Torsdagen den 30 mars 2017: Men jag heter ju Snabb…


 



Kära dagbok…

 

Lena Skogholms bok Bemötandekoden

Den här boken finns det några som skulle behöva läsa.

Mitt efternamn betyder snabb på ett annat språk, men även detsamma på gammelsvenska. Jag har ett soldatnamn och de gamla soldaterna på 1600-talet fick namn som anspelade på deras egenskaper. Generna har gått i arv, kan jag konstatera. Ibland är det emellertid inte till nån fördel att jag vill ha snabba lösningar. Redan i morse trampade jag i klaveret och trots att mitt syfte var att informera tredje man och på så vis underlätta för de inblandade samt skapa förståelse blev det fel. Det var inte min roll att göra detta, fick jag veta, det skulle gå andra vägar. Så där satt jag med mitt kommunikatörsskägg i brevlådan. Som rakkräm i skägget kom sen ett snorkigt svar på ett mejl som jag skrivit i rak, men vänlig ton, såg jag blev sittande rätt… matt…


Nån längre stund blev jag inte sittande.
Jag är fortfarande obekant med kulturen här och använder apostlahästar* och kakhål** när det behövs – allt går inte att förmedla via det skriftliga ordet. Sen tog jag tag i lite annat, bland annat att flytta en pjäs modell större på hjul upp till översta våningen där vi hade flyttkafé i eftermiddags. Lustigt nog träffade jag en bekant från ett nästan glömt, 20+årigt arbetsliv – en trevlig bekant, ska tilläggas.

Detta bildspel kräver JavaScript.


Kokostopp

Kokostoppen till flyttkaféet var i alla fall… toppen.

Lite hit och lite dit, intranät och extranät, improviserade arbetsmöten och positiv kritik till en chef som kommunicerade i rätt ordning (närmaste medarbetarna först, resten sen) utgjorde resten av förmiddagen. Efter lunch satt jag med mitt nyhetsbrev innan flyttkaféet. Jag har även börjat planera för dess nästa utgåva och publiceringen av den eftersom jag är ledig för släktangelägenhet (mammas urnnedsättning). Det krävs en del klurande på vad som är bästa sätt, men löser sig gör det alltid. Däremot ska hjälpen emellertid inte låtsas vara nån annan vid själva publiceringen. Vi får försöka ta oss runt det hela med en lättsam ton eftersom utvecklarna inte har prioritet ett förslag i maj eller juni förra året om detta från mig. Nä, en kan inte alltid få snabbhet och framför allt kan jag inte alltid få det jag önskar mig. Det får jag leva med.

Hibuskusknopp mot mulet fönster

En grå dag…

I morse var det minusgrader och väldigt dimmigt, så jag börjar få kalla fötter (!) inför hjulskiftet jag har bokat på tisdag lunch i nästa vecka. Men Clark Kent*** måste få sommartofflorna**** på nån gång och eftersom jag själv nu har bytt från mina kraftiga, klapprande vinterskor till gympadojor tänkte jag göra detsamma för honom. Jag har också nätshoppat linser och vita liljor och nejlikor till mammakusinen E:s begravning nästa vecka. (Vad/hur gjorde en före internet??? Se inlägget om fadderbarnsbreven, till exempel.)

Dan har varit grå och seg och det har varit lite tufft för mig som ju heter snabb. Kvällen tänker jag därför ägna åt snabba amatörvärderingar via app från bästefåtöljen på Antikrundans prylar klockan 20 i SvT 1 och därefter förfasa mig över Gåsmammans öden och äventyr på Kanal 5.

∼ ♦ ∼

Nej, den här dan går inte till min historia som en av de bättre. Jag funderar mycket på hur lätt det är att sluta prata om den som har gått bort. Mig lär nog ingen prata om (i alla fall inte gott) när jag har gett upp andan. Men bloggarna – såväl min gamla som denna – kanske finns kvar som mitt arv till eftervärlden. I morse smög en kollega in att tackade för ett lästips hon fått via bloggen, förresten. Det har jag åstadkommit, även om bloggandet och boktipsandet har skett över lång tid och inte gått snabbt – mitt namn till trots…

När jag ger väl slutar leva lovar jag att låta bli att blogga. Jag brukar hålla mina löften. Det gör inte lokalblaskan som har inlett nån sorts sms-kampanj nu i vår – trots löfte om att det var sista chansen i februari… Får mig att undra om nån granskar dessa texter innan de går ut eller om de bara sänds ut inom kategorin Fort men fel..?

Sms från UNT

Sista chansen i februari står det, men sen kom nästa chans i mars…

∼ ♦ ∼

*använda apostlahästarna = gå
**använda kakhålet = prata
***Clark Kent = min lille bilman
****sommartofflorna = sommardäcken

 


Livet är kort.

Om Tofflan

En fortfarande rätt tjock tant (?) som ändå är evigt ung och som vid första anblicken kan verka bitsk, elak och hård. I själva verket är jag from som ett lamm - mot dem som förtjänar det. Kärleken och hjärtat tillhör Anna! Alltid. Böcker, viner, blommor, träd, himlar och regn är några av livets goda ting, enligt mig. Vill du kontakta mig? Mejla mig genom att skriva till tofflan(snabel-a)home.se Som på gamla bloggen tofflan.wordpress.com gäller att du gärna får citera mig, men ange då källa. Och vill du låna/köpa en bild, mejla mig först. Knyck inte! Om du ser annonser här mellan inläggen är det inget som jag har hittat på eller godkänt utan WordPress.com som lägger ut utan mitt medgivande. Sorry!
Det här inlägget postades i Böcker, Dagbok, Familj, Jobb, Media, Personligt, TV och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Torsdagen den 30 mars 2017: Men jag heter ju Snabb…

  1. Veggiehäxan skriver:

    På mormors sida har vi också ett soldatnamn,efter ett oväder. En del släktingar har tagit det senare också. Bla en moster, kusin och hennes barn.

    Gilla

Kommentera gärna inlägget, men håll dig till ämnet! Kommentarer från anonyma och falska avsändare och från lånade identiteter publiceras inte!

