så, nu vet du varför det blev en ”gilla” i dag 😉
    Sist, men absolut inte minst, vill jag bara säga – kör försiktigt när du ger dig ut på långkörningen. Det är lurigt på vägarna nu (jag har faktiskt vinterdäcken kvar på, men jag bor ju mitt ute i skogen där man aldrig riktigt vet vad som väntar OCH jag kör dubbfritt).

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      He he he! 😛 Tack för din gilla-förklaring, den gillar jag!
      Ja det gäller att hitta på allt för att förhöja måltidsstunden. Utöver det använder jag linneservetter och servettringar i silver även till vardags.
      Exekvera är ett fenomenalt ord! Oomkullrunkelig är ett annat. 😛
      Jag har dubbfria däck till vintern, men fick dem utbytta mot sommardäck för ett par veckor sen. Inte trodde jag väl att det skulle snöa och bli minusgrader igen… Dumt, för jag borde veta bättre. 😦

      Liked by 1 person

      • Anneri skriver:

        Det är lätt att vara efterklok 😉 För min del (eller sambons) handlar det kanske delvis om lathet också, inte enbart klokhet och visdom med andra ord 😉

        Gilla

      • Tofflan skriver:

        Jag bestämde daturm för urnnedsättning långt fram så att jag skulle vara säker på att den blev av såsom det var tänkt – på en vacker vårdag. Nu verkar det inte riktigt bli så. Vaknade till minusgrader, fast ingen snö idag.

        Gilla

  2. åsa skriver:

    Hoppas du slipper snöoväder under resan, fast större vägar brukar ju vara ganska bra, men visst är det typiskt att det ska vara skitväder hit och dit så fort man bytt till sommardäck. 😉
    Tänker på dig och är glad att du får sällskap av din vän vid nedsättningen av din mor, alltid skönt med stöd.
    Kör försiktigt!
    Ha dé!/Kram

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jo, det är en ganska bra väg större delen – jag kör över Örebro. Det är de sista milen, när jag har svängt av från E4:an till riksväg 50, som det blir smalt och eländigt. Är det snö och halt där blir det tufft, särskilt som det är mot slutet av resan. Men jag kör försiktigt och lugnt, har ingen tid att passa. Och klarade jag att köra så många gånger fram och tillbaka i höstas, klarar jag säkert denna sista gång också.
      Snällt att du tänker på mig! ❤ Ja, jag har två riktigt goda vänner i Motala, såna som har visat att de finns där även i tuffa tider – till skillnad från många, många andra s k vänner.
      Kram!

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

