Recension: Någonstans brister himlen

Erika Olofsson Liljedahls bok Någonstans brister himlenDan efter Alla hjärtans dag hittade jag en bok i postboxen med en hälsning från Historiska Media. Det var, enligt följebrevet, en förhandsutgåva av Erika Olofsson Liljedahls debutroman Någonstans brister himlen. Boken hade alltså ännu inte kommit ut i sin slutgiltiga form när den hamnade hos mig. På försättsbladet reserverar sig förlaget för eventuella ändringar och korrekturfel i denna, enligt baksidestexten, imponerande debutroman. Men jag fick gärna tipsa om boken om jag gillade den, stod det i missiven, som också meddelade att första recensionsdag var den 1 april 2017. Det är det idag och det här inlägget skrev jag den 6 mars när jag hade läst ut boken. Publiceringen är tidsinställd. Tack till Historiska Media!

Den nästan 14-årige Elis är bokens centralfigur. Elis lever med sina föräldrar och sin syster Signe i Bohuslän där han och fadern är fiskare. En dag försvinner plötsligt Signe utan att Elis får veta varför. Först. Så småningom uppdagas hemligheter i familjen. Elis ger sig då iväg för att leta rätt på Signe och ta med henne tillbaka hem.

Ganska omgående funderar jag över målgruppen för boken. Jag får en känsla av att den är skriven för en yngre läsare än jag själv. Och när jag googlar på författaren finner jag att detta må vara hennes debutroman, men hon har tidigare debuterat som barnboksförfattare. Språket är enkelt och boken är lättläst. Jag tycker mycket om bokens titel, men blir sen faktiskt lite besviken – jag tycker inte att titel och roman hör riktigt ihop. Vidare fängslas jag inte av karaktärsbeskrivningarna. Människorna i boken får inte liv i mina ögon, mer än möjligen de äldre herrarna som porträtteras. Dessvärre faller även porträttet av Einar – av det skälet att tråden Einar bara… tappas. Varför ha med karaktären om den inte har nån viktig roll i eller betydelse för själva berättelsen? En annan tappad tråd är pojken Arvid. Vad hände med honom, undrar jag?

Jag funderar mycket på skildringen av tiden och miljön och tänker att det inte känns helt realistiskt att en 14-åring som Elis bara kan gå sysslolös i familjen han besöker. Vidare är han rätt oförskämd mot vissa, ödmjuk och barnslig i kontakterna mot andra. Vågade en tonåring vara just oförskämd mot vuxna på 1920-talet?

Nåt enstaka korrekturfel hittar jag och nån irriterande upprepning (ordval) i ett stycke, men jag har inte nåt stort att anmärka på. Det är som sagt en ganska lättläst bok. Och kanske är det just detta som får mig att haka upp mig på att förlaget kallar boken imponerande på baksidan. Lite lurad känner jag mig också eftersom detta ju inte är nån författardebut i egentlig mening.

Det här är inte alls nån dålig bok, men jag tror nog att författaren ska fortsätta skriva för yngre och inte skriva för vuxna. En yngre läsare än jag med ett intresse för ett svunnet Sverige får med all säkerhet stort nöje av den här boken.

Toffelomdömet blir medel.

Rosa toffla miniRosa toffla miniRosa toffla mini

Det här inlägget postades i Böcker, Personligt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )