Smak för döden


Ett inlägg om en bok.



PD James bok Smak för dödenFör snart ett år sen
flyttade vännen Agneta från Uppsala. Nåt år tidigare hade hon skänkt mig två stora papperskassar med böcker som varit hennes föräldrars. Förra året fick jag en del böcker från Agneta själv, böcker som inte skulle flytta med söderut. Nu har jag läst ut ytterligare en av dessa, PD James bok Smak för döden, enligt omslaget en detektivroman. Tack, Agneta!

Polisintendent Adam Dalgliesh får ett förbryllande fall på sitt bord: en känd politiker hittas mördad i sakristian till en kyrka tillsammans med en uteliggare. Båda har fått halsarna avskurna. Men är båda verkligen mördade eller har en av dem mördat den andra och därefter tagit sitt eget liv? Och varför i himlens (!) namn var politikern i den där kyrkan? Kan dödsfallen ha nåt att göra med att tre kvinnor i politikerns bekantskapskrets har dött under rätt oklara omständigheter? Den svårmodige Adam Dalgliesh rätar ut frågetecknen, men han hade inte kunnat göra det utan polisinspektör Kate Miskin.

PD James började skriva deckare redan 1962. Sitt internationella genombrott fick emellertid först på 1980-talet med den här boken. Boken kom ut 1986 i England och två år senare i Sverige.

Att den här boken har ett antal år på nacken märks förstås genast: här finns inga mobiltelefoner. Vidare är meningarna oändligt långa på sina ställen, utom i dialogerna. Om boken hade getts ut idag skulle den lätt ha kunnat kortats minst 200 sidor. Förutom detta är det en spännande historia med många bottnar som växer fram. Karaktären Dalgliesh tillhör också det spännande i boken – han är inte bara polis utan också poet, osannolikt nog. Det är för övrigt i karaktärsteckningen som författaren vinner poäng från mig.

Toffelomdömet blir medel.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Personligt, Vänner och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Smak för döden

  1. MarveW skriver:

    Tycks som att det fanns en tid då omslagen var bortglömda. Hoppas innehåller är mer lockande.

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

