Mitt i vecka 14 2017: Flöde


 



Kära dagbok…


I morse när jag slog upp mina grusiga, men relativt blåa 
undrade jag om Fästmöns huvudvärk hade hoppat över till min skalle. Anna har haft ont av och till i några dar och i morse var det min tur. Men, tur var ordet… jag hade fyllt på mitt förråd av Ipren, som är det enda som funkar mot huvudvärk för mig. En tablett ihop med övriga morgonmedicinen och efter en halvtimme var min huvudvärk ett minne blott. Jag dricker mycket vatten under ett dygn i vanliga fall, så kanske hade jag varit dålig på det igår. På kvällen fick jag nämligen kramp, medicinen till trots. Ärligt talat ger jag inte mycket för kramp-medicinen utan jag satsar på vatten – med eller utan bubblor. Kanske gör kontorsråttorna på plan fem på jobbet samma sak, det vill säga dricker vatten? Jag undrar så vem som är ansvarig för dem. Igår stod två av dem lutade över var sin ”skål” (läs: värmeljusstake), medan övriga två spejade genom fönstret bort mot Ulleråkersområdet.

Kontorsråttorna i fönstret på plan fem

Två av kontorsråttorna på plan fem. Lustigt nog påminner de mig om vissa personer…  😆

 

Idag har det varit en sån där riktigt bra dag på jobbet. Jag har haft ett gott och jämnt flöde, även om jag slet mitt hår kring lunch i samband med en del förberedelser inför vissa uppdateringar på vår externwebb. Vi har liksom inte världens enklaste verktyg för detta – och jag känner mig inte korkad när jag säger det, för jag är inte ensam om att tycka så. Men ett av problemen är att jag skulle behöva jobba mycket oftare i verktyget. Jag är övertygad om att det kanske inte skulle undanröja, men väl minska, mitt motstånd ganska rejält. Nåja, jag hade gjort rätt – eller i vart fall på ett sätt som det går att göra saker – och jag är nöjd med det. Utöver detta har jag haft bra möten och gjort saker som känns viktiga och angelägna.

Gul orkidé

Mammas orkidé i sovrummet bara blommar och blommar och blommar…

Det är lite tråkigt att inte kunna berätta hur det är på jobbet för lilla mamma. Men kanske ser och hör hon ändå. Jag vill inte be henne om ett tecken att hon gör det, för jag är inte säker på att jag tror på sånt fullt ut. Fast… jag förnimmer hennes doft då och då, mer eller mindre, och på olika platser här hemma. Och kanske är hennes orkidé, den som jag har i sovrummet, just ett tecken på att hon noterar att det går bra – den bara blommar och blommar och blommar… Jag hade så gärna velat göra henne stolt och glad medan hon var i livet, men kanske, ändå, att hon uppfattar att det går bra för dottern..?

Mitt i veckan är det TV-kväll för mig. Jag ska se När livet vänder klockan 20 i SvT 2 och Rebecka Martinsson klockan 21 i TV 4. I kväll handlar När livet vänder om ALS, en fruktansvärd sjukdom som bland annat drabbade journalisterna och TV-personligheterna Maj Fant och Ulla-Carin Lindquist. Jag kan varmt rekommendera deras böcker, Klockan saknar visare respektive Ro utan åror!

Maj Fants bok Klockan saknar visare Ulla-Carin Lindquists bok Ro utan åror
Rekommenderas!


Förutom TV-tittande behöver jag tvätta, 
men tvättmaskinen i badrummet sköter ju det mesta av det – jag hänger bara upp till tork sen. I helgen tar jag strykningen och dessutom ska jag städa lite samt fixa en del inför nästa veckans firande. Jag har i vart fall slagit in ett paket och även om somliga har synpunkter på min inslagning tycker jag att det blev ganska snyggt inslaget. Vad som finns i paketet? Det får mottagaren avslöja om hon så önskar, men inte förrän på tisdag!

Paket med lila snöre och guldsnöre

Ganska snyggt inslaget, i alla fall.


Övrigt att komma ihåg – samt även glädjas över – 
är att jag ska få läsa och recensera en spännande bok om ett av Uppsalas original framöver. Och allt med anledning av att boken Bryt upp! Bryt upp! om Karin Boye hamnade i min ägo tack vare Fenan Lena

∼ ♦ ∼

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Krämpor, Personligt, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Mitt i vecka 14 2017: Flöde

  1. Anneri skriver:

    Kanske det är något slags huvudvärkssäsong? Jag, och fler av mina kollegor, har dragits med huvudvärk i flera dagar. Nu brukar jag kunna ha huvudvärk till och från (så går det när man drar upp axlarna i höjd med öronen) men inte något som gnolar på dag ut och dag in som nu. Med andra ord; jag hoppas vi kryar på oss (dig inräknat så klart)!

    Gilla

  2. Det är klart vara mammor och övriga som gått tidigare år med oss ❤

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

