Onsdag kväll och torsdag den 5 – 6 april 2017: Blåa timmar och blåa himlar


 



Kära dagbok…

 

Blå kvällshimmel

Blåa timmar igår kväll.

Det blev inte riktigt den där mysiga TV-kvällen igår. Först stod jag och gjorde lunchmackor i onödan. Fast så mycket i onödan var det ju inte, för jag åt dem till kvällsmat och värmde tomatsoppa till. Lite senare pratade jag med Fästmön och fick en rapport som visade att även hon är ett litet under av effektivitet. Sen pajade två lampor. Tur att mammas lager med glödlampor flyttade med till Uppsala. De varde därmed strax ljus. Men kvällen fylldes av blåa timmar. Himlen var otroligt vacker och jag sprang ut på ballen* och tog en bild. Naturen kan vara vacker på det viset att det nästan gör ont inuti.

Selfie svartvit

Säsongens starkaste avsnitt av När livet vänder gjorde sinnet tungt.

Himlen blev en god illustration till När livet vänder som jag tittade på. Programmet var så otroligt sorgligt, för det handlade om underbar kärlek tills den fruktansvärda sjukdomen ALS långsamt dödade en av parterna. Se programmet på SvT Play om du missade det! Det här var säsongens starkaste avsnitt hittills. För mig är det bra att se såna här program, eftersom de får mig att inse att jag aldrig har det värst, det finns alltid människor som har det svårare. Mina problem och min oro är för det mesta inte jämförbara, men min sorg är det, förstås. Eller sorg går ju faktiskt inte att mäta…

Aprilsol bakom ett träd på jobbet

Aprilsolen hade vett att titta fram idag.

I morse hade plötsligt aprilsolen vett att skina starkt, den som höll sig borta hela dan igår. Framåt småtimmarna klev jag upp och öppnade sovrumsfönstret. På väg till jobbet fick jag bära solbrillor. Själva arbetsdagen kunde sen ha fått en lite bättre början. Jag blev förmedlare av kritik som getts i en i mitt tycke raljerande ton. Sån kritik vill inte jag vidarebefordra i originalskick, så efter en kort mejlväxling med min chef blev det bestämt vilken väg jag skulle föra fram kritiken för vidarebefordran. Ett par saker i kritiken var befogade, men jag skulle aldrig kunna framföra den på det sätt som gjordes, kritik ska vara konstruktiv. Nu tror jag att Palle Kuling, som fick det delikata uppdraget, gjorde bättre ifrån sig. Han har en förmåga att snabbt förstå vad saker och ting handlar om och han kan framföra dem på rätt sätt – genom att vara både mild och bestämd – och framför allt kunnig. En sån person är ett otroligt bra bollplank, framför allt. Eventuellt ska Palle också ta fram ett par bildförstoringar åt mig – helt privat, förstås, och utanför arbetet. Problemet är bara att jag inte kan välja vilka bilder jag vill förstora. Men kanske börjar jag ändå närma mig tre bilder…

David Leavetts bok While England sleeps

Positiv och sexig gaylitteratur till låns.

Resten av arbetsdagen gjorde jag roligare saker, även om jag efter det akuta kritikmötet fick sitta och vänta på en deltagare till nästa möte. Det är ett nonchalant beteende att inte komma (i tid) till möten, men vi kan alla råka missa tider av olika skäl. Mötet genomfördes lite senare och lite kortare och jag överlämningen av det uppdraget jag gjorde tycks få ett lyckat resultat. Hurra! Gulliga Zeta blev lite bekymrad över mitt tillstånd igår kväll, tror jag, för Zeta stack in handen på mitt kontor mellan mötena och överlämnade en bok i genren positiv och sexig gaylitteratur. Den kanske rentav får följa med ner till Motala om ett par veckor. Där blir det ju ett par tunga, sorgliga sammankomster (urnnedsättningen av mamma och träff med närstående till en nyligen bortgången släkting).

För den som har förstått att jag har vissa problem med mat och ätande kan jag avslöja att jag idag intog varm lunch tillsammans med Duktiga Annika. Med trevligt sällskap blir mathindret mindre. Jag åt vegansk paella samt en assiett med pasta och färska grönsaker och en mjölk bredvid. Ja jag åt förstås inte själva assietten, bara det jag hade lagt ovanpå den. Brödbullen jag tog sparade jag – det finns en botten även i mig, med andra ord.

Detta bildspel kräver JavaScript.


När jag avslutade min dag på jobbet
hade jag kommit en bra bit på mitt nyhetsbrev, det som jag ska pilla på under skärtorsdagen. Tisdagen efter påsk gör jag det sista och sen är tanken att IT-spöket ska trycka på publicera-knappen den fredag jag är i Motala. Vi har utfört vissa tester idag, nåt som förvirrade somliga, men gjorde oss glada eftersom det funkar som vi vill.

Sol motljus

God kväll!

Direkt efter jobbet åkte jag till Annas snälla mamma och hennes L för att installera telefonlurarna och ge några instruktioner. Då hade det mulnat på och var nästan höstlikt igen. Telefonlurarna sattes på laddning och jag ställde in klocka och ringsignal samt berättade hur de funkade. Annas snälla mamma bjöd på gott kaffe och macka, så jag fick lite energi till att fixa även med deras fasta telefon och dator. Jag tror att de blev nöjda och nu hoppas jag att telefonerna fungerar bra.

När jag kom ut för att åka hem tittade solen fram och himlen var blå igen – fast lite ljusare nyans. En kan säga att det var rätt typiskt aprilväder idag. Jag ska göra lunchmacka till i morgon och vika/hänga upp för strykning den rena tvätten från igår. Sist, men inte minst, väntar Gåsmamman. I kväll är det säsongsavslutning.

I morgon är det slut på arbetsveckan. Jag rundar av den med ett längre besök hos frissan så att jag ser lite hyfsad ut ovanpå skallen inför passfotografering och födelsedagsfirande nästa vecka.

∼ ♦ ∼

*ballen = balkongen

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, HBTQ, Jobb, Mat, Personligt, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

