Måndagen den 10 april 2017: Dagarna går, månader blir år, jag har tio tår


 



Kära dagbok…

 

Mitt pass från 1991

Vissa saker var bättre förr.

Nu har jag fått det konstaterat: jag är inte bara fet igen, jag är ful. Dessutom skriver jag som en tvååring. Siffrorna på vågen idag på förmiddagen visade att fem av de 18 kilon jag har gått ner har återvänt. Samtliga har för övrigt lagt sig runt magen, inget snack om saken. Fulheten i utseende och skrift blev jag varse när jag var ute på dagens förta ärende: att fixa pass. Jag som såg så normal ut och som skrev hyfsat tidigare. I vart fall 1991 när mitt förra pass utfärdades.

Jag kom i god tid till Hotell Gripen a k a polisstationen i Uppsala idag på förmiddagen. Bara det att alla andra Uppsalabor var där också. Det fanns inte en chans till parkeringsplats, så jag fick parka vid ett äldreboende en bra bit bort. Inne på Hotell Gripen stod en lång svans. Det jag inte fattade var att svansen köade – till kölapparna. När dessa släpptes fria till passavdelningen trängde jag mig före en massa människor. De vågade nog inte slå ner mig med tanke på var vi befann oss. Men inte fattade jag bättre. Jag kom strax in och fick betala och blev fotad. På bilden ser jag mer död än levande ut, i vart fall ser jag kriminell ut. Namnteckningen såg ut som en tvåårings, trots att jag skrev om den två gånger. Vissa saker var onekligen bättre förr. Och fingeravtrycken ville inte fastna… Jag blev sååå nervös…

Text på spegel i provhytt:  "Found your style? We are here to help you..."

Tyvärr tror jag att jag är ett hopplöst fall av smaklöshet…

Irritationen växte efter misslyckad kommunikation, men runt lunchtid anlände Fästmön och jag till Stormarknaden. Anna skulle köpa ett klädesplagg till högtidsdagen. Hon valde en affär med kläder för pygméer, men smärt som hon är hittade hon slutligen två överdelar som fick följa med hem. Själv gick jag suckande runt i affären medan Anna var i provhytten. Visst fanns där snygga kläder, men inte en enda palta i tjockis-storlek. Nån stil har jag ju inte och stillös lär jag fortsätta vara. Tur att jag har en sån smakfullt klädd fästmö, i alla fall.

Vägg i vägg med pygméaffären finns tack och lov Carlings. De har inte direkt nåt tjockis-sortiment, men de har en utrevlig kille som jobbar där. Dessutom hittade jag på tre minuter en snygg blå skjorta med ljusblå trianglar på som passade min feta lekamen. Ja, det blir den skjortan med en tischa under till födelsedagsfirandet – alltså inte svart och inte bara mörkblått. Sorgehalvåret går ut först på torsdag, för övrigt, men nu när jag är fet igen blir det inga färgglada kläder. Vem vill hänga med nån som ser ut som GB-glassgubben???

 Blå skjorta med ljusblå trianglar på

Fynd på Carlings.


Innan resten av ärendena kunde utföras behövde vi äta lunch. 
Jag fick äran att bjuda min kära på en smaktävling – vi delade var sin bakelse White Lady respektive White Dream. Och jag kan ärligt talat inte säga vilken som var godast. Fågelsångens White Lady smakade ljuvligt chokladigt, men dess White Dream smakade lika ljuvligt syrligt av hallonsylt och sött av vit choklad… Nån som inte fattar varför jag är tjock, förresten..?

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

Alsolsprit och annat från apoteket

Jag köpte sprit. Alsolsprit.

Energifyllda hittade vi ner till bottenvåningen igen. Där köpte jag sprit, bland annat, och en Janssons frestelse att äta på skärtorsdagskvällen. Anna köpte mat till i kväll. Jag fick avstämning på Kvantum. Tur att jag hade en vara att stämma av i min kasse. Och ner vi kom ut hade vårvädret blivit höstväder. Det ösregnade. Jag skjutsade hem Anna och alla grejor som ska vara där samt passade samtidigt på att tigga färdtjänst av Svärsonen. Ja, en kan inte få mer än ett nej. Nu är jag nyduschad och ren och ska strax anropa chauffören. I kväll ska vi öva födelsedagssånger och dra lott om vem som ska öppna Cavan i morgon bitti. (INTE jag, jag är skotträdd!) För i morgon blir en av oss äldre. Den som har skarpa ögon kan se vem det inte är på den översta bilden i det här inlägget.

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Dagbok, Epikuréiskt, Familj, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Måndagen den 10 april 2017: Dagarna går, månader blir år, jag har tio tår

  1. Anneri skriver:

    Åh vi kanske kan starta något slags klubb för oss arma stillösa människor. Jag tillhör också den skaran nämligen 🙂
    Jag hoppas att ni får ett riktigt trevlig (roligt, kul, tokigt eller vad ni nu vill ha) födelsedagsfirande!

    Gilla

  2. Ja, det är verkligen i pass och körkort som det så tydlig märks att man blir äldre 🙂 Man hittar också frisyrer som man hade glömt !

    Men oj oj, hade du gått ner hela 18 kilo det var värst. Men, du vet, att du hade ju svårt att äta då, och det är nog bara ett tecken på att du mår lite bättre nu, att du kan äta igen. Så, några kilon upp får man ta då.

    Snygg skjorta hittade du iaf !!

    Gilla

    • Tofflan skriver:

      Jaa du, sannerligen… :lol_

      Jo men fem kilo upp är INTE bra… 😦 Jag skulle behöva gå ner dem igen och tio till.

      Skjortan tycker jag mycket om och det är sällan jag gillar kläder, du vet. 😛

      Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

