Den 11 april 2017: Lill-Kickan blev vuxlig


 



Kära dagbok…

 

Anna 50 tårta

Nu har Anna blivit vuxlig.

Nej, Fästmön såg INTE fram emot att fylla 50 år, men nu är det gjort. Själv tyckte jag att 30 var värst att fylla, sen gick åren av bara farten. Fast det klart, jag som är lite äldre än farbror Bosses och Annas snälla mammas Lill-Kicka, börjar bli riktigt gammal och snart är det min tur att ha bjuda på tårta. Då står det emellertid en högre siffra på eländet. Eller nej. Det står nog inga siffror alls. Hur som helst, Anna överlevde dagen och jag frågade henne minst 100 gånger om hon var nöjd med sitt firande. Det säger hon att hon är. Jag tyckte att det var lite torftigt att hon bara fick ett paket av mig på morgonen att öppna, fast jag kunde ju inte slå in London-resan. Och sen blev det fler paket, först från yngsta bonusdottern och hennes kille som hade kommit ner för att fira Anna.

 Anna och smörgåstårtorna

Födelsedagsbarnet inspekterar smörgåstårtorna.


Vi, det vill säga Anna, yngsta bonusdottern, boyfriend, äldsta bonussonen och jag,
inledde firandet med att skåla i cava från en regnbågsflaska. Jag är skotträdd så födelsedagsbarnet fick själv öppna flaskan. Cavan gick direkt upp i skallen och vi fick torka upp den med lite rostat bröd så vi skulle klara av det fortsatta firanadet.

Tårtorna hade vi hämtat dagen innan, men smörgåstårtorna levererades på förmiddagen av Annas snälla mamma och hennes L. Vid lunchtid kom de första gästerna förutom yngsta bonusdottern och boyfriend som ju redan var på plats. Jerry och yngsta bonussonen kom med blomster, smaskens samt en vacker ljuslykta – och mobilkameran i högsta hugg.

På eftermiddagen kom nästa gäng – Annas snälla mamma och hennes L, farbror Bosse (pappa), syster, systerdotter och äldsta bonusdottern från rena Norrlandet för att fira Anna. Riktig skönsång blev det. Vi passade sen på att ta lite mer smörgåstårta med dem och ett par glas vitt vin av rieslingtyp. Konstigt att en blir sugen trots att en smockar sig full av godsaker… Anna fick mer blommor, champagne och fina örhängen. Utöver det fick både hon och jag var sin flaska rött vin (även jag fyller ju år i april) av yngsta bonusdottern och hennes kille.

Framåt kvällningen hade gästerna, utom nattgästerna, förstås, gått hem. Kaffet var slut så vi tog en skön kvällspromenad för att köpa Gevalia. Det var utmärkt, för då fick vi ner lite mer smörgåstårta när vi kom hem.

Här är några bilder från dan:

Detta bildspel kräver JavaScript.


Familjen Katt var självklart också med och firade Anna. 
De busade på natten före födelsedagen, men uppförde sig annars mycket gott. Det nattliga buset gjorde dem nämligen rätt trötta på dan.

Här kommer några bilder på Tisslingarna och deras moder:

Detta bildspel kräver JavaScript.


Det är onsdag eftermiddag 
och jag har gått hem till mig – i morgon ska vi upp tidigt och arbeta igen, både Anna och jag. För min del blir det bara sex timmar i morgon innan nästa ledighet tar vid, Anna jobbar heldag och dessutom långfredag. Men sen sätter vi kurs mot nästa firande, den numera vuxliga Anna och jag: påsken. Killarna firar med oss och deras pappa kommer även på påskaftonsmiddag hos två skumma höns…

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Jobb, Personligt, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Den 11 april 2017: Lill-Kickan blev vuxlig

  1. Anneri skriver:

    Det låter som ni haft ett trevligt firande! Och smörgåstårtorna ser väldigt goda ut, tur att jag nyss kom från matbordet annars hade jag blivit hungrig igen 😉

    Gilla

  2. Det ser ut som det blev en fin födelsedag, fullt upp 🙂

    Själv flyr jag fältet när de vankas 50, jag är inget alls för firande och sånt, när det gäller mig själv 🙂

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Det blev en fin dag. Jag tror att Anna kanske också ville åka bort, men vår resa kommer senare eftersom vi var osäkra på om vi skulle få ledigt från våra jobb. Nu var Anna ledig enligt sitt schema både måndag och tisdag.

      För snart fem år sen flydde jag också, vi tog en långhelg i Stockholm. 😛

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

