Ett rött vin: Torraccia del Piantavigna 2005


Ett inlägg om ett vin.


 

Torraccia del Piantavigna 2005

Ett annorlunda och överraskande vin.

Trots att jag bara tog fram mat ur frysen tyckte jag att ett gott, rött och italienskt vin inte skadade att servera till maten. På lördagskvällen korkade jag upp en flaska Torraccia del Piantavigna 2005, inköpt i mitten av mars. Vinet kostade 149 kronor.

Största delen av vinet är framställt av druvan nebbiolo. Det har jag lärt mig är det italienska ordet för dimma, ett namn druvan fått eftersom det ofta är dimmigt när den skördas.

Här inne i köket var det inte särskilt dimmigt och jag intog vinet till kalkon. Lamm, nöt och vilt föreslår Systembolaget, som också skriver så här om vinets smak och doft:

”Mogen, nyanserad, kryddig smak med fatkaraktär, inslag av torkade tranbär, kakao, nypon, rosor, läder och nougat. Serveras vid cirka 18°C til rätter av mörkt kött. […] Mogen, nyanserad, kryddig doft med fatkaraktär, inslag av russin, läder, nypon, tobak och pomerans.

Jag tyckte att vinet hade en vacker, tegelröd färg. Det doftade verkligen läder. I smaken noterade jag även lädret, men också en mer syrlig ton, vilket jag gissar är tranbären. Smaken överraskade mig lite. Vinet kändes inte alltför tungt och fylligt, men det var definitivt smakrikt och jag skulle kunna tänka mig att det är ett riktigt höstvin som passar till grytor. Vinet hade en annorlunda smak, helt klart. Senare provade jag vinet till både ljus choklad och lakrits. Det fungerade lika bra som till maten.

Toffelomdömet blir det högsta till detta annorlunda vin.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Epikuréiskt, Mat, Personligt, Vin och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

